velayati.ir

تعداد بازدید: ۵۵۹۹
پ
کد خبر: ۷۲۸
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - 10 December 2013

ساخت برنامه روزنگار بر اساس "تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن ایران و اسلام"

حسن محمدیان‌مفرد، تهیه‌کننده «روزنگار» با اشاره به منابع تاریخی مورد استناد در این برنامه گفت: در این برنامه از کتاب سه جلدی « تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن ایران و اسلام» که توسط دکتر علی‌اکبر ولایتی نگاشته شده است استفاده کردیم.
 تهیه‌کننده «روزنگار» گفت: در این برنامه، هدف اصلی، معرفی چهره‌های فرهنگی ایرانی و اسلامی است که مورد غفلت واقع شده‌اند.
حسن محمدیان‌مفرد، تهیه‌کننده «روزنگار» در گفت‌وگو با تسنیم، درباره روند شکل‌گیری و تغییرات این برنامه گفت: «روزنگار» از سال 89 روی آنتن رفت و 60 قسمت داشته است. بعد از آن در سال 90 تعداد برنامه‌های آن به 30 قسمت رسید و در سال 91 هر روز برنامه داشتیم. امسال نیز تا به این جای کار 180 برنامه از «روزنگار» پخش شده است.
وی با اشاره به منابع تاریخی مورد استناد در این برنامه ادامه داد: در این برنامه از کتاب سه جلدی « تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن ایران و اسلام» که توسط دکتر علی‌اکبر ولایتی نگاشته شده است استفاده کردیم. حتی ترتیب افراد و مشاهیری که به آن‌ها می‌پردازیم هم برگرفته از همان کتاب است. این چهره‌ها در بخش نام‌آوران مورد توجه قرار دارند. خود این بخش نیز آیتمی بود که از سوی ریاست سازمان به برنامه اضافه شد.
آقای ولایتی در کتابشان سعی کرده‌اند تا افرادی را که چه تاثیر مثبت و چه تاثیر منفی در تاریخ داشته‌اند معرفی کنند. این افراد نمایندگانی از سایر بخش‌ها مثل حوزه‌های علمی، فرهنگی، فقهی و دینی و و هنری هم بوده‌اند.
 این تهیه‌کننده با بیان اینکه هدف اصلی این کتاب و برنامه، معرفی چهره‌هایی بوده است که شاید در فرهنگی ایرانی و اسلامی مورد غفلت واقع شده باشند، اضافه کرد: ما کتاب را به شیوه‌ای خلاصه در برنامه جای دادیم. اما سعی کردیم به تمامی زوایای مهم زندگی چهره‌ها بپردازیم. ضمن اینکه اساسا هدف از ساخت این برنامه این بوده است که به زندگی مشاهیری پرداخته شود که نمی‌توانیم برنامه‌ای مجزا به آنها اختصاص دهیم یا پخش برنامه‌های طولانی درباره آن‌ها از حوصله مردم خارج باشد اما نیاز است که به نوعی به این شخصیت‌ها پرداخته و نقش آن‌ها در تاریخ بررسی شود. 
«روزنگار» کاری از گروه فرهنگ و معارف شبکه سه سیماست که به تهیه‌کنندگی، نظارت و با پژوهش حسن محمدیان‌مفرد هر روز صبح ساعت8:10 دقیقه روی آنتن شبکه سه سیما قرار می‌گیرد.
معصومه علوی‌نکو نویسندگی و مهدی بهمنی و مریم رادپور گویندگی آن را برعهده دارند. همچنین کوروش بهزادی در بخش گرافیک و تصویرسازی آیتم نام‌آوران و حسین جاودان در بخش گرافیک و تبدیل آن‌ها به موشن با پروژه همکاری دارند. مسئولیت تدوین کار را نیز سید سعید قاضی بر عهده دارد و صدابرداری را هم احمد نوع پرست انجام می‌دهد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: