velayati.ir

تعداد بازدید: ۷۶۰۱
پ
کد خبر: ۹۹۴
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 12 May 2014

دیدار رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی با ولایتی

هانس بلیکس، رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی و وزیر خارجه اسبق سوئد عصر امروز (دوشنبه) با دکتر علی اکبر ولایتی دیدار کرد.

در این دیدار که در محل مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد و جمعی از کارشناسان مرکز تحقیقات استراتژیک نیز حضور داشتند، دکتر ولایتی و هانس به تبادل دیدگاه در ارتباط با موضوعات مهم بین المللی، منطقه ای و ملی روز پرداختند.

مساله اوکراین، آینده اتحادیه اروپا، مذاکرات جمهوی اسلامی ایران و گروه 1+ 5، و خاورمیانه عاری از سلاحهای هسته ای از جمله محورهای مهم مذاکرات دو طرف بودند.

در این دیدار، بلیکس دو موضوع مهم که در سطح جهانی در جوامع مختلف مطرح است را گرم شدن زمین و تسلیحات هسته ای عنوان نمود و اضافه کرد: در حالیکه اکثر مردم جهان بدنبال خلع سلاح هسته ای بین المللی هستند، قدرت های بزرگ عمدتا دنبال افزایش سلاح های هسته ای خود می باشند.

تجارت اسلحه در سال چیزی حدود 1500 میلیارد دلار بوده و برخی از کشورها تا 40 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه های تسلیحاتی می نمایند.

در این جلسه، مسئله اوکراین نیز مورد بررسی دو طرف قرار گرفت. بلیکس معتقد بود که در مسئله اوکراین، طرف اروپایی خواهان حل مشکل از طریق سیاسی است، در حالیکه در آن طرف اقیانوس اطلس، آمریکا بدنبال اقدامات قهرآمیز است.

در مورد مذاکرات هسته ای ایران و 1+5، بلیکس با اظهار خوشبینی نسبت به آینده مذاکرات، از حجم بزرگ رفت و آمد به تهران توسط هیئت های اقتصادی اروپایی و آسیایی اظهار شگفتی کرد.

وی اظهار داشت: من معتقدم که ایده منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه میتواند در آینده نزدیک عملی شده و الگویی برای سایر مناطق جهان بشود. آقای دکتر ولایتی نیز اظهار داشت که استفاده جمهوری اسلامی از علوم هسته ای منحصر به انرژی صلح آمیز هسته ای و تهیه ایزوتوپ های دارویی است.

شایان ذکر است که هانس بلیکس در جلسه جداگانه ای عمده ترین دیدگاه ها و نظرات خود را در معاونت پژوهشهای روابط بین الملل مرکز تحقیقات استراتژیک مطرح ساخت .

در پایان این جلسه دکتر عباس ملکی و پژوهشگران این معاونت با ارائه دیدگاهها، نظرات و سوالات خود عمده ترین دغدغه ها و انتظارات جمهوری اسلامی ایران را از جامعه بین المللی و نهادهای مهمی همانند آژانس بین المللی انرژی هسته ای با هانس بلیکس مطرح ساختند.

هانس بلیکس، سیاستمدار شناخته شده سوئدی است که سابقه وزارت امور خارجه سوئد در سالهای ١٩٧٨ و ١٩٧٩ را نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است. این شخصیت بین المللی عمده محبوبیت و معروفیت جهانی خود را مدیون هدایت کمیسیون بازرسی، راستی آزمایی و نظارت سازمان ملل متحد (UNMOVIC) در مورد یافتن سلاحهای کشتار جمعی در عراق در بین سالهای ٢٠٠٠ تا ٢٠٠٣ است. یافته های این کمیسیون حاکی از این بود که در کشور عراق در سالهای پایانی دوره صدام حسین هیچ گونه سلاح کشتار جمعی وجود نداشت. حقیقتی که از طرف بلیکس و کمیسیون حقیقت یاب سازمان ملل که تحت مسئولیت ایشان بود به کرات اعلام شد ولی یافته های این کمیسیون باعث عدم تجاوز آمریکا به عراق نگردید و در نهایت آمریکا و متحدان غربی اش در ژوئن ٢٠٠٣ به عراق تجاوز نمودند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها