velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۲۲۹
پ
کد خبر: ۹۲
تاریخ انتشار: دوشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - 29 April 2013
دکتر ولایتی در افتتاحیه اجلاس علما و بیداری اسلامی:

مرحله تمدن سازی نوين اسلامی آغاز شده است

دکتر ولایتی تاکید کرد: انتظار مجمع جهانی بیداری اسلامی این است که از طریق برگزاری این اجلاس‌ها و فراهم‌سازی امکان تبادل نظر و گفتگوی مستقیم میان نگرش‌های مختلف و بعضاً متعارض، زمینه مساعدی ایجاد شود تا اندیشه بیداری اسلامی آنگونه که شایسته است مورد توجه و بازاندیشی قرار گیرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر ولایتی، دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی صبح امروز دوشنبه در مراسم افتتاحیه اجلاس علمای امت و بیداری اسلامی با تقدیر از تشریف فرمایی و سخنرانی رهبر معظم انقلاب، به همه مهمانان خیر مقدم گفت و از حضورشان تقدیر کرد.

وی با بیان اینکه در محضر علمای بزرگ سخن گفتن امری دشوار است به ویژه انکه موضوع سخن بیداری اسلامی باشد که بر مبنای حرکت علمای مجاهد اغاز شده است، گفت: امروز به برکت حرکت عظیمی که بیش از سه دهه پیش با انقلاب بزرگ مردم ایران اغاز شد امت اسلامی گام به مرحله ای تازه گذاشته که با افتخار می توان ان را اغاز مرحله تمدن سازی نوین اسلامی نامگذاری کرد.

دکتر ولایتی افزود: درگذشته نه چندان دور مقدرات امت اسلامی درکشورهای مختلف اسلامی در پایتخت قدرتهای غربی یا شرقی تعیین می شد اما به یمن مبارزات جان فرسای شما عالمان مجاهد و همراهی ملتهای مختلف مسلمان اینک بسیاری از سرزمین های اسلامی فرصت یافتند تا سرنوشت خویش را خود رقم زنند و مرحله تمدن سازی نوین اسلامی را اغاز کنند.

این صاحب نظر مسائل بین الملل با بیان اینکه امروزه عالمانی که رهبری امت را بر عهده دارند خود وارث میراث مجاهدانی هستند که در شرایطی دشوارتر و با امکاناتی محدودتر به احیای دین همت گماشتند و در برابر سطه گران بیگانه گاه حتی از جان خویش دریغ نکردند، افزود: آیت الله میرزای شیرازی، عمر مختار، آیت الله کاشانی ، سید مجتبی نواب صفوی، امام موسی صدر، آیت الله سید محمد باقر صدر، امام خمینی(ره)، آیت الله مطهری، آیت الله طالقانی، سید عباس موسوی و بسیاری دیگر از جمله چهره های درخشان علم و جهاد هستند.

وی در عین حال یادآور شد: در این میان اما موج جدید بیداری اسلامی که در حقیقت با تلاش های تاریخی و دستاوردهای ماندنی حضرت امام خمینی(ره)، بزرگ احیای گر اسلام در عصر معاصر آغاز شد و با مجاهدت های خستگی ناپذیر و تدابیر حکیمانه حضرت آیت الله امام خامنه ای ادامه یافت.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی در ادامه سخنانش در اجلاس جهانی علما و بیداری اسلامی گفت: به دنبال آغاز موج جدید بیداری اسلامی در کشورهای عربی ،خاورمیانه و شمال آفریقا ، قدرت های غربی تلاش گسترده ای برای مصادره آن آغاز کردند.

دکتر ولایتی افزود : آنها با بکارگیری تعابیری چون بهار عربی سعی کردند ابعاد مردمی این اقدام را تحت تأثیر قرار و آن را بخشی از لیبرال دموکراسی غربی جلوه دهند .

وی یادآور شد :‌ این درحالی است که برای بسیاری از مردم، آزادی و دموکراسی بستری مناسب برای احیای ارزشهای دینی تلقی می شود.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود: به منظور مقابله با تلاش های غرب برای مصادره و مدیریت تحولات انقلابی، با ابتکار جمهوری اسلامی ایران، بیش از 70 نفر از اندیشمندان، رهبران مقاومت اسلامی ، فعالان سیاسی و فرهنگی و تشکلات سیاسی از سراسر جهان برای تبیین موج جدیدبیداری اسلامی و چالش های آن، 27 شهریور 90 در تهران گردآمدند و ابعاد فکری و پیشینه این جنبش و آخرین تحولات آن را بررسی کردند .

ولایتی گفت: شرکت کنندگان در این مجمع همچنین تصمیم گرفتند برای نهادینه سازی و استمرار این جنبش مجمعی از رهبران جنبش بیداری اسلامی با عنوان بیداری اسلامی ایجاد کنند، ‌این مجمع با 4 رکن تشکیل شد و شورای عالی مشورتی مهمترین رکن آن است و مجمع عمومی دبیرخانه و دبیرکل دیگر ارکان این مجمع است .

وی افزود: براساس نظر اعضای مجمع ، محل دائمی دبیرخانه این مجمع در تهران تعیین شد و با نظر اعضا اینجانب به عنوان دبیرکل انتخاب شدم.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه بلافاصله پس از برگزاری مجمع ، دبیرخانه آغاز به کار کرد و تاکنون فعالیت هایی برای گسترش و تعمیق فرآیند بیداری اسلامی به انجام رسانده است، افزود : با توجه به نقش محوری جوانان در جنبش بیداری اسلامی و تأثیر آنها در ادامه این جنبش ،‌شورای مرکزی مجمع تصمیم گرفت اجلاسی بین المللی با عنوان جوانان و بیداری اسلامی برگزار کند.

وی گفت :‌ 1250 نفر از جوانان مسلمان و انقلابی از 87 کشور بخصوص کشورهای عربی در حال تحول،‌ 29 و 39 ژانویه در این اجلاس شرکت کردند و تجربیات و اندیشه های خود را در فضایی پرشور به تبادل نظر گذاشتند و تلاش کردند به تقویت این جنبش و حرکت آن در جهت آرمان های امت اسلام کمک کنند .

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود : بعد از این اجلاس با توجه به نقش ادبیات و شعرا در بیداری اسلامی، شعرای کشورهای جهان نیز در اجلاسی گردهم آمدند و چهارمین اجلاس این مجمع نیز با عنوان اجلاس زنان و بیداری با حضور 1180 نفر از بانوان فعال در عرصه بیداری اسلامی در تهران برگزار شد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در ادامه سخنانش در اجلاس علما و بیداری اسلامی افزود: با توجه به نقش چشمگیر و موثر بانوان در جنبش بیداری اسلامی شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی، برگزاری چهارمین اجلاس را با عنوان زنان و بیداری اسلامی در دستور کار قرارداد وبر این اساس از بانوان مسلمان کشورهای مختلف جهان و بویژه کشورهای عربی دعوت شد تا با شرکت در این اجلاس درباره جنبش بیداری اسلامی بحث و به تقویت و تداوم ان کمک کنند.

وی گفت :در جریان این اجلاس همچنین دومین نشست شورای عالی مشورتی مجمع جهانی بیداری اسلامی برگزار شد و اعضای شورا ضمن استماع نظرات دبیر کل نظریات خود را درباره ادامه کار مجمع بیان کردند. نهایتا مجمع جهانی بیداری اسلامی با دعوت از بیش از 500 نفر از استادان مسلمان وانقلابی دانشگاههای مختلف جهان اجلاس اساتید دانشگاه وبیداری اسلامی را در تهران برگزارکرد.

ولایتی گفت :در این اجلاس استادان دانشگاه ضمن تبادل نظر درباره مسائل مختلف جنبش بیداری اسلامی تشکیل اتحادیه اساتید مسلمان دانشگاهها را خواستار شدند که این امر با حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری است دبیرخانه تشکیل شده است و باقوت به کار خود ادامه می دهد.

وی همچنین با بیان اینکه اجلاس کنونی با هدف هم اندیشی و چاره اندیشی علمای جهان اسلام درباره اخرین تحولات و مسائل نهضت عظیم بیداری اسلامی وبا مشارکت بیش از 700 نفر از علما و اندیشمندان مجاهداز کشورهای مختلف جهان برگزار می شود افزود :این اجلاس ششمین اجلاسی است که تاکنون برگزار شده است.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود : در این همایش دو روزه روحانیون و علما و صاحب نظران مباحث خود را در 6 کمیته شامل بنیانهای نظری بیداری اسلامی، نقش علما در بیداری اسلامی، علما، فرصتها وچالشها در جهان اسلام، نظام حکومتی مطلوب در اسلام، آینده جهان و جایگاه امت اسلامی در آن و رسول اکرم (ص) محور امت اسلامی بیان می کنند .

وی با اشاره به اینکه گزارش این کمیته ها مبنای بیانیه پایانی این اجلاس خواهد بود،افزود : انتظار مجمع جهانی بیداری اسلامی این است که از طریق برگزاری این اجلاسها و فراهم سازی امکان تبادل نظر وگفتگوی مستقیم میان نگرشهای مختلف و بعضا متعارض زمینه مساعدی را ایجاد کند تا اندیشه بیداری اسلامی انگونه که شایسته است مورد توجه و باز اندیشی قرار گیرد.

دکتر ولایتی در ادامه به اقدامات این مجمع اشاره کرد و گفت : علاوه بر همایشهای بین المللی اقداماتی همچون تاسیس مرکز پژوهشها و مطالعات در دبیرخانه و راه اندازی پایگاه اطلاعاتی بیداری اسلامی به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی از دیگر اقدامات دبیرخانه در دو سال گذشته بوده است .

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل افزود :پایگاه اطلاعاتی این مرکز در تلاش است تا پاسخگوی پرسشها و نیازهای مخاطبین جهان اسلام در فضای مجازی باشد در این راستا گروههای خبری تشکیل شده که وظیفه تهیه و تنظیم مطالب لازم برای ارائه به پایگاه اینترنتی را به عهده دارند.

ولایتی گفت: در دو سال گذشته این جانب به منظور پیگیری اهداف مجمع سفرهای مختلفی به افغانستان، عراق و هند و پاکستان انجام داده و دیدارهای متعددی با مقامات کشورهای مختلف در تهران صورت گرفته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها