velayati.ir

تعداد بازدید: ۹۳۶۷
پ
کد خبر: ۸۳۹
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - 03 February 2014
دیدارهای ولایتی با دیپلماتها و اندیشمندان بین‌المللی در 45 روز گذشته

دیپلماسی داغ دیپلمات کهنه‌کار در روزهای سرد نیاوران/جدول

دکتر علی اکبر ولایتی، دیپلمات با سابقه کشورمان، که چند ماهی است ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک را در نیاوران بر عهده گرفته، به سان دوره 16 ساله سکانداری‌اش بر وزارت امور خارجه، دیپلماسی فعالی را در این مرکز مطالعاتی، در پیش گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر علی اکبر ولایتی؛ مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، در 45 روز اول زمستان، دیدارهای متعددی با دیپلماتها و چهره‌های علمی کشورهای مختلف جهان داشته است. در جدول زیر به این دیدارها و برخی از جزئیان آن اشاره شده است.

تاریخ

طرف ملاقات

چکیده‌ای از اظهارات دکتر ولایتی در این دیدارها

8 دی

دیدار با جمعی از فعالان رسانه‌ای مصر

به لحاظ مبنایی ما هیچ منعی برای توسعه روابط ایران و مصر نمی بینیم؛ آنچه طی سال های اخیر پیش آمد و به ویژه بعد از انقلاب، مانع از توسعه روابط بود تا حدود زیادی برطرف شده است.

نفع دو کشور در رفع موانع پیش روی روابط است. برعهده مسوولین سیاسی و رسمی دو کشور است تا با هم گفت و گو کنند و فکر می کنم به راحتی می توانند با هم به تفاهم رسیده و سفارتخانه‌های ایران و مصر بازگشایی شود.

نباید فقط به روابط سیاسی بین دو کشور اکتفا شود بلکه در سایر حوزه های اقتصادی، تکنولوژیکی، سیاسی، منطقه ای و بین المللی نیز باید با هم مراوده داشته باشیم.

17 دی

دیدار با عادل عبدالمهدی، معاون سابق رئیس‌جمهور عراق

در این دیدار مقرر شد از ظرفیتهای مرکز تحقیقات استراتژیک و دیگر نهادهای همسو با آن برای مشاوره به مجلس اعلای عراق استفاده شود.

آقای عبدالمهدی از دوستان قدیمی و از رجال سیاسی بسیار موثر در طول مبارزات علیه رژیم صدام و از فعالان حکومت کنونی این کشور است.

عبدالمهدی نقش موثری در استقرار دولت دموکراتیک در عراق داشته است. در گفت و گوها و تبادل نظرهای صورت گرفته مقرر شد این مرکز مطالعاتی و مراکز مشابه که در حیطه کار مجلس اعلای عراق هستند با یکدیگر همکاری هایی در زمینه مسایل مشترک دوجانبه در بعد داخلی و بین المللی داشته باشند.

25 دی

دیدار با ویتالی نائومکین، مدیر موسسه مطالعات شرق شناسی آکادمی علوم روسیه

در ابتدای بحران سوریه، غرب فکر می‌کرد که نظام سوریه عاجلا سقوط خواهد کرد اما اکنون معلوم شده است که برخلاف نظر آمریکا و برخی از کشورهای عرب منطقه، نظام سوریه مستحکم است. این امر، تائید نظرات روسیه و جمهوری اسلامی ایران است که از ابتدا مخالف دخالت خارجی در سوریه بوده‌اند.

تحولات سوریه در همه منطقه تاثیر مخرب خود را گذاشته و افراط گرایان و تروریست‌ها از سوریه به عراق سرریز شده‌اند لذا بخشی از غرب عراق را نیز ناامن کرده‌اند.

امیدوار هستیم که با برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در تابستان سال آینده در آستارا بتوان رژیم حقوقی دریای خزر را روشن‌تر کرد و همکاری کشورهای ساحلی را تعمیق بخشید و همچنین دست نیروهای خارج از منطقه را نیز کوتاه ساخت.

5 بهمن

دیدار با اروه دوشارت، وزیر پیشین امورخارجه فرانسه

ما با جناب آقای دوشارت وزیر امور خارجه اسبق فرانسه سابقه طولانی داریم. به دلیل همکاری‌هایی که در بین ایران و فرانسه در جنگ 16 روزه لبنان صورت گرفت بنده و آقای دوشارت در دمشق با هم گفت‌‌وگوهای متعددی داشتیم.

بعد از آن واقعه همواره در رابطه ایران و فرانسه و همکاری‌های بین دو کشور که براساس گفت‌وگوی من و آقای دوشارت رخ داده بود، به عنوان یک مثل خوب برای همکاری مثبت ایران و فرانسه ذکر می‌شود.

مهمترین مطلبی که آقای دوشارت مطرح کرد این بود که ما برگردیم به همکاری ایران و فرانسه در رابطه با حل مسئله سوریه.

5 بهمن

دیدار با وانگ چی شان، عضو حزب کمونیست و رییس آکادمی علوم اجتماعی چین

آکادمی علوم اجتماعی چین و مرکز تحقیقات اسراتژیک می توانند روابط نزدیک تر و سازنده تری در جهت پیشبرد روابط راهبردی بین دو کشور داشته باشند.

بعد از تفاهمات رییس جمهوری اسلامی ایران و چین لازم است که بین ارگان های مختلف دو کشور ارتباطات بیش از گذشته و موثرتر از گذشته انجام شود.

بدون تردید سفر شما یک سفر کاری و در عین حال گسترده به تهران و دیگر شهرهای ایران است و این سفر می تواند در انعکاس واقعیت های موجود در ایران به چین موثر باشد.

می توانیم پایه ای را برای همکاری مستمر و سازمان یافته با یکدیگر در راستای یک تفاهم داشته باشیم و سفر شما می تواند در این راستا گام اول باشد.

6 بهمن

دیدار با 60 نفر از شیوخ، علما، فعالان فرهنگی و زیدی‌های یمنی

مبدا اصلی بیداری اسلامی در عصر ما انقلاب اسلامی ایران بود که آثار آن را در عراق، لبنان، یمن، فلسطین و افغانستان و همچنین دیگر کشورهای اسلامی می‌بینیم و در سایه بیداری اسلامی بود که ما شاهد آزادی سرزمین‌های اسلامی یکی پس از دیگری هستیم.

ما مبارزات مردم یمن برای رهایی از سلطه آمریکا و استبداد موجود در این کشور را می‌بینیم و در طی این سال‌های اخیر آنان توانستند دست استعمار را کوتاه کنند و هم حاکم مستبد را سرنگون سازند ولی می‌بینیم که استعمار دست از یمن برنمی‌دارد ولی مردم یمن به مبارزه خود ادامه می‌دهند.

8 بهمن

دیدار با هیات دانشمندان بلاروسی

ولایتی ضمن ابراز رضایت از همکاری علمی و فناوری دو کشور از یادداشت تفاهم منعقد شده بین آکادمی علوم بلاروس و کمیته علم و فناوری این کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران خواهان همکاری‌های گسترده علمی و دانشگاهی بین دو کشور شد.

9 بهمن

دیدار با کوفی عنان و گروه متنفذین

بسیار خوشحال هستم که هیات متنفذین را ملاقات می‌کنم چرا که این گروه مشهور و قدرتمند است و اکثر آنها مانند آقای کوفی عنان در صحنه بین‌الملل نقش برجسته‌ای دارند.

نوع جدیدی از فعالیت‌های تروریستی در جهان در حال ظهور است، برخی کشورها فکر می‌کردند به راحتی می‌توانند رژیم سوریه را تغییر دهند لذا وقتی ایران به مذاکرات ژنو 2 دعوت شده بود گفتند که اگر جمهوری اسلامی مصوبات مذاکرات ژنو یک را بپذیرد، می‌تواند به ژنو 2 بپیوندد اما ایران هم گفت که ما بدون هیچ پیش‌شرطی در مذاکرات شرکت خواهیم کرد.

10 بهمن

دیدار با امیر طلال ارسلان، رهبر حزب دموکرات لبنان

آنچه در سوریه می گذرد، توطئه است و در این توطئه آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و نیروهای ارتجاعی منطقه دست دارند.

در طول سالهای گذشته با اشکال گوناگون اقدامات و توطئه‌های صهیونیست‌ها و آمریکایی ها علیه مصالح مسلمین و منافع کشورهایی که به نوعی خط مقدم مبارزه با اسرائیل هستند، برخورد داشته ایم ،اما باید گفت آنچه امروز در منطقه شاهد آن هستیم بدترین نوع مبارزه با مسلمانان است.

آنچه که باعث تعجب می شود این است که برخی کشورهایی که هیچ بویی از دموکراسی نبرده اند، به بهانه برقراری دموکراسی در سوریه از معارضینی که بیشتر آنها سوری هم نیستند، حمایت می کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: