velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۹۵۰
پ
کد خبر: ۸۳
تاریخ انتشار: يکشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - 28 April 2013
دکتر ولایتی در دانشگاه تهران:

باید «طبیب وار» مشکلات فوری کشور را شناسایی و حل کرد/ با دانستن زبان بین‌الملل می‌توان یک رئیس جمهور موفق بود

عضو ائتلاف پیشرفت در خصوص نسخه عملیاتی خود برای دردهای بی شمار جامعه گفت: این یک معادله چند مجهولی است اما برای حل مشکلات می توان طبیب وار موارد فوری که راه حلهای کوتاه مدت دارند را شناسایی و درمان کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر ولایتی، دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی که بعد از ظهر امروز یکشنبه برای انجام سخنرانی پیرامون تحولات خاورمیانه و پاسخ به سوالات دانشجویان دانشگاه تهران، به تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه رفته بود با اشاره به نقش مهم این منطقه به این موضوع اشاره کرد که اولین بار خاورمیانه را انگلیسی‌ها به این اسم نامیدند چراکه خود را محور جهان می‌دانستند و گفت: انگلیسی‌ها به فراخور نزدیکی مناطق به آنها خاور نزدیک و دور و میانه را تعریف کرده‌اند. خاورمیانه به لحاظ فرهنگی مرکز ادیان و فرهنگ های بزرگ است.

این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص چگونگی شکل‌گیری رژیم صهیونیستی در منطقه تصریح کرد: در کل دو نظریه وجود دارد؛ از یک سو این نظریه است که صهیونیست‌ها ساخته و پرداخته غرب هستند و به صورت ابزار مورد استفاده منافع غرب قرار می‌گیرند و رژیم جعلی صهیونیستی هم توسط کشورهای غربی به ویژه آمریکایی‌ها ساخته شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این نظریه وجود دارد که صهیونیست‌ها کشورهای غربی را ابزار دست خود قرار داده‌اند و این خواسته (تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی) مربوط به خود صهیونیست‌ها بوده است و در جهت منافع خودشان است.

وزیر امور خارجه اسبق کشورمان در خصوص تحولات اخیر خاورمیانه افزود: در منطقه خاورمیانه تحولی رخ داد که غربی‌ها آن را "بهار عربی" نامیدند، ولی از نظر کشورمان ایران این تحول، نوعی "بیداری اسلامی" است.



تشریح وضعیت بیداری اسلامی در منطقه

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، با اشاره به تحولات رخ داده در سالهای اخیر و بیداری ملتهای اسلامی در منطقه خاورمیانه گفت: تحولات مصر به واسطه شعارهایی که داده شد بیداری اسلامی نامیده شد. همچنین تحولات شمال آفریقا تا یمن و بحرین از یک جنس تحولات است.

به گفته وی ، 75 درصد آرا مصر را مسلمانان تشکیل دادند که از آن 45 درصد اخوانی‌ها و 30 درصد سلفی‌ها تشکیل شده اند.

دکتر ولایتی ضمن مقایسه برخی تحولات مهم منطقه مانند بحران سوریه و انقلاب بحرین گفت: بیشتر کسانی که در سوریه می جنگند سوری نیستند و از اعضای القاعده هستند اما مردم سوریه پشت طرح‌های آمریکایی‌ها و القاعده نمی‌روند و در عین حال، در بحرین بیداری مردمی و اسلامی حاکم است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با تأکید بر متفاوت بودن اوضاع سوریه گفت: کشورهای غربی در قضیه سوریه دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند، چرا که بر این باور بودند که به راحتی همانند "حسنی مبارک" در مصر خواهند توانست "بشار اسد" را از بین ببرند و افراد مورد نظر خود را جایگزین کنند که با حمایت ایران و مقاومت دولت بشار اسد، با شکست روبرو شدند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره بحرینی گفت: مردم بحرین فقط یک خواسته دارند و آن هم این است که هر بحرینی یک رای داشته باشد؛ متاسفانه اکنون در بحرین رای حداقل سه شیعه برابر است با رای یک اهل سنت؛ در حالی شیعه هستند که شیعیان در پارلمان بحرین در اقلیت هستند لذا ما از این خواسته مردم بحرین حمایت می‌کنیم.

این صاحب نظر مسائل بین المللی در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات دولت ترکیه با کردها گفت: ما گفت‌وگوی دولت ترکیه با کردها را به نفع منافع ملی خود می‌دانیم و از آن استقبال می‌کنیم؛ چراکه در ترکیه حقوق مردم کرد رعایت نمی‌شود. وقتی وزیر خارجه بودم در سفری که به ترکیه داشتم درباره وضعیت کردها پرسیدم، آنها گفتند ما کرد نداریم. وقتی به صورت مصداقی درباره کردها گفتم، مقامات ترک، کردها را کردهای کوهستانی نامیدند درحالی که 12 میلیون کرد در ترکیه زندگی می‌کند.



ذکر خاطره ای از نظر بوتو درباره القاعده

ولایتی با بیان اینکه اکنون القاعده به عنوان منفورترین گروه ابزاری آمریکا در سوریه با دولت این و ملت این کشور در حال جنگ است، گفت: اگر بخواهیم القاعده را تعریف کنیم باید بگویم این گروه زمانی که در افغانستان بود مردهایی که کمتر از 12 سانت محاسن داشته‌اند را مورد برخورد قرار می‌دادند و حتی مدارس دخترانه را تعطیل می‌کردند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به مصاحبه بی نظیر بوتو نخست وزیر وقت پاکستان با تلویزیون دولتی انگلیس تصریح کرد: وقتی خبرنگار بی بی سی از خانم بوتو درباره اقدامات القاعده پرسید، ایشان گفتند: اگر قرار است که خاطره اقدامات القاعده کسی مورد شماتت قرار گیرد، نباید تنها هندوستان باشد، چراکه این گروه را با طراحی انگلیسی‌ها، حمایت نظامی آمریکا پول عربستان و حمایت لجستیک ما تشکیل شده است.



اصرار دانشجویان برای طرح سوالات انتخاباتی از دکتر ولایتی

دکتر ولایتی در پاسخ به اصرار دانشجویان برای جواب دادن به چند سوال انتخاباتی، در پاسخ به دانشجویی که پرسید حضور یک دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در راس قوه مجریه چه پیامدهای مناسبی می‌تواند داشته باشد گفت: اقتصاد از سیاست و سیاست از اقتصاد برای تفهیم بیشتر از یک دیگر جدا شده اند اما اقتصاد بدون سیاست و سیاست بدون اقتصاد معنا ندارد.

به اعتقاد وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مدت 16 سال، اگر کسی دارای دیپلماسی خوب در عرصه بین‌الملل بوده و زبان بین‌الملل را خوب بداند، با توجه به همبستگی مسایل اقتصادی و سیاسی در عرصه جهانی، به راحتی خواهد توانست یک رئیس جمهور موفق باشد.

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس به عنوان وزیر خارجه تلاش کرده است تا شرایط ایران را در عرصه بین المللی حفظ کند، اظهار داشت: در شرایط سخت جنگ با تلاش‌هایی که پشت صحنه داشتیم تلاش کردیم ما بند 6 قطعنامه 598 به نفع ایران در شورای امنیت با نظر همه اعضا تصویب شود لذا بنده سیاست خارجی خوب را در اقتصاد موثر می‌دانم.



پیام روشن ائتلاف به گروهها و جناح های مختلف

دانشجویی نیز درباره علت ائتلاف و وجود اختلاف دیدگاه در بین اعضای ائتلاف پیشرفت سوال کرد که ولایتی اینگونه پاسخ داد: ایران دارای 75 میلیون جمعیت و 75 میلیون سلیقه است و هیچ دو نفری کاملا مثل هم نیستند بنابراین نباید خود را محدود کرد بلکه باید بر اساس مبانی مهم مانند نظام اسلامی و قانون اساسی به تفاهم رسید.

وی یادآور شد: می خواهیم نشان دهیم که در دولت آینده می توان از همه افراد که معتقد به قانون اساسی و مبانی نظام هستند استفاده کرد.

وزیر خارجه با سابقه جمهوری اسلامی ایران در خصوص نسخه عملیاتی خود برای دردهای بی شمار جامعه گفت: این یک معادله چند مجهولی است اما برای حل مشکلات می توان طبیب وار موارد فوری که راه حلهای کوتاه مدت دارند را شناسایی و درمان کرد.

دکتر ولایتی با بیان یک مثال عملی گفت: هم اکنون کارخانجات ما در تامین مواد اولیه دچار مشکل هستند که با حل فوری این موارد می توان از تعطیلی کارخانه ها و بیکار شدن کارگران جلوگیری کرد.

وی از این سخنان خود اینطور نتیجه گرفت که باید توجه داشت که اولویت با مشکلات فوری است همانگونه که پزشکان ابتدا مسکن تجویز می کنند تا درد آرام شود و سپس برای رفع عفونت برنامه ریزی می کنند و بعد از آن به تقویت بیمار می پردازند.



باید از همه سلایق درون نظام که تخصص دارند استفاده کنیم

عضو ائتلاف پیشرفت درباره کابینه دولت بعدی نیز گفت: بنده فکر می‌کنم باید از همه سلایق درون نظام که تخصص دارند استفاده کنیم، اشکالی ندارد از فردی که با هم سلیقه نیست اما کارایی دارد نسبت به کسی که کارایی ندارد اما با ما هم سلیقه است، استفاده کنیم.

ولایتی با بیان اینکه نمی‌‌توان انتظار داشت تمام تخصص ها در یک رئیس جمهور جمع شده باشد، تاکید کرد: مهم این است که رئیس جمهور از همه ظرفیت‌ها و کارایی متخصصان استفاده کند.

عضو ائتلاف پیشرفت همچنین برخی شایعات مطرح شده درباره این ائتلاف همچون مشخص بودن خروجی آن و انتخاب قالیباف به عنوان معاون اول خود در صورت پیروزی در انتخابات را رد کرد.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
خدادادی
Germany
08 ارديبهشت 1392 - 17:42
ای طبیب به دادمان برس...
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها