velayati.ir

تعداد بازدید: ۷۳۲۸
پ
کد خبر: ۸۱۸
تاریخ انتشار: يکشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - 26 January 2014
دکتر ولایتی در گفت‌وگوی اختصاصی با ایسنا:

ژنو 2 نتیجه ملموس ندارد/ایران به تعهد هسته‌ای‌اش وفادار است

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: ایران به عنوان کشوری مقتدر، منافع خود را در منطقه و جهان دنبال خواهد کرد.

علی‌اکبر ولایتی که به تازگی به عنوان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شده است، در گفت‌وگوی اختصاصی با ایسنا در رابطه با تاثیر حضور نداشتن ایران در مذاکرات ژنو 2 و نتایج این مذاکرات گفت: اساس مذاکرات ژنو از ابتدا برپایه درستی گذاشته نشده، زیرا از یک سو به دولت قانونی سوریه اهمیت لازم داده نشده است و از سوی دیگر معارضینی هستند که آن‌ها ترکیبی از حامیان تروریست و وابستگان به قدرت‌های بیگانه و افراطیون می‌باشند، بنابراین هیچ دلیلی ندارد که این گروه‌ها طرف مذاکره دولت قانونی سوریه قرار گیرند و ترکیب مذاکرات را تشکیل بدهند.به همین دلیل نمی توان نتایج موثر و مفیدی را از این اجلاس انتظار داشت.

ولایتی افزود: به عقیده ما باید سرنوشت ملت سوریه به دست خودشان رقم بخورد نه توسط کشورهای بیگانه و طرف‌هایی که بدون هیچ وجهه قانونی در امور داخلی این کشور مداخله می‌کنند. به همین دلیل می توان گفت مصوبات مذاکرات دور اول ژنو مذاکراتی خلاف مقررات بین‌المللی است که با اصل حاکمیت دولت‌ها و کشورها نیز مغایرت دارد.

مشاورمقام معظم رهبری در امور بین الملل با بیان اینکه هر ملتی خود باید در رابطه با سرنوشت‌ خویش تصمیم‌بگیرد نه گروه‌هایی که هیچ رابطه‌ای با آنها ندارند، خاطر‌نشان کرد: کشوریا سازمان ثالث حتی اگر مقر سازمان ملل هم باشد حق ندارد در مورد آینده کشورها تصمیم بگیرد و این امر اساسا هم از نظر معیارهای عقلانی و هم امور بین‌الملل فاقد مشروعیت است.

رییس مرکز تحقیقات استراژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با دعوت ایران برای حضور در اجلاس ژنو 2 و پس گرفتن این دعوت از سوی بان‌کی مون گفت: آنها ابتدا ایران را دعوت کردند و وزارت خارجه ما هم اعلام کرد که این دعوت را بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی می‌پذیرد ولی آنها شرطی داشتند مبنی بر اینکه پیش از حضور در مذاکرات ژنو2 باید مصوبات ژنو 1 را بپذیریم. بنابراین معلوم است این امر مورد قبول دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از طرف‌های مهم منطقه‌ای در بحث سوریه نیست.

وی ادامه داد: با این حال ایران قصد مداخله در امور داخلی سوریه را ندارد، ولی نسبت به امنیت منطقه حساس است؛ زیرا هر اتفاقی که در سوریه و سایر کشورهای منطقه رخ دهد در صورتی که اثرات نامطلوبی داشته باشد بر امنیت ایران نیز اثر خواهد گذاشت.

ولایتی در مورد روابط ایران و سوریه خاطرنشان کرد: روابط دو کشور از ابتدای انقلاب تا کنون بسیار نزدیک بوده و می توان گفت ایران، سوریه و لبنان حلقه‌های متصل مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی را تشکیل می دهند، بنابراین ایران نمی‌تواند نسبت به سرنوشت مردم سوریه بی‌تفاوت باشد ولی از آنجا که ایران در مذاکرات ژنو 2 حضور ندارد و علاوه براین معارضین حامی تروریست هم زیاد‌ه‌خواهی‌هایی را در این مذاکرات دنبال می کنند و عملا قصد دارند دولت سوریه را در تنگنای سیاسی و بین‌المللی قرار دهند، حضور نیافتن ایران و خواسته‌های غیرقانونی معارضان حامی تروریست وپشتیبانی بین‌المللی آنها باعث می‌شود تا در این مذاکرات به نتایج مطلوب و مورد نظر دست نیابند.

رئیس مرکز تحقیات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد مذاکره میان معارضان سوری و دولت این کشور تاکید کرد: بعید است برگزار کنندگان ژنو به اهداف خود برای برگزاری مذاکرات ژنو 2 دست یابند و براساس پیش‌بینی ما از این مذاکرات نتایج ملموس مثبتی به دست نخواهد آمد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با توافق ژنو درباره موضوع هسته‌ای و درباره این‌که گام نهایی ایران و 1+5 با توجه به تهدیدها و خط قرمزهایی که هر روز از سوی آمریکا برای کشورمان رسم می‌شود چه خواهد بود؟ گفت: ایران در مذاکرات با 1+5 شرکت کرد و یک یادداشت تفاهم امضا شد که مورد قبول دو طرف قرار گرفت و ایران به آنچه اعلام کرده بود وفادار است.علاوه بر حفظ تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای، استفاده صلح‌آمیز از آن هم اهمیت زیادی دارد. بنابراین نه تنها داشتن تکنولوژی هسته ای بلکه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای که کاربرد بسیاری هم در صنعت دارد مهم بوده و ما به آن پایبند هستیم.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین بین الملل با بیان اینکه ایران از این مواضع خود به هیچ عنوان عقب‌نشینی نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: عصر تهدید‌های نظامی گذشته است، این تهدیدها و برخی خط قرمزهایی که از سوی آمریکا مطرح می‌شود بی‌پایه و بدون مصرف است زیرا افرادی که این تهدیدها را عنوان می کنند در مسائل ساده‌تر منطقه‌ای شکست خورده‌اند. برای مثال آنها همین تهدیدها را در قبال عراق داشتند. با همت مردم این کشور، آمریکایی‌ها باسرشکستگی از عراق خارج شدند. همچنین در افغانستان نیز شاهد شکست آمریکا‌یی‌ها بودیم.

ولایتی افزود: ایران کشوری مقتدر در منطقه است و از نظر اقتدار حرف اول را می‌زند و قطعا با این تهدیدها از مواضع اصولی خود دست برنمی‌دارد زیرا زمانی که هنوز آمریکا‌یی‌ها امتحان خود در منطقه را پس نداده بودند و ناکارآمدی‌شان در زمینه‌های نظامی و به طور کامل مشخص نشده بود، جمهوری اسلامی ایران هراسی از تهدیدات به خود راه نمی‌داد. حالا که دولت آمریکا قدرت سابق را ندارد و هرازگاهی به صورت مضحک یکی از مقامات آمریکایی اعلام می‌کنند که همچنان گزینه‌ نظامی علیه ایران روی میز است این موضوع تبدیل به مضحکه‌ای در جهان شده است چرا که با ارتباط و بی‌ارتباط می‌بینیم که رئیس جمهور و یا وزیر امور خارجه آمریکا تهدیدی را علیه ایران مطرح می‌کنند که این کار آنها انسان را به یاد دون کیشوت می‌اندازد. به طورکلی این تهدیدها هیچ تأثیری بر عزم ایران برای ادامه راه هسته‌ای خود ندارد.

رئیس مرکز تحقیات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه ایران اهل مذاکره و تعامل است، گفت: ما همواره از مذاکره استقبال کرده‌ایم ولی این مذاکرات باید در چارچوب اصول قابل احترام به ایران که البته مورد پذیرش جامعه بین‌المللی هم هست و ایران به عنوان کشوری مقتدر و بزرگ منافع خود در منطقه و جهان را دنبال می کند، انجام شود.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در رابطه با روابط ایران و مصر خاطرنشان کرد: رابطه ایران و مصر بستگی به تلاش دولت‌های دو کشور دارد که اگر خواست دو طرف باشد این روابط از سر گرفته می‌شود و نیازمند گذشت زمان و تهیه مقدماتی است که باید با خواست دو طرف منطبق باشد.

ولایتی دررابطه با وضعیت مصر خاطرنشان کرد: آنچه در مصر می‌گذرد نمی‌تواند مورد رضایت جهان اسلام باشد زیرا جنگ و درگیری‌های داخلی و فرسایش نیروهای مصر که باید صرف سازندگی و پیشرفت این کشور گردد را از بین می‌برد، ضمن آنکه اعاده دموکراسی در مصر یک امر پذیرفته شده‌ای در دنیا بوده و انتظار می‌رود هر چه ملت مصر می‌خواهد همان عملی شود و حکومتی براساس انتخاباتی آزاد در این کشور روی کار بیاید.

رئیس مرکز تحقیات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه ما از پیش‌آمدهای مصر خوشحال نیستیم و درگیری میان نیروهای سیاسی مصر که گاهی به خشونت کشیده می‌شود برای ما ناخوشایند و ناراحت کننده‌ است، گفت: ما برای مصر به عنوان کشوری مهم در جهان اسلام و تأثیرگذارترین کشور در امور سیاسی و فرهنگی جهان عرب اهمیت قائل هستیم و توقعات ما خیلی بیشتر از آن چیزی است که در مصر جریان دارد. مصر کشور مهمی است و همواره در خط مقدم جبهه ضد صهیونیستی بوده و مردم مصر حتی اگر برخی از حکومت‌ها را نخواسته باشند، همچنان بر این امر پایبند هستند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان تاکید کرد: ما امیدواریم که هرچه زودتر این آرامش به جامعه مصر بازگشته و انتخابات درستی در این کشور صورت بگیرد و در نهایت نیز نماینده‌های واقعی دولت مصر باشند که حکومت را به دست می‌گیرند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: