velayati.ir

تعداد بازدید: ۷۰۸۸
پ
کد خبر: ۷۶۱
تاریخ انتشار: جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۲ - 03 January 2014
بازتاب پیشنهاد ولایتی در رسانه‌های داخلی/3

مذاكره «دو به دو» با اعضای 1+5

روزنامه قانون نوشت: رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما اگر با تک تک این 6 کشور به اقتضا تعامل نداشته باشیم و با آن‌ها مذاکره دو به دو نداشته باشیم، از روش درستی استفاده نکرده‌ایم.

علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در برنامه «شناسنامه» گفت: من از زمان دانش‌آموزی به سیاست علاقه داشتم. سیاست جزو دین و تکالیف اجتماعی ماست. دخالت در سیاست دخالت در امور کشور است و هرکسی وظیفه دارد اگر کاری از دستش برمی آید به کشورش خدمتی داشته باشد.

ولایتی با بیان اینکه ما باید با کشورهای مختلف به صورت جداگانه صحبت کنیم، گفت: هر کدام از این کشور‌ها خصوصیت و منافع خاص خودشان را دارند. ما اگر کاری کنیم که این 6 کشور بر سر مخالفت ما با به اشتراک نظر برسند، اشتباه کرده‌ایم. چون این 6 کشور در بسیاری از مسائل بین‌المللی با هم اختلاف دارند. ما چه کار کردیم که 6 کشور مختلف‌الجهت که در معدود مسائلی با هم توافق دارند، در مخالفت با ایران به اشتراک رسیده‌اند؟ وی ادامه داد: دولت در حال تلاش و فعالیت است و مردم هم باید کمک کنند تا دولت از این مشکلات بیرون بیاید. در قضیه هسته‌ای هم باید کمک کرد که دولت از عهده این کار مهم بر بیاید.

مشاور رهبری در امور بین الملل همچنین گفت: یک کشوری بعد از ۲۰۰ سال مبارزه به استقلال و آزادی رسیده و قانون اساسی تشکیل و تدوین شده که مردم به آن رای مثبت داده‌اند. باید به این قانون اساسی وفادار بود. قانون اساسی میثاق ملی است و باید بر اساس آن عمل کنیم. هیچ جای قانون اساسی نمی‌گوید مردم به خیابان‌ها بریزند. هر اتفاقی که بیفتد باید از مجاری قانونی پیگیری شود.

ولایتی در مورد روش مذاکراتی دولت یازدهم در مورد مسئله هسته‌ای هم گفت: مبنا این است که ما دیپلماسی را با دیپلماسی پاسخ دهیم. اگر طرف مقابل با تدبیر و پیچیدگی عمل می‌کند، ما هم باید به همین شکل عمل کنیم. اینکه ما در گذشته مذاکره را رد نمی‌کردیم، خیلی خوب بود. وی با اشاره به اینکه تیم‌های قبلی هم مذاکره می‌کردند و بنابراین بود که همیشه مذاکره کنیم، ادامه داد: این موضوع لازم هست، اما کافی نیست و کیفیت مذاکره هم باید درست باشد.

وی در مورد علت رای نیاوردن به‌عنوان نخست وزیر دولت آیت ا... خامنه‌ای هم گفت: گروهی در مجلس (سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی) مخالف این موضوع بودند و به دنبال این بودند که شخصی انتخاب شود که با این مجموعه ارتباط داشته باشد. بنده هم فعالیت و تماسی با کسی نداشتم و به اصطلاح لابی با کسی انجام ندادم. در ‌‌نهایت بنده به مجلس معرفی شدم و این دوستان هم تلاش کردند که این موضوع اتفاق نیفتد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آقای‌هاشمی که در آن زمان رئیس مجلس بودند، موافق این موضوع بودند و خیلی هم تلاش کردند، اما در طرف مقابل آن‌ها هم تلاش زیادی کردند و برای تک تک نمایندگان وقت گذاشتند و لابی کردند که به من رای ندهند. بعداً هم همین اشخاص برای آقای مهندس موسوی خیلی کار کردند و عملاً بدنه کابینه را این افراد تشکیل دادند.

ولایتی همچنین گفت: من از فعل و انفعال اولیه برای حضورم در پست وزارت خارجه خبر ندارم. از زمان پیروزی انقلاب تا زمانی که بنده وزیر شدم، وزارت امورخارجه در کمتر از سه سال ۷ وزیر و سرپرست داشت. یعنی به طور متوسط هر وزیر و سرپرست ۵ ماه مسئولیت داشت. وزارت امورخارجه جای بسیار حساسی بود و بسیاری از جناح‌های سیاسی سعی می‌کردند به آن دست پیدا کنند. دولت، حکومت و حضرت امام(س) هم بسیار حساس بودند که هر کسی در وزارت خارجه نباشد. در طول یکی، دو قرن گذشته بخش عمده‌ای از لطمات و آسیب‌هایی که به کشور رسیده به نوع تعاملات بین المللی باز می‌گردد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
حسین
Iran, Islamic Republic of
13 دی 1392 - 01:41
نظر دکتر ولایتی درباره ضرورت مذاکره مستقیم ایران با همه کشورهای 1+5 بسیار منطقی، درست و دیپلماتیک است. امیدوارم به این پیشنهاد ارزنده هر چه زودتر و بهتر عمل شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها