velayati.ir

تعداد بازدید: ۶۴۸۵
پ
کد خبر: ۷۵۷
تاریخ انتشار: دوشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۲ - 30 December 2013
بازتاب پیشنهاد ولایتی در رسانه های داخلی/2

راهکار ولايتی برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ايران

روزنامه مردم‌سالاری نوشت: پيشنهاد علي اکبر ولايتي مبني بر اينکه ايران به صورت جداگانه با شش قدرت بزرگ مذاکره کند حاوي چنين پيامي است که رفع اختلافات موجود در مسير هسته‌اي و به منظور تامين منافع دوجانبه مي‌تواند در مسير طراحي شده کارساز باشد و همين روش مي‌تواند عاملي راهگشا باشد که ايران در هشت سال اخير به دليل سياستهاي تهاجمي در عرصه ديپلماسي تحت فشارهاي بين‌المللي و انفعال رسيده بود.

در واقع بهبود شرايط ايران در عرصه بين‌‌المللي و افزايش سطح تعاملات به ويژه با اروپايي‌ها‌ مي‌تواند پشتوانه مناسب در مسير مذاکرات هسته‌اي باشد که به نظر مي‌رسد چنين روشي از سوي ايران استفاده شود به عنوان مثال سفر وزيرخارجه ايتاليا به ايران و احتمال حضور ديگر مقامات اروپايي همچون لهستان، اوکراين و... در افزايش سطح اعتماد دوجانبه بين ايران و اروپا موثر خواهد بود و برنامه زمانبندي شده درباره پرونده هسته‌اي هم با قدرت بيشتري پيش خواهد رفت.

مشاور مقام معظم رهبري خواستار مذاکرات دو جانبه هسته‌اي با اعضاي گروه شش قدرت بزرگ جهان شد. علي‌اکبر ولايتي گفت: «اگر ما با هر يک از اين شش کشور تعامل نداشته باشيم و با آنها مذاکرات دو جانبه برگزار نکنيم از روش صحيح استفاده نکرده‌ايم. ما بايد جداگانه با کشورهاي مختلف مذاکره کنيم».

وي در گفت‌وگو با پرس تي‌وي با اشاره به گفت‌وگوهاي دوجانبه پيشين ايران و آمريکا درباره عراق و افغانستان گفت که تهران و واشنگتن همچنين مي‌توانند گفت‌وگوهاي مستقيمي درباره برنامه انرژي هسته‌اي جمهوري اسلامي داشته باشند.

اين در حاليست که حسن روحاني، رييس‌جمهور ايران و باراک اوباما، همتاي آمريکايي وي 27 سپتامبر با يکديگر تلفني گفت‌وگو کردند اين نخستين ارتباط مستقيم ميان روساي جمهور ايران و آمريکا از زمان انقلاب جمهوري اسلامي به شمار مي‌رود.

ايران و شش قدرت بزرگ جهاني قرار است دور تازه گفت‌گوهاي کارشناسي خود را روز دوشنبه در ژنو سوئيس از سر گيرند. ايران و شش قدرت جهاني در تاريخ 24 نوامبر به يک توافق تاريخي در ژنو دست يافتند که تلاشي براي فراهم کردن زمينه حل‌و‌فصل کامل يک دهه مناقشه غرب با جمهوري اسلامي بر سر برنامه انرژي هسته‌اي اين کشور محسوب مي‌شود. در مقابل موافقت ايران براي محدود کردن برخي از جنبه‌هاي فعاليت هسته‌اي خود، غرب توافق کرد که برخي از تحريم‌هاي موجود عليه ايران را طي يک دوره شش ماهه بردارد. همچنين توافق شد که تحريم‌هاي جديدي طي اين دوره زماني عليه تهران اعمال نشود.

رسيدن به توافق نهايي با ايران اولويت اصلي اوباما در سال 2014

همچنين مدير بخش مطالعات شوراي روابط خارجي آمريکا مي‌گويد که رسيدن به توافق دائمي با ايران اولويت اصلي دولت باراک اوباما در سال 2014 ميلادي است. جيمز‌ام. ليندسي در عين حال گوشزد کرد که مذاکرات دشواري در پيش است و رسيدن به توافق نهايي ممکن است ناممکن باشد.

به گزارش ايرنا ، ليندسي درباره دورنماي تحولات مربوط به سوريه و موضوع هسته‌اي ايران گفت: خاورميانه همچنان چالش‌ها‌ي گوناگوني پيش روي دولت اوباما قرار مي‌دهد. اوضاع تا حد زيادي همانطور به نظر مي‌رسند که در سال 2013 بودند اما جزئيات به نوعي تغيير کرده اند. وي افزود: اجازه دهيد با اخبار خوب شروع کنيم. با به دست آمدن توافق موقتي ژنو با ايران در ماه نوامبر (آذر ماه) ، دولت آمريکا اين فرصت را دارد که به توافقي جامع تر درخصوص برنامه هسته‌اي ايران برسد. اولويت شماره يک دولت اوباما در سال 2014 تبديل توافق موقتي با ايران به يک توافق دائمي است اما انجام اين کار آسان نخواهد بود و حتي ممکن است غيرممکن باشد. وي ادامه داد: شايد محتمل ترين نتيجه اين باشد که دو طرف با ديدگاه از اين ستون به آن ستون فرج است، توافق موقتي را تمديد کنند.

مساله تحريم‌ها‌ي جديد کنگره عليه ايران نيز بالاي سر مذاکرات قرار دارد. بسياري از اعضاي کنگره از توافق موقتي ناراضي هستند يا اعتقاد دارند که با اعمال تحريم‌ها‌ي جديد و شديدتر مي‌توانند اهرم بيشتري به دولت در مذاکرات بدهند. به هر حال خواهيم ديد که اين مساله چگونه بر مسير مذاکرات تاثير خواهد گذاشت. وي در ادامه درباره موضع رژيم صهيونيستي در اين ارتباط گفت: اسرائيل نفع زيادي در نتيجه اين مذاکرات دارد همانطور که عربستان سعودي نيز نفع زيادي دارد. هر دو کشور خطر زيادي در گرم شدن روابط بين واشنگتن و تهران مي‌بينند از اين رو دولت اوباما فشار سياسي و ديپلماتيک زيادي را از طرف اين دو شريک خود در منطقه احساس خواهد کرد، اما بايد در نظر داشت که بحث‌ها‌ با ايران تنها بين آمريکا و ايران نيست بلکه بين گروه 1+5 (پنج عضو دائم شوراي امنيت بعلاوه آلمان) و ايران است بنابراين دولت اوباما در تلاش براي رسيدن به توافق با ايران بايد بين فشارها ، نگراني‌ها‌ و منافع مختلف توازن ايجاد کند. مذاکرات بسيار دشواري در پيش رو است. وي دربخش ديگري از اين گفت وگو اظهار داشت: هر چند سياست چرخش به سمت آسيا يکي از ابتکارهاي کليدي سياست خارجي دولت اوباما بوده است‌، اما خاورميانه همچنان توجه زيادي مي‌طلبد.

وي بر اين باور است که پيامدهاي تداوم مناقشه در سوريه نيز از محورهاي اصلي دستور کار سياست خارجي آمريکا در سال 2014 خواهد بود.

اين کارشناس شوراي روابط خارجي همچنين ابراز نگراني کرد که ايجاد منطقه جديد دفاع هوايي چين ممکن است موجب تشديد ناخواسته تنش‌ها‌ي نظامي در درياي چين شرقي شود.

منبع: روزنامه مردم‌سالاری، 8 دی 92

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱
محمود احمدی از مشهد
Iran, Islamic Republic of
09 دی 1392 - 13:43
تدبیر هوشمندانه ای است.
امیر رضاقلی
Iran, Islamic Republic of
09 دی 1392 - 16:00
بسمه تعالی- بازهم تدبیر هوشمندانه مرد اول دیپلماسی ایران کارساز خواهد بود. لذا به زمامداران دیپلماسی دولت پیشنهادمی دهیم که از نظرات دیپلمات کهنه کار ایرانی استفاده کنند والا مجددا اشکال بوجود خواهد آمد.
شمیسا
Iran, Islamic Republic of
09 دی 1392 - 16:20
ای کاش جزئیاتی برای این طرح، در قالب یک مقالۀ علمی - سیاسی ارائه می شد.
سالار محقق از شهر ری
United States
10 دی 1392 - 11:00
ما در قدیم روابط مناسبی با آلمان داشته ایم. شاید بتوان این پتانسیل بالقوه را دوباره فعال کرد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها