velayati.ir

تعداد بازدید: ۵۹۹۳
پ
کد خبر: ۷۲۱
تاریخ انتشار: شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - 30 November 2013
ولایتی در دومین همایش ملی معماری و شهرسازی اسلامی در تبریز:

دانشجویان تبریزی باید آغازگر معماری مدرن اسلامی باشند

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دانشجویان تبریزی باید آغاز گر معماری مدرن اسلامی باشند.

دکتر علی اکبر ولایتی در آیین اختتامیه دومین همایش ملی معماری و شهرسازی اسلامی در تبریز گفت: دولت باید در جهت شکل دهی هنر اسلامی و احیای معماری و شهرسازی مبتنی بر اسلام اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش آناج، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: معماری، جامعترین هنر در عرصه تمدن اسلامی است.

ولایتی با اشاره به نمونه های معماری اسلامی در شرق و غرب جهان ادامه داد: ایران به عنوان قله هنر و تمدن اسلامی شناخته می شود و آثار فاخر معماری در نقاط مختلف ایران مانند ستاره های پرنور می درخشند.

رییس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: باید در پی احیای معماری اسلامی باشیم و برگزاری همایش ها و برنامه های تخصصی به عنوان پیش زمینه این اقدام ضروری به شمار می روند.

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اسلامی در مورد تفاوت های هنر اسلامی و هنر غیر اسلامی تاکید کرد: اگر بینش و جهان بینی هنرمند آرمانی باشد؛ هنر و تفکر اسلامی از وی متجلی خواهد شد.

مشاور عالی مقام معظم رهبری تصریح کرد: دولت باید در جهت شکل دهی هنر اسلامی و احیای معماری و شهرسازی مبتنی بر اسلام در شان جمهوری اسلامی اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به مساجد، بازار ها، حمام ها، کاروانسرا ها، باغ ها، آب انبارها و آرامگاه ها به عنوان نمونه های مختلف معماری اسلامی گفت: اوج معماری اسلامی ایرانی در گنبدسازی نشان داده می شود.

ولایتی با اشاره به تکامل معماری آثار موجود در کشورمان در طول مختلف تاریخی گفت: وظیفه داریم معماری اسلامی را متناسب با نیازهای روز احیا کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم معماری نوین اسلامی ایرانی از تبریز که پیش رو فرهنگ و هنر اسلامی ایرانی است؛ آغاز شود.

به گزارش ایسنا، علی اکبر ولایتی عنوان کرد: معماری جامع ترین مجموعه است و مجموع همه هنرها و صنایع به معماری تبدیل می شود.

وی با اشاره به اینکه مسجد جامع اصفهان کلکسیون معماری اسلامی است خاطرنشان کرد: امید داریم این همایش بتواند معماری اسلامی را احیا کند؛ البته دولت و کسانی که صاحب امکانات هستند باید بیشتر به این نوع معماری ارزش بدهند و حمایت کنند.

ولایتی بیان کرد: اولین شهرک دانشگاهی تاریخ كشور، در تبریز ساخته شده، ولی الان وضعیت مناسبی ندارد، طبق اسناد تاریخی حجم زیادی از این دانشگاه زیر زمین قرار گرفته و باید با سرمایه ای خوب به وضعیت این آثار تاریخی سر و سامان داد.

دومین همایش ملی معماری و شهرسازی اسلامی در روزهای ششم و هفتم آذر در محل دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شده و در آیین اختتامیه آن از نویسندگان مقالات برتر تجلیل شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها