velayati.ir

تعداد بازدید: ۵۴۴۳
پ
کد خبر: ۷۰۷
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - 18 November 2013
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص:

بیش از 50 درصد تمدن اسلامی مدیون ایرانی‌ها است

نشست هم‌اندیشی پیروان ادیان توحیدی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور علی اکبر ولایتی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست هم‌اندیشی پیروان ادیان توحیدی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع هم‌زیستی ادیان مختلف در تمدن اسلامی گفت: ما پیروان ادیان مختلف هزاران سال است که در ایران زندگی می‌کنیم. دانشگاه جندی‌شاپور به عنوان نمونه‌ای خوب برای این هم‌زیستی در ایران قبل از اسلام می‌توان نام برد. مسیحیان نثتوری معتقد به توحید بودن توسط شورای کلیسا رانده شدند و در زمان ابو‌شیروان عادل در جندی‌شاپور استقرار یافتند. این مسیحیان در رشته‌های مختلف به خصوص پزشکی و دارو‌سازی تخصص داشتند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در سال 271 میلادی که والریان از شاپور اول شکست خورد بخشی از غرامت جنگ این بود که از مسیحیان به اسارت گرفته شده خواست تا شهری بهتر از انطاکیه را بنا نهند که حاصل آن جندی‌شاپور شد. این شهر تا زمان یعقوب لیث آباد بود یعنی 600 تا 700 سال سرپا بوده است. در جندی‌شاپور تنها مسیحیان نبودند که در باب اول کلیله و دمنه می‌خوانیم که برزویه از هند علاوه بر شطرنج و خود کلیله و دمنه تعدادی از اساتید هندی را نیز آورد که در جندی‌شاپور مشغول بودند.

ولایتی افزود: در جندی‌شاپور چهار زبان هندی آن روز آنها که شامل زبان پهلوی، سانسکریت، سوریانی و یونانی سخن گفته می‌شد. این رابطه علمی ادیان مختلف در زمان پس از اسلام نیز ادامه داشت. حارث‌ ابن‌کنده که طبیبی در زمان پیامبر(ص) بود فارغ‌التحصیل جندی‌شاپور بود.

وی تاکید کرد: علم سر‌زمینی نیست بلکه جهانی است، تمدن هم مختص به گروه خاصی نیست هر‌کسی که عالم هست باید سخاوتمند باشد در اسلام آمده است که ذکات علم نشر آن است در اسلام بالاترین درجه احترام با ادیان دیگر به خصوص در اهل و علم و فضیلت می‌بینید. ایرانی بیشترین نقش را در تمدن اسلامی چه در حوزه فرهنگی و چه در حوزه اعتقادی داشتند. بیش از 50 درصد تمدن اسلامی مدیون ایرانی‌هاست همانطور که اکنون خیلی‌ها برای فعالیت علمی با آمریکا می‌روند در آن زمان به ایران و تمدن اسلامی می‌رفتند و علما زینت سلاطین بودند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: