velayati.ir

تعداد بازدید: ۴۹۴۴
پ
کد خبر: ۶۴۳
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - 16 September 2013
مشاور رهبري در امور بين الملل:

حضور امام رضا(ع) در خراسان موجب تغيير مذهب ايرانيان به شيعه اماميه شد

علي اكبر ولايتي روز يكشنبه در سخنراني خود در آيين پاياني ششمين جشنواره انتخاب كتاب سال رضوي در مشهد گفت: پيش از ورود امام رضا(ع) به خراسان بزرگ و مرو، شيوع و رواج مذاهب زيديه و اسماعيليه در خراسان و مازندران بيش از اماميه بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر علی اکبر ولایتی، وي گفت:حضور امام رضا(ع) در مقام ولايتعهدي در شهر مرو باعث شد كه فشار بر شيعيان در خراسان بزرگ كاهش يابد لذا امام از سادات علوي خواستند كه از محيط پرفشار مدينه آن روز خارج شده و به سمت ايران و خراسان بزرگ هجرت كنند.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان افزود: با اين دستور امام رضا (ع) ۱۲ هزار و ۶۷۳ نفر از سادات علوي از مدينه به سمت ايران و خراسان هجرت كردند و اين هجرت دسته جمعي سادات علوي هم علت حضور پرشمار مقابر امامزادگان در ايران است و هم موجب آشنايي بيشتر ايرانيان با شيعه اماميه مي باشد.

وي گفت: البته اينكه ۱۲ هزار نفر در نيشابور به استقبال امام رضا (ع) رفتند و با قلمدانهاي مرصع، حديث شريف سلسله الذهب را نوشتند نشان از اقبال به شيعه اماميه در اين منطقه در آن روزگار است به عبارت ديگر با حضور امام رضا(ع) در اين منطقه مستعد پذيرش شيعه بود و اين مذهب، رونق خاصي گرفت.

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری افزود: از آثار پر بركت دوران اقامت تقريبا دو ساله امام رضا(ع) در مرو اين بود كه ايشان نامه هايي به بزرگان شيعه در ايران نوشته و با ايشان ارتباط مكاتباتي برقرار كردند.

وي گفت:بسياري از معارف شيعه از جمله ابراهيم ابن ابي محمد خراساني، سليمان صالح مروزي، ابوالقاسم فارسي، فتح ابن زيد جرجاني، محمد ابن زيد طبري، ابوسعيد نيسابوري، زكريا ابن آدم،عبدالله سعد اشعري، احمد ابن محمد ابوالنصر، ابوعبدالله محمد ابن خالدبرقي قمي، احمد ابن خالد برقي، حسن و حسين فرزندان سعيد اهوازي از شاگردان مستقيم امام رضا(ع) بودند كه برخي نيز جزء ياران امام جواد(ع) قرار گرفتند.

رئیس جمعیت حمایت از پیوند اعضاء ایرانیان افزود: امام رضا(ع) و حركات سياسي آن حضرت نقش مهمي در قيام شيعيان در آن دوران داشت كه مهمترين آنها قيام محمد ابن ابراهيم ابن حسين معروف به ابن طباطبا است كه به دنبال شهادت امام رضا(ع) به وجود آمد و موجب شد كه بخش مهمي از حجاز به تصرف وي درآيد.

وي گفت: قيام محمد ابن قاسم در مدينه نيز بارزترين قيامي بود كه به خونخواهي امام رضا شكل گرفته است.

مشاور رهبري در امور بين الملل اظهار داشت:امام رضا(ع) در امور مختلف از خود مطالب و احاديثي زياد و حتي رسائلي كه در حوزه معمول مذهبي نيست هم به جا گذاشته اند.

ولايتي افزود:از جمله اين رسائل، رساله معروف به طب الرضا است كه بيشتر در حوزه حفظ الصحه يا بهداشت و پيشگيري از امراض است.

وي در رد اين ادعاي وهابيون كه زيارت قبور را شرك دانسته و احاديثي در رد آن جعل كرده اند، گفت:اين اعتقاد نه در شيعه و نه در ميان اهل سنت جايگاهي ندارد به طور مثال سعدي كه خود از اهل سنت بوده تصريح دارد كه بر سر قبر يحياي پيامبر معتكف بوده است.

او افزود: محمد غزالي كه او نيز از اهل سنت است دعوت سلطان سلجوقي كه وي را به رفتن به بارگاهش در نيشابور تشويق مي كند رد كرده و ماندن در جوار امام رضا(ع) را ترجيح مي دهد.

وي تاكيد كرد: زير سووال بردن زيارت قبور معصومان با مستمسك هاي بي پايه و اساس با هدف از حيز انتفاع خارج كردن اين قبور در ترويج دين انجام شده و كساني كه چنين ادعايي دارند مي خواهند مردم را از مسير اهل بيت منحرف كنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها