velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۴۱۳
پ
کد خبر: ۴۹۶
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - 10 June 2013
دكتر ولايتي:

براي رفع تحريم‌ها بايد فراتر از ديپلماسی معمول عمل كرد/ می‌توان اقدامات مهم و انقلابی در 100 روز انجام داد

با سابقه ترین وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت: تحریم، هزینه ای است که بابت استقلال کشور باید پرداخت کنیم البته اين تحريم ها حل شدني است اما برای رفع آن باید فراتر از روش های دیپلماسی معمول استفاده کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر ولایتی، مسئولان اتاق بازرگانی ایران 6 و نیم صبح امروز دوشنبه میزبان یکی دیگر از نامزدهای یازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری بودند تا به تشریح برنامه های اقتصادی خود و پاسخ به سئوالات مطرح شده بپردازد.

همچنین 12 نفر از اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی به طرح سوالات اقتصادی خود پرداختند و موضوعاتی چون نحوه اجرای اصل 44، واگذاری سهام شرکتهای دولتی به سازمان های عمومی غیردولتی، معرفی فرد یا افراد کارشکن در تحریمها، تدابیر اجرایی براساس قانون بودجه سال 92 و سهم 30 درصدی تولید از اجرای هدفمند سازی یارانه ها، نحوه استفاده از بخش خصوصی در اداره کشور، راهکارهای مربوط به اصلاح قوانین کسب و کار، نحوه برخورد با مافیای اقتصادی، برنامه برای جلوگیری از نابودی کشاورزی، وضعیت نرخ ارز و ... مطرح شد.

علی اکبر ولایتی افزود: باید هزینه ها را در عرصه بین المللی به حداقل برسانیم و با توجه به اینکه همه کشورهای 1+5 که پشت میز مذاکره می نشینند منافع یکسان ندارند لازم است با تک تک آنها جداگانه مذاکره کنیم.

وی تاكيد كرد: هیچگاه نبوده است که کشور ما از تحریم ها بی بهره باشد و لذا از همان روزهای نخست پیروزی انقلاب ،‌ غرب از تحریم به عنوان یک حربه و ابزار سیاسی علیه کشور و ملت ما استفاده کرده است. بارها با کشور‌های مختلف برای تهیه نیازمندی‌های جبهه مذاکره کرده بودیم و توانستیم از یک کشور موشک بخریم. شرایط فعلی سخت‌تر از آن زمان نیست.

مشاورمقام معظم رهبري ادامه داد: در دولت نخست نگاه حاکم بر اقتصاد نگاه دولتی بود و کسی جرات نداشت از اقتصاد آزاد و غیردولتی سخن به میان آورد و اگر کسی از آن سخن می گفت این گونه بیان می شد که او طرفدار نظام سرمایه داری است .

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به موضوع اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد و افزود: پس از تفسیر اصل 44 قانون اساسی توسط رهبری و ابلاغ آن این موضوع تاکنون عملیاتی نشده است در صورت اجرای این اصل مشکلات ما در حوزه اقتصاد تا حدود زیادی حل خواهد شد.

در ادامه علی‌اکبر ولایتی با تاکید بر این‌که دولت با بخشنامه‌های مختلف دست مردم را بسته است و تنها خود می‌تواند این بند‌ها را باز کند، گفت: تصمیمات سریع بدون برنامه‌ریزی مشکلاتی را به وجود آورده که باید برطرف شود.

وی تاكيد كرد: متاسفانه تعداد بانك هايي كه در كشور راه اندازي شده است بسيار زياد است و آن ها هر کاری که دلشان می‌خواهد می‌کند.ولایتی در این نشست با بیان اینکه هرکشور و هر جامعه ای اگر بخواهد در حوزه ای به صورت اساسی و برنامه ریزی شده کار کند باید به شرایط بومی کشور خود توجه کند؛ همان کاری که چینی ها انجام دادند، تصویب و ابلاغ قانون اصل 44 را راهگشای خوبی برای توسعه بخش خصوصی دانست و با بیان این که این قانون به صورت کامل عملیاتی نشد، تصریح کرد: اگر به اجرای کامل اصل 44 و عملیاتی شدن آن تکیه کنیم، مشکلات تا حدود زیادی حل خواهد شد.

وی با اشاره به تحریم‌هایی که همواره از سوی کشورهای غربی نسبت به ایران اعمال شده است، گفت:  ما هیچگاه از تحریمها بی بهره نبوده ایم و از ابتدای انقلاب تاکنون تحریمها نسبت به کشور ما اعمال شده است. تحریم به عنوان ابزار سیاسی برای اعمال نظارت غربی ها به کار گرفته می شود.

ولایتی با تاکید بر اینکه در حوزه بین الملل قواعد بین المللی تابع فعل و انفعالات سیاسی استفاده از اهرم‌های سیاسی است، تصریح کرد: با وجود همه مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، باید آنها را از بین ببریم.

وی به خاطرات زمان جنگ و برخی تحریم‌هایی که از سوی برخی کشورها نسبت به ایران صورت می گرفت، اشاره کرد و گفت:  زمانی برای سنگرهای دفاع مقدس نیاز به سیم خاردار داشتیم که خرید آن را از اروپا انجام دادیم که باید از طریق شوروی وارد می شد اما این کشور مطرح کرد سیم خاردارهای خریداری شده دو منظوره است که ممکن است در جنگ مورد استفاده قرار گیرد؛ بنابراین جلوی ترانزیت آن گرفته شده ،این در حالی است که شوروی سابق به کشور عراق انواع اسلحه را برای استفاده در جنگ علیه ایران صادر می  کرد.

به گفته کاندیدای دوره یازدهم ریاست جمهوری، تمام اینها هزینه هایی است که بابات استقلال کشور بپردازیم و تا کنون نیز پرداخته ایم و با حل تمام اینها به دیپلماسی خارج از معمول نیاز دارد.  هر کس حرفی برای زدن داشته باشد، با مجموعه سندیکای قدرتمند جهان روبرو می شود.

وی با تاکید بر اینکه باید با درایت و تدبیر کارها را به پیش برد، تاکید کرد: دیپلماسی خطابه خواندن نیست. در زمان جنگ برای تهیه نیازمندی‌های جبهه روزی بود که حتی فشنگ و گلوله نداشتیم اما توانستم با رایزنی ها 30 موشک راهبردی خریداری کنیم که با اصابت اولین موشک به رژیم بغداد تمام محاسبات جنگی و منطقه ای بر هم ریخته شد، الان نیز کار سخت تر از آن زمان نیست.

ولایتی ادامه داد: مساله هسته ای نیز جزو دستاوردهای ما محسوب می شود به طوری که 500 رشته صنعتی و غیره نیز متصل به آن است، حتی انرژی خاک از این طریق می تواند تولید شود، جوش هسته ای به عنوان یک انرژی جدید محسوب می شود و اگر به زمانی برسیم که نفت مان به اتمام برسد، می توانیم از این انرژی استفاده کنیم. اگر نتوانیم به چنین انرژی دست یابیم مطمئناً کشورهای غربی با دستیابی به آن، آن را به صورت قطره چکانی در اختیار ما قرار می دهند و بابت هر قطره آن مبالغ هنگفتی از ما دریافت خواهند کرد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل باتاکید بر اینکه باید هزینه ها را به ویژه در بخش تحریمها در سطح بین المللی به حداقل برسانیم، تصریح کرد: در زمان جنگ 5 عضو شورای امنیت تمام حق ما را وتو می کردند و شش سال طول کشید تا توانستیم از قطعنامه 479 به قطعنامه 598 برسیم. زحمات طاقت فرسایی را نیز در این زمینه متحمل شدیم. در آن زمان توانستیم میزبانی عراق برای جنبش عدم تعهد را دو بار محروم کنیم و تمام اینها در تاریخ ایران بی نظیر است.

کاندیدای دوره یازدهم ریاست جمهوری گفت: کشورهایی که به ایران نزدیک تر هستند، خواستار کارکردن با ایران هستند اما به دلیل تحریمها از این کار مایوس شدند و تنها به ناظرین بی طرفی تبدیل شدند، روسیه چنین کرد و چین نیز تابع روسیه است. فرانسه نیز تصمیم گرفت مستقل عمل کند.

وی مجدداً با اشاره به خاطرات خود در زمانی که وزیر امور خارجه بود، گفت:  سفیر فرانسه سالها پیش از طرف سارکوزی نزد من آمد و مرا به کاخ الیزه دعوت کرد. همه مسایل هسته ای و تحریمها وابسته به تعیین یک وقت برای حضور سارکوزی در ایران بود. وی در کاخ الیزه به من گفت که ملت شما ملت بزرگی است و می خواهم به کشور شما بیایم و دست رهبر این ملت بزرگ را بفشارم.

ولایتی ادامه داد: گفته می شد که سارکوزی چون مخاطبی در این بحث نداشته و به سمت مقام معظم رهبری متوسل شده تا بتواند کار را به جایی برساند، پوتین نیز طرحی داشت. دو سه ماه پیش از سوی مقام معظم رهبری برای تسلیت به خانواده شیعیان در کویته و شرکت در مراسم ختم قاضی حسین احمد به پاکستان رفتم. در همین سفر از زرداری نخست وزیر پاکستان وقت ملاقات خواستم تا نزدش بروم، زرداری نیز جلسه دولت را تشکیل و خط لوله صلح را تصویب کرد.

وی افزود: در جلسه ای که با زرداری و 5 تن از وزرای وی برگزار شد، زرداری خطاب به من مطرح کرد که تصویب خط لوله صلح مدتها بر زمین مانده بود و تصمیم دولت را می خواس؛ت بنابراین زود به زود به کشور ما بیا تا مسایل منطقه ای را مرور کنیم، زیرا به مشورت با من نیاز دارد و پس از آن اعلام کرد که خط لوله صلح نهایی شد.

این صاحب نظر مسائل بین الملل در بخش دیگری از سخنانش گفت:  اگر کشورهای صاحب نفوذ در چنین شرایطی که ایران دارد با ما ارتباط پیدا کنند، بسیاری از خط های تحریم شکسته می شود. خط شمال به جنوب یک موقعیت جغرافیایی ژئوپلتیک برای ایران محسوب می شود و می تواند از آن بهره برداری کند.

ولایتی همچنین در مورد نحوه اجرای برنامه 100 روزه  خود برای رفع التهاب گفت: هیچکس نمی تواند ادعا کند که در تمام حوزه ها فوق تخصص دارد. اگر چنین ادعایی بکند معلوم است که بی تخصص است. در حال حاضر وضعیت حادی از لحاظ اقتصادی، تورم روز افزون، گرانی های خار از تحمل و تورم 40 درصدی نقطه به نقطه براساس گزارشات بانک مرکزی مطرح است، اگر به مردم وعده داده شود که در ظرف دو سه سال تمام اینها از بین خواهد رفت، از همان روز اول مردم آن را از شما مطالبه خواهد کرد و پاسخ خواهند خواست.

وی ادامه داد: برخی از سوالات مطرح شده مربوط به از بین رفتن اعتماد بین دولت، مردم و بخش خصوصی بود، همچنین بخش دیگری مربوط به وضعیت ارز و مشکلاتی که تجار و تولید کنندگان در این زمینه دارند، بود.

کاندیدای دوره یازدهم ریاست جمهوری ادامه داد: ممکن است برخی ها سال گذشته با ارز مرجع ال سی باز کرده باشند اما مجبورند به قیمت امروز ریال بدهند و این نقض عهده است، این در حالی است که محصولات کارخانه ها پیش فروش شده و دیگر صاحب کارخانه  صاحب کالا نیست و واسطه است، در عین حال اجناس در گمرک می ماند و کالاها در بازار کم می شود، صاحبان تولید کارخانه هایشان خوابیده یا نیمه خوابیده است، در تعطیلی مطلق یا نسبی کارخانجات کارگران بیکار می شوند، بنابراین باید موازنه ای بین نقدینگی و کالا در کشور ایجاد شود.

وی گفت: در هر مقطعی دولت و بانک مرکزی با صدور بخشنامه هایی دست و بال مردم را می بندند، باید این بخشنامه ها برداشته شود تا دست و پای مردم باز شود، تمام این مشکلات ناشی از تصمیمات خلق الساعه است. لوایح دو فوریتی از زمان شکل گیری تا تصویب در مجلس و بازگشت آن یک هفته بیشتر به طول نمی انجامد، بنابراین می توان با چنین لوایحی و ارایه شش ماه فرصت به کارخانه دارها بسیاری از مشکلات آنها مربوط به مالیات، بانکی و تامین اجتماعی مربوط به سهم دولت را برداشت. دولت می تواند از محل صندوق ذخیره ارزی به تولید کنندگان کمک کند تا در این فرصت شش ماهه آنها نسبت به رفع مشکلات خود اقدام نمایند و در عرض دو سه ماه و با لغو بخشنامه ها مشکلات حل شود.

این کاندیدای ریاست جمهوری نسبت به اقتدار از بین رفته بانک مرکزی انتقاد کرد و گفت: اگر بانک مرکزی مستقل باشد این اتفاقات نمی افتد. اگر بانک مرکزی مقتدر و مستقلی داشته باشیم هیچ یک از این اتفاقات رخ نخواهد داد. در حال حاضر بیش از تعداد بقالی ها تعداد شعبات بانکهای خصوصی است، در بخش تولید حلقه معیوبی ایجاد شده و هرچه پیش می رود حلقه تنگتر می شود و صاحب آن را خفه می کند، بنابراین قصد داریم اعتماد را باز گردانیم و ظرف 100 روز می توانیم کاری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه علاج فوری و اشکالات فوری با معالجات فوری برطرف می شود، گفت: البته برنامه درازمدت هم داریم، از اعضای  اتاق بازرگانی به عنوان یک گروه مشورتی استفاده خواهیم کرد و از نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران درخواست کرده ایم که به ما برای تشکیل این گروه مشورتی کمک کنند و همچنین در حال حاضر نیز برای اعلام برنامه های خود از اتاق بازرگانی مشورت گرفته ایم. در آینده هم به مشورت کارآزموده ها برنامه را به پیش خواهیم برد.

ولایتی با اشاره به اینکه هر دولتی که بر سر کار بیاید باید راه را عوض کند، دو رکن اصلاح اقتصاد داخلی و اصلاح روابط خارجی را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر قانون مستمر بهبود فضای کسب و کار اجرا شود بسیاری از مشکلات اقتصادی حل می شود، 15-16 ماه از تصویب این قانون  گذشته اما هنوز اجرایی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه رابطه بین کارفرما و کارگر باید بر اساس قانون باشد، گفت: یکی از مشکلات اساسی ما عدم توجه به بخش کشاورزی است. اختصاص منابع به بخش تولید نیز باید براساس قانون صورت گیرد. در برنامه 100 روزه ما دولت باید نشان دهد که قانون را اجرا می کند.

ولایتی افزود: اقتصاد کشور باید تولید محور باشد، حمایت از تولید نیز وجوه مختلف دارد، اینکه ناگهان گفته می شود به جای ارز 1226 تومان ارز 2500 تومانی پرداخت می شود و برای پرداخت آن نیز نقدینگی وجود ندارد مشکلاتی را برای تولید ایجاد می کند، کالاها در گمرک باقی می ماند و ترخیص نمی شود.

این کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم گفت: 30 سال پیش آمریکایی ها به این فکر افتادند که به جای اخذ بهره از تولید کنندگان بهتر است پول را به  بخش تولید هدایت کنند و از منافع آن استفاده نمایند این در حالی است که ما در حال حاضر سود 20-30 درصدی از تولید می گیریم، بنابراین اگر وامهای تولید به جای بهره تنها 2-3 درصد کارمزد داشته باشند وضعیت متفاوت خواهد بود. البته برخی ها مطرح می کنند که تولید هم دولتی است.

وی نسبت به اینکه در عرض چند دقیقه چند هزار سهم در بورس معامله می شود و این معامله به نفع شرکت های عمومی غیردولتی است، گفت: کار تولید باید مردمی شود و اقتصاد توزیع محور و مصرف گرا به اقتصاد تولید محور تبدیل شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: