velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۰۲۰۴
پ
کد خبر: ۴۴۳
تاریخ انتشار: جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - 07 June 2013

گزارش لحظه به لحظه از سخنان دکتر ولایتی در مناظره سوم

مناظره سوم کاندیداهای انتخابایت ریاست جمهوری یازدهم، از ساعت 16 در حوزه مسائل سیاست داخلی و خارجی آغاز شد.
پایگاه اطلاع رسانی دکتر ولایتی:

دکتر ولایتی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دقایقی پیش از ساعت 16، برای شرکت در سومین مناظره وارد محوطه صدا و سیما شد و پس از استقبال توسط مسئولان رسانه ملی، در مقابل ساختمان معاونت سیما به مصاحبه با خبرنگاران پرداخت.

وی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: من با توکل به خدا و با تکیه بر مردم پا به صحنه رقابت انتخاباتی گذاشته ام.



با شروع رسمی مناظره، محسن رضایی به عنوان اولین سخنران پشت تریبون قرار گرفت و پس از بیان نظرات خود در زمینه حل مشکلات سیاسی، دکتر ولایتی در پاسخ به این اظهار نظرها گفت: سیاست شما در رابطه با حل مساله هسته‌ای چیست؟

پاسخ به سخنان دکتر قالیباف

ولایتی با اشراه به سخنان دکتر قالیباف گفت: غیر از موضوع سیاست خارجی، یک نقاط دیگری هست که باید توجه شود. مهمترین مطلب تربیت نیروی کارامد است که احتیاج به تخصص دارد.

وزیر خارجه دوران دفاع مقدس یادآور شد: زمانی که در وزارت خارجه بودم دانشکده وزارت خارجه را تاسیس کردم که 800 نفر کارشناس در امور بین الملل با حداقل آگاهی به دو زبان زنده دنیا تربیت کرده. آن روز که من به وزارت خارجه رفتم 9 سفیر داشتیم و روزی که آمدم به 136 نفر رسید.


وی در عین حال افزود: به تدریج این دانشکده نیمه تعطیل شد و به اینجا رسید که امتحان ورودی گذاشتند و از لیسانس های علوم سیاسی و ... آوردند  در حالی که از ابتدا که این دانشکده را تاسیس کردیم ورودشان با گزینش بود و از سال دوم و سوم در وزارت خارجه کارآموزی می دیدند و بعد از مدتی توانستیم دیپلماسی جمهوری اسلامی که از صفر شروع شده بود، به سطح خوبی برسانیم.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل خاطرنشان کرد: تمامی این مسائل در مدتی باعث شد که بتوانیم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را فعال کنیم. زیرا با دیپلماسی زمان شاه نمی توانستیم کار کنیم. وزارت امور خارجه از معدود وزارتخانه‌هایی بود که از صفر شروع شد و بعد از انقلاب اسلامی فعال شد. بنابراین باید تلاش کنیم کارشناسانی که آشنا به مسائل بین المللی هستند را تربیت کنیم تا بتوانند در صحنه بین المللی فعالیت ویژه‌ای داشته باشند زیرا روابط بین کشورها رابطه بین آدم‌ها است.

ولایتی از قالیباف پرسید که عزمتان بر این است که دو مرتبه تربیت کارشناس زباندان آشنا به مسائل بین المللی را تربیت کنید؟

پاسخ به سخنان دکتر حدادعادل

دکتر ولایتی پس از سخنان رییس سابق مجلس، تاکید کرد: در طول 35 سال بعد از انقلاب اسلامی هیچ‌گاه نبوده که با مشکلی در صحنه بین‌المللی یا منطقه مواجه نبوده باشیم.

وی اضافه کرد: در طول جنگ هشت ساله بیش از 40 کشور از عراق حمایت می‌کردند لحظه‌ای که ما درگیر مشکل دیگری بر سمت مشرق کشورمان یعنی افغانستان بودیم و به آنجا شوروی‌ها حمله کرده بودند و همسایه شرقی ما تحت اشغال روس‌ها بود، در همسایگی غربی ما یعنی عراق با پشتیبانی بیش از 40 کشور به ما حمله کرده بود.

وزیر خارجه دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی دیپلماسی ما شکل گرفت و ما توانستیم ضمن کمک به مردم افغانستان برای شکست شوروی در عین حال دیپلماسی جنگ و بعد دیپلماسی مذاکرات را راه انداختیم که به مراتب آن کار سخت‌تر از دیپلماسی و مشکلات هسته‌ای امروز بود.

مشاور مقام معظم رهبری در عین حال با جمع بندی موارد فوق تاکید کرد: بنابراین باید مقاومت توام با تدبیر باشد یعنی در برابر زیاده‌خواهی‌های آنها بایستیم و در چاره‌جویی‌ در رابطه با مشکلاتی که برای ما به کار می‌برند تدبیر کنیم که و این در گذشته در شرایط بسیار سخت‌تر سابقه داشته است.


پاسخ به سخنان دکتر روحانی

پس از سخنان دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی در موضوعات مختلف که با واکنش دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مواجه شد، دکتر ولایتی با تایید سخنان محسن رضایی گفت: آقای لاریجانی در مذاکرات با سولانا به جای خوبی رسیدند و همین تعداد سانتریفیوژ را که آقای رضایی گفتند، توافق کردند.

وی یادآور شد: اما درست همزمان با اینکه لاریجانی با سولانا مذاکره می کرد یکی از مقامات بلندپایه اجرایی ما در نمازجمعه گفت ما مذاکره نمیکنیم که آقای سولانا آن تلکس را نشان داد و کارشکنی در کار آقای لاریجانی صورت گرفت.

با سابقه ترین وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: دشمن زمانی که تناقض در بین مسئولان ما می بیند، اینگونه می شود. آنها به توافق رسیدند و میشد هسته ای را حل کرد ولی یک فردی حرف دیگری زد و آن خراب شد که مشابه آن برای خودم هم اتفاق افتاده است.

پاسخ به سخنان دکتر عارف

پس از سخنان معاون اول دولت اصلاحات و انتقاد وی از حذف اصلاح طلبان در دولت اصولگرایان، دکتر ولایتی گفت: با توجه به ایراد شما به اصولگرایان، آیا در دولت خودتان کسی از اصلگرایان را در سمت های بالا گذاشتید؟ یا همه را کنار گذاشتید؟ قبول دارم که نباید انحصار طلبی کرد.

ولایتی همچنین این بیت شعر را قرائت کرد: عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است .... کار بد مصلحت آن اسـت که مطلق نکنیم

دکتر ولایتی پشت تریبون قرار گرفت

دکتر ولایتی در ابتدای سخنان خود با قرائت حدیثی از پیامبر اعظم (ص) گفت: آرزو میکنم بتوانیم با درک عمیق پیام آسمانی پیامبر، برای گسترش معنویت و عبودیت و عقلانیت و اخلاق در جامعه تلاش کنیم.

وی همچنین به همه اقشار ملت ایران و بخصوص رای اولی ها و پزشکان و پرستاران و کشاورزان و کارگران و همه اصناف تبریک گفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه گاهی رئیس جمهور را در حد مدیر اجرایی عالی تغییر میدهند که بخاطر مشکلات اقتصادی حاد جامعه و تصویری که دولت کنونی به جا گذاشته، پدید آمده است، افزود: باید رئیس جمهور توان اجماع سازی داشته باشد. حل مشکل اقتصادی در گرو  اصلاح نگاه است.

ولایتی با بیان اینکه بخشی از مشکلات اقتصادی، ریشه در تحریم ها دارد، گفت: باید افرادی متصدی امور شوند که تجربه این کار را داشته باشند و تجربه من در 598 و قرارداد 1975 است.

وزیر خارجه دوران دفاع مقدس با تاکید بر اینکه به لطف رهبری های امام و رهبرمعظم انقلاب و رشادت رزمندگان و پایمردی خانواده ایثارگران و بویژه آزادگان، اجرایی شدن این قرارداد جوری رخ داد که حقوق ملت ایران حفظ شد و برای اولین بار در 200 سال اخیر حتی یک وجب از خاک کشورمان به دست بیگانه نیفتاد، افزود: این مدل مقاومت مدبرانه باید صورت بپذیرد.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی همچنین تصریح کرد: نباید با کشورها قهر باشیم. وظیفه دستگاه دیپلماسی کاهش هزینه است نه صدور بیانیه و اعلام مواضع. حل مساله هسته ای سخت تر از قرارداد 598 نیست.

وی یادآور شد: بخشی از مشکلات اقتصادی ناشی از سوءتدبیر و عقل کل دانستن خود و خانه نشین کردن مدیران به علت اختلاف نظر و درگیری با سایر قوا است. اگر فردی در راس مجریه قرار گیرد که نوعی مقبولیت بین جناح های نظام داشته باشد مشکلات به سرعت حل می شود.

دکتر ولایتی با اشاره به اینکه این غلط است که کارامدی را صرفا به حوزه های عمرانی تنزل دهیم، گفت: گرایش دولت من اخلاقگرایی، عقلانیت و ثبات سیاست و مدیریت است. چنین دولتی در سطح قانونی نیز باید به اصول قانون اساسی در زمینه آزادی پایبند باشد و فقط شعار ندهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر مدیران خانه نشین نشوند بازسازی اعتماد صورت میگیرد. برای نشاط و همدلی باید زمینه حضور همه را فراهم کرد. باید فقط شعار نداد و رسانه ها را آزاد گذاشت.


این صاحب نظر مسائل بین الملل با تذکر این نکته که انسجام داخلی و تعامل سازنده و فزاینده با جهان باید طوری باشد که کشور را به سمت سازندگی بیشتر و به سمت برخورد اصلاح طلبانه با مسائل مبتلابه کشور اداره کرد، گفت: بر اساس اصول عزت و حکمت و مصلحت باید رابطه خود با دنیا را تقویت کنیم.

دکتر ولایتی همچنین رسما اعلام کرد: من همه مسئولیت سیاست خارجی را می پذیرم و در چارچوب نظام و خطوط کلی رهبری، سیاست نظام را در روابط بین المللی اعمال میکنم.

وی همچنین اظهار داشت: روابط با برخی کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین آورده ای برای کشور ندارد بلکه باید به دیدن کشورهای دیگر رفت و رفت و آمد سران را به داخل تسهیل کرد.

ولایتی نتیجه روابط را اینگونه مطرح کرد که عزت مردم ایران حفظ شود و نباید طوری باشد که گذرنامه ایران وقتی بازرسی می شوند مورد احترام قرار نگیرند که امروز متاسفانه برخورد کنسولی با مردم کشورمان در خارج از کشور خوب نیست.

پاسخ دکتر ولایتی به نقدهای صورت گرفته به نظرات وی

دکتر ولایتی با اشاره به نقد قالیباف که مدعی شهادت رزمندگان با موشک های فرانسوی در همان دورانی که دکتر ولایتی به عنوان وزیر خارجه با میتران "در حال قهوه خوردن" بود، با لبخند گفت: نماینده ایشان هم در جلسه ای این موضوع را گفتند و معلوم شد از تاریخ اطلاعی ندارند. ملاقات من و میتران بعد از جنگ بوده و هیچوقت نگفتم با میتران قهوه نخوردم.

وی در خصوص سخنان سعید جلیلی نیز گفت: بنده عرض میکنم دیپلماسی این نیست که انسان در برابر کشورهای دیگر خطابه بخواند. دیپلماسی این نیست که ما یک طرف بنشینیم و آنها طرف دیگر و ما حرف مشخص بزنیم بدون اقدامات دیگر.

وزیر خارجه دوران دفاع مقدس با نقد سخنان برخی کاندیداها مبنی بر اینکه نوع سخنان و برنامه های دکتر ولایتی مربوط به 20 سال پیش است و الان وضعیت فرق کرده، گفت: ناچارم موضوعی را مطرح کرد. زمانی بعد از اینکه به قطعنامه های شورای امنیت نرسیده بودیم، آقای سارکوزی مستقیما از من برای مذاکره دعوت کرد. من با رئیس جمهور صحبت کردم که ایشان گفت برو. رفتم و یکساعت با سارکوزی ملاقات کردیم. ما با سارکوزی درباره عدد سانتریفیوژها به توافق رسیدیم که غنی سازی تعلیق نشود. مثلا 4-5 هزار سانتریفیوژ داشته باشیم.

وی افزود: قرار بود ظرف یک هفته یک تیمی به ایران بیایند. سارکوزی گفت من به ایران می آیم و دست دولت و رهبر شما را می فشارم.

ولایتی اضافه کرد: من موضوع را داخل کشور آوردم و منتقل کردم اما کار متوقف شود. همان زمان که با تاکید رئیس جمهور به فرانسه رفتم، قائم مقام وزارت خارجه کاردار فرانسه را خواست و گفت که این آقا که آمده نماینده ایران نیست. متاسفانه دولت جواب نداد و نه تنها جواب نداد، موقعی که چنین حرفی به کاردار زدند، وزارت خارجه گفت اگر این خبر زودتر به فرانسه رسیده بود ملاقات شما و سارکوزی لغو شده بود.


این صاحب نظر مسائل بین الملل تاکید کرد: می شود کشور را به تحریم ها نرساند. در رابطه با روسیه هم همین اتفاق افتاد. گفتند اگر قول بدهی پوتین بیاید ایران و دست خالی برنگردد ما او را می آوریم. من آوردم ولی بازهم کارشکنی کردند.

وی با بیان بخشی از ناگفته های مذاکرات آلماتی گفت: در آلماتی 2 آنها پیشنهاداتی کردند که میشد پیش رفت ولی آقای جلیلی نپذیرفت. گفتند غنی سازی 20 درصد را تعلیق و فردو را کند کنید، 3 تحریم را برمیداریم. در پاسخ به آنها گفتند این کارها را میکنیم شما کل تحریم را بردارد. حرف من این است که باید قدم به قدم پیش رفت.

ولایتی با بیان اینکه کاری که کردند نشان داد نمیخواهند کار پیش برود، یادآور شد: اصولگرایی انعطاف ناپذیری نیست. در رابطه با مصالح ملی باید بتوانیم از دیپلماسی به نحو احسن استفاده کنیم. دیپلماسی معامله و تعامل است، سرسختی نشان دادن نیست. دیپلماسی بیانیه پشت میز خواندن نیست. اگر اینطور نبود وضع ما به اینجا نمی رسید.

وزیر خارجه دوران دفاع مقدس همچنین پس از سخنان سعید جلیلی، اینگونه هشدار داد:  آقای جلیلی! بحث دیپلماسی کلاس فلسفه نیست. مردم می بینند شما چند سال مسئول بودید و وضع بدتر شده است. هنر دیپلمات این است که نگذارد کار رزمنده‌ها هدر برود.

پاسخ به سوال اول

دکتر ولایتی در پاسخ به این سوال که به نظر شما اختلاف قوا شخصی است یا ساختاری و یا حقوقی و تا چه اندازه به وحدت قوا پایبند هستید، گفت: همکاری بین قوای سه گانه از مطالب اصلی است که هر کسی در هر شانی و در هر یک از سه قوه باید رعایت کند. بخصوص نقش قوه مجریه باید برجسته‌تر باشد.



وی با اظهار تاسف از اینکه در سالهای اخیر اختلاف مجلس و دولت و گاهی عدم توجه دولت به قوانین مصوب مجلس و بی اعتنایی به تصمیماتی که در مجلس اتخاذ می شود و بی اعتنایی به تذکرات مجلس به دولت مبنی بر غیرحقوقی بودن فلان مصوبه و برخی درگیری ها، خیلی مردم را رنج داد، گفت: مردم از اینکه در حالی که گرانی روزافزون و بیکاری روزافزون است، می بینند مسئولان با هم همکاری نمیکنند و به مسائل شخصی می پردازند و به جان هم می افتند، ناراحت می شوند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از شعارهایم در دولت آینده، اخلاق مداری است، اظهار داشت: اگر دولت به مبانی اخلاقی متعهد نباشد، حتما مردم را از انتخابشان پشیمان می کند.

پاسخ به سوال دوم

دکتر ولایتی در پاسخ به این سوال که آیا اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی با شعارهای انتخاباتی و وعده های شما تناسب دارد، گفت: چند بار توسط برخی روسای جمهور مطرح شده که اختیارات رئیس جمهور کافی نیست که این مطلب درست نیست و اختیارات رئیس جمهور کافی است.

وی تصریح کرد: اگر کسی ادعایی دارد دلیلش این است که برای کار نکردنها یا بدکارکردن ها دنبال مستمسک و بهانه میگردد والا اختیارات رئیس جمهور بسیار وسیع است.

ولایتی که در 4 کابینه حضور داشته، افزود: اختیار رئیس جمهور ترکیبی از ریاست جمهوری و نخست وزیری سابق است و بیش از 90 و چند درصد اختیار کشور در اختیار دولت است. پول و امکانات اجرا در اختیار دولت است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین اعلام کرد: قانون هم اگر کم داشته باشد می توان طی لایحه ای به مجلس، قانونی تصویب کرده و دستش را باز بگذارد، لذا وعده های من با اختیارات قانون اساسی منطبق است.

جمع بندی نهایی دکتر ولایتی

دکتر ولایتی در دو دقیقه پایانی سخنان خود، به جمع بندی صحبت های انجام شده پرداخت و گفت: برای اینکه موضوع فعالیت های سیاسی در جنگ تحمیلی نادیده گرفته نشود و اجر دوستان ضایع نشود این موضوع را یادآور می شود که من وزیر خارجه دفاع مقدس بودم و امام از طریق حاج احمد آقا پیام میدادند به مجلس که فلانی باید وزیر خارجه بماند.

وی با اعلام اینکه من زمینه خرید تسلیحات را از کشورهای دیگر فراهم میکردم، گفت: من به چین رفتم و سپس از هنگ کنگ. از چین موشک و تسهیلات خریدیم.

مولف کتاب تاریخ سیاسی جنگ تحمیلی، از همه کاندیداها خواست این کتاب را که در دانشگاهها تدریس می شود، بخوانند و افزود: در قطعنامه 598 صحبت از پرداخت غرامت نشده بلکه بند 6 تعیین متجاوز است و به کشورهای دیگر توصیه شده به دو طرف برای سازندگی کمک کنند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مدت 16 سال تاکید کرد: این موضوع اختلاف نظر بنده و آقای حدادعادل است با اینکه ایشان دوست صدیق بنده است اما ایشان ورودی در این کارهای دیپلماسی ندارند و سختی این مسائل را متوجه نیستند و در نتیجه می‌فرمایند که کار راحتی بود.

فیلم های مربوط به مهمترین بخش های مناظره دکتر ولایتی را اینجا ببینید

برچسب ها : مناظهر ، سوم ، سخنان ، دکترولایتی ،
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۲
ایران
Iran, Islamic Republic of
17 خرداد 1392 - 19:48
خوب بود ولی کاش دکتر ولایتی بعد از انتقاد نابجا و غیرمنصفانه ی برخی آقایان زمان برای دفاع و پاسخ کامل داشتند
چرا آقای قالیباف موضوعی را پیش کشید که جوابیه آن قبلأ از طریق سایت آقای ولایتی منتشر شده بود؟!!!
هموطن
Iran, Islamic Republic of
17 خرداد 1392 - 20:54
آفرین دکتر. عالی بود.

یعنی خیلی امیدوار شدم به پیروزی دکتر.

خدا حفظت کنه دکتر. سربلندمون کردی.
خودم
Iran, Islamic Republic of
17 خرداد 1392 - 20:57
به امید پیروزی .....
با تو می شود دل به دریا زد
محمد حسن
Iran, Islamic Republic of
17 خرداد 1392 - 21:08
به نظرم در کل جمع بندی نهایی ایشون باز هم عالی بود و جای تشکر داره
يك طبيب جوان
Iran, Islamic Republic of
17 خرداد 1392 - 21:13
درود به شرفتان،ابروى اطبا را خريديد.
علی
Iran, Islamic Republic of
17 خرداد 1392 - 21:18
عالی بود.
بخاطر صحبت های روشنگرانه و خردمندانه شما توانستم خانواده و دوستان خود را قانع کنم که به شما رأی دهند.
سید کاظم موسویان
Iran, Islamic Republic of
17 خرداد 1392 - 21:40
با سلام تشکر میکنم از صحبتهای صادقانه دکتر ولایتی که کمک کرد امروز بتون انتخاب کنم کسی را که می تواند به داد این مردم برسد
انتخاب اول
دکـــــتــــــر ولایـــــتـــــی
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
17 خرداد 1392 - 21:53
سلام به همه
واقعا دکتر ولایتی استاد امورخارجه هستند. امروز کشور به شما نیاز دارد.
یاعلی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
17 خرداد 1392 - 22:05
درود بر شما
درود بر ولایتی
درود بر روشنفکری
درود بر اصول گرایی
عباس
Iran, Islamic Republic of
18 خرداد 1392 - 14:58
رأی بنده همچنان دکتر ولایتی است. امّا چرا آقای دکتر ولایتی در پاسخ به سؤالات آقای جلیلی و رضایی کوتاه آمدند؟
آسیه
Iran, Islamic Republic of
18 خرداد 1392 - 15:15
دررور بر آقای دکتر ولایتی
دست شما درد نکنه خیلی خوب جواب دادید آرزوی قلبی من وخیلی از جوانها این که شما رای بیاورید اگه شما بیایید تحریم و گرانی تمام می شود موفق باشید براتون خیلی دعا می کنیم
علیرضانوروزی
Iran, Islamic Republic of
18 خرداد 1392 - 15:28
اگر منصفانه نگاه کنیم اصلح دکترولایتی است
نیما
Iran, Islamic Republic of
18 خرداد 1392 - 15:33
اقای دکتر ولایتی عالی بودن . دست دکتر درد نکنه سربلندمون کرد. به امید دولت متمّم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
18 خرداد 1392 - 15:42
کاش آقای دکتر زمان بیشتری برای پاسخ گویی به انتقادات برخی از آقایون میداشتند ، من که فکر نمی کردم در امور سياسی با هم این همه اختلاف نظر داشته باشند .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
18 خرداد 1392 - 16:40
می شود هم انرژی هسته ای داشت هم تحریم نبود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
18 خرداد 1392 - 17:53
من دکتر ولایتی را دوست دارم و به او رای می دهم
محسن
Iran, Islamic Republic of
18 خرداد 1392 - 18:00
عشق من دکتر ولایتی انشاالله به یاری حق رای میاره
امین
Iran, Islamic Republic of
18 خرداد 1392 - 20:52
یا علی گفتیم و عشق آغاز شد دکتر بعد از خدا شما دوست داریم؛یا علی
حنیف
Iran, Islamic Republic of
18 خرداد 1392 - 21:01
من طرفدار آقای ولایتی نیستم. ولی نگاهم به کلی نسبت به ایشون عوض شد. فکر نمی کردم تا این حد نگاه مدبرانه ای داشته باشند. تو این فضای سرد به چنین افراد میانه رویی نیاز است. فرقی ندارد که اصول گرا باشد یا اصلاح طلب. ان شاالله موفق باشند هر دو گروه
هادی
Iran, Islamic Republic of
19 خرداد 1392 - 13:51
واقعا عالی بود . صداقت و راستگوییش می ارزه به همشون . رای ما دکتر ولایتی
آرزو
Iran, Islamic Republic of
19 خرداد 1392 - 16:20
دکتر دوست داریم. واقعا آفرین به این همه اخلاق مداری
رای ما فقط دکتر ولایتی
به امید پیروزی دکتر......................
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
19 خرداد 1392 - 17:30
با تشکر از آقای دکتر ولایتی بابت میانه روی ایشان و صحبتهای منطقیشان
رای ما دکتر ولایتی
ناشناس
United States
19 خرداد 1392 - 18:38
سلام رای ما فقط دکتر ولایتی
با شخصیت و نجیب کاردان و منطقی و متدین
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: