velayati.ir

تعداد بازدید: ۵۱۸۵
پ
کد خبر: ۴۲۶
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - 05 June 2013

گزارش لحظه به لحظه از سخنان دکتر ولایتی در مناظره دوم

دومین مناظره انتخاباتی کاندیدای حاضر در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، از ساعت 16 آغاز شد.
پایگاه اطلاع رسانی دکتر ولایتی:

دکتر علی‌اکبر ولایتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری دقایقی پیش از آغاز این مناظره که در حوزه فرهنگی و اجتماعی است وارد محوطه صدا و سیما شد و در مقابل ساختمان معاونت سیما با خبرنگاران به گفتگو پرداخت.



ولایتی در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی که به نظر خیلی سرحال می آیید، گفت: هر وقت قرار باشد در مورد مسائل فرهنگی و اجتماعی صحبت کنم احساس نشاط به من دست می دهد.

وی در مورد بزرگترین مشکل فرهنگی کشور گفت: اگر مسئولان کشور قانون را رعایت کنند این برای مردم الگو می شود و مردم قانون پذیر می شوند و مشکلات اجتماعی کمتر بروز می کند.

پاسخ به سخنان دکتر رضایی

پس از آنکه محسن رضایی به بیان سخنان خود پرداخت و در این میان، نقدهایی را هم به شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد کرد، دکتر ولایتی در پاسخ به این سخنان اظهار داشت: به نظرم آنطور که آقای رضایی فرمودند نیست و با توجه به عضویت بنده در این شورا از سال 69 تاکنون، شاهدم که تلاش بسیار ارزشمندی در جهت احیای فرهنگ اسلامی و ایرانی در این شورا صورت میگیرد و مصوبات این شورا حکایت از این نگاه عمیق و گسترده به مساله فرهنگ است.

وی در خصوص اشکالات موجود در روند اجرای مصوبات این شورا گفت: مصوبات این شورا ضمانت اجرایی ندارد و لذا به صورت سنتی رئیس جمهور را برای ریاست این شورا انتخاب می کنند و هرمقداری که دولت بودجه اختصاص داد و مصمم بود برای اینکه این تصمیمات اجرا شود، شاهد اجرایی شدنش هستیم.


پاسخ به سخنان دکتر روحانی

پس از سخنان دکتر روحانی که نقدهایی را به موضوعاتی چون سانسور و عملکرد مدیران دولتی در عرصه فرهنگ وارد کرد، دکتر ولایتی در سخنانی کوتاه تاکید کرد: جناب روحانی به بخشی از آسیب های فرهنگی اشاره کردند ولی توقع این بود که بعد از آسیب شناسی راه حل ها را ارائه کنند، لذا منتظریم بشنویم.

پاسخ به سخنان دکتر عارف

دکتر عارف سومین نفری بود که پشت تریبون رفت و موضوعاتی چون استفاده از فرهنگ و هنر به عنوان بومی‌ترین محصولات را مورد اشاره قرار داد که دکتر ولایتی در پاسخ گفت: اگر بخواهم پیشنهادی در تکمیل فرمایشات آقای عارف داشته باشم، این است که محوریت فرهنگ را بر فرهنگ خودی بگذاریم و هر آنچه در مغایرت این است اصلاح کرده و فرهنگ مقاومتی را شکل دهیم مبتنی بر ارزشهای اسلامی و ملی.

دکتر ولایتی پشت تریبون چه گفت؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه لازم است در هر بحثی تعریفی داشته باشیم و فرهنگ تجلی باورها و رفتارهای جامعه است، گفت: انقلاب ما انقلاب فرهنگی است و دولتی که تشکیل خواهد شد باید دولت هدایت باشد و هم رئیس جمهور و هم وزرا و مسئولان باید اسوه فرهنگ اسلامی و ایرانی باشند تا رفتارشان القا کند که دولت بیش از همه به باورهای مردم عمل میکند.

وی با اظهار تاسف از اینکه در حال حاضر آثار رشوه خواری و تبعیض و مشکلات اخلاقی و اعتیاد و .. را می بینیم و بیش از هرچیز استفاده از پارتی و رانت و ... از مشکلات فرهنگی موجود است، در تبیین راه حل آن گفت: در کشور ما و در تاریخ ما فرهنگ اسلام و ایران همواره مهمترین نگهبان هویت اسلامی و ایرانی بوده و در عین حال، 70 درصد تربیت افراد در خانواده و دبستان شکل میگیرد.

ولایتی تاکید کرد: اگر خانواده ما در سلامت باشد که بوده و هست، مقاومت در خانواده ها شکل میگیرد و ما برای اینکه جلوی این مشکلات فرهنگی را بگیریم در خانواده ایجاد مصونیت کنیم، زیرا بر اساس نظریه های تافلر و هانتینگتون خانواده ما را در معرض خطر قرارداده اند.

وی با بیان اینکه باید ازدواج تسهیل شده و ایجاد شغل شود و خانواده ها پایدار شوند و به آموزش و پرورش توجه کامل شود، گفت: در کشورهای کره جنوبی و تایوان، به آموزش پرورش و بخصوص دبستان پرداختند و همین موجب پیشرفت اقتصادی شد اما هیچوقت ما ندیدیم برای افتتاح یک دبستان جشن بگیرند ولی برای کارهای کم اهمیت تر، این اقدام را انجام دادند.

پاسخ به نقدهای سایر کاندیداها

پس از آنکه دکتر قالیباف و دکتر حدادعادل، نظری درباره سخنان دکتر ولایتی نداشتند و 5 کاندیدای دیگر به بیان نظرات خود پرداختند، ولایتی در پاسخ به نقد نامزدها گفت: مطالبی که عزیزان فرمودند نکاتی است که باید اضافه می شد و اضافه شد و من هم قبول دارم.

وی با بیان اینکه فرهنگ باید اخلاق محور باشد و در عمل مردم را به اسلام دعوت کنیم، افزود: از اسلام و اخلاق و روش اهل بیت فقط حرف نزنیم بلکه رفتار ما به عنوان مسئولان دولتی، نماد عمل کردن به فرهنگ اسلامی و ایرانی و متخلق بودن به اخلاق اسلامی ایرانی است و بیشترین اثر را روی مردم خواهد داشت.

ولایتی با یادآوری اینکه آنچه فرمودند که فرهنگ باید مردمی شود در همان فرهنگ مقاومتی بنده آمده است، گفت: اگر دولت به فرهنگ اولویت بدهد در برنامه پیشنهادی به مجلس حتما جایگاه رفیعی برای فرهنگ درنظر بگیرد و کار فرهنگ و سینما و ورزش را به اهلش واگذار کند و فرهنگ و ورزش را سیاسی نکند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: تهاجم فرهنگی وجود دارد ولی درمانش فقط فیلتر کردن نیست بلکه باید مصون سازی ایجاد شود که از طریق بنیان های خانواده و احیای ارزش های اسلامی و ایرانی است.


ولایتی همچنین اعلام کرد که پیشگیری در امر فرهنگ تقویت بنیادهای اخلاقی و اسلامی و احیای ارزشهای اسلامی و ایرانی است.

وی سخنان خود را با جملاتی از شهید امیرکبیر به صورت مناجات پایان برد که می گوید: بارپروردگارا، الها ملکا قادرا، امیر تویی کبیر تویی تقی همان شاگرد آشپز است ...

پاسخ به سخنان دکتر قالیباف

پس از سخنان شهردار تهران در زمینه فرهنگ، دکتر ولایتی در نقد این سخنان گفت: برای آینده چه طراحی برای احیای معماری اسلامی ایرانی دارید؟

دکتر ولایتی نقدی به سخنان مهندس غرضی نداشت

پاسخ به سخنان دکتر حدادعادل

رییس سابق مجلس شورای اسلامی در مدت زمان 4 دقیقه به تشریح برنامه های خود پرداخت و دکتر ولایتی در پاسخ به این سخنان گفت: خواهشم این است که اگر آقای حدادعادل پیشنهادی برای کار فرهنگستان ها که نقش اساسی در توسعه علم دارند، بگویند که آثار مثبت‌تر و جدی‌تری داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: خود من مشکل اعمال نظر دیدگاه فرهنگستان ها را به عنوان عضو فرهنگستان علوم پزشکی مشاهده میکنم .


پاسخ به سخنان دکتر جلیلی

سعید جلیلی به عنوان آخرین سخنران بخش اول مناظره به بیان دیدگاههای خود پرداخت که دکتر ولایتی در نقد این سخنان گفت: آقای جلیلی مطالب بسیار خوبی فرمودند اما نباید موضوعی را خلط کنیم.

وی در تشریح این نکته گفت: اینکه عرض شد موضوع فرهنگ را سیاست زده نکنیم، منظور این نیست که فرهنگ و سیاست از هم جداست. سیاست زدگی به معنای اعمال غرض های سیاسی برخی هاست که از فرهنگ به عنوان ابزار استفاده کنند که اینطور نباید باشد.

ولایتی تصریح کرد: در اسلام همه ارکان اداره جامعه به هم پیوستگی ارگانیک دارند.

جمع بندی سخنان دکتر ولایتی در پایان مرحله اول مناظره

دکتر ولایتی در فرصت باقی مانده از وقت خود به تشریح نظرات تکمیلی خویش در عرصه فرهنگی پرداخت و با تاکید بر اینکه موضوع نقش مردم در حفظ فرهنگ اسلام و ایران غفلت شد، به بیان سیر تاریخی این اهمیت پرداخت و گفت: بعد از پذیرش اسلام توسط ایران وقتی دیده شد بنی عباس و بنی امیه بر طریق اسلام واقعی عمل نمیکنند اولین کسی که در این زمینه کار کرد حکیم فردوسی بود که با تمسک به جوانمردی ایرانی و اهل بیت، نقش مهمی در احیای فرهنگ موحد داشت.

وی اضافه کرد: بعد از آن دیوان علی نامه به سبک شاهنامه جنگ های امیرالمومنین به صورت حماسی سروده شد و بعد از آن فرهنگ فتوت و جوانمردی با راهنمایی عرفت و عرفا شکل میگیرد و با حفظ و تقویت فرهنگ اسلامی و ایرانی و اهل بیتی، توانستند فتیان را شکل داده و ساختار جوانمردی را در ایران شکل بدهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری اینکه در حمله مغول و سایر یورش ها این ساختار علمایی روحانی و مردمی توانست انسجام مردم ایران را نگهدارد، اضافه کرد: نمونه بسیار بارز آن سربداران هستند که ایرانیان مسلمان پیرو اهل بیت بودند و با راهنمایی علم توانستند ایلخانان را شکست دهند.

ولایتی خاطرنشان کرد: در زمان اشغال ایران توسط استعمارگران وقتی میرزای شیرازی فتوا را صادر کرد، همه چپق‌ها را شکستند. در مشروطه هم جوانمردانی مانند ستارخان و باقرخان در تبریز قیام کردند. در زمان اشغال ایران توسط متفقین و جنگ اول جهانی و در مراحل بعدی هم ایران حکومتی نداشت اما مجموعه ملت ایران با همین فرهنگ اسلامی و شیعی و ایرانی توانستند جامعه را سرپا نگهدارند درحالی که عثمانی به محض اشغال کشورش فروپاشید.

این صاحب نظر مسائل تاریخی افزودک در زمان رضا خان با وجود همه تهاجم علیه فرهنگ اسلامی و ایرانی، هیئت های مذهبی توانستند اساس اسلام و فرهنگ اهل بیت را نگهدارند و ستون فقرات قیام 15 خرداد هیئت های مذهبی و بخصوص هیئت مرحوم طیب بود.

وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران با دست به دست هم دادن هیئت های مذهبی در تبعیت از علما و امام خمینی (ره) ، بیشترین نقش را در پیروزی داشتند و در دفاع مقدس افرادی مانند آهنگران و دیگران برای تهییج مردم، روضه خوانی و مدیحه خوانی کرده و تشبیه بین کربلا و دفاع مقدس درست کردند و مردم با شور به سمت جبهه ها رفتند. دفاع مقدس را همین هیئت های مذهبی داشتند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصریح بر این نکته مهم که هم در فتنه 78 و 88 هم هیئت های مذهبی نقش اساسی داشتند و هم در ایستادگی جلوی فتنه ها و دخالت های خارجی، گفت: امروز هم این هیئت ها توانستند به عنوان محورهای کوچه و بازار خط رهبری را استوار نگهدارند بدون اینکه پولی بگیرند و اتفاقا گاهی اوقات به جاهایی که پول نیاز بود هم پول دادند.

ولایتی با بیان اینکه مردم و هیئت ها بیشترین نقش را در حفظ فرهنگ اسلامی و ایرانی داشتند و بسیار بیشتر از دولتها عمل کردند، اظهار داشت: اگر بخواهیم بگوییم چه چیزی باعث شده که انقلاب و ملت و فرهنگ ایرانی و اسلامی باقی بماند تمسک به راه اباعبدالله الحسین بوده و فرهنگ ما فرهنگ عاشورایی است.

وی اضافه کرد: اگر اینگونه نبود نمی شد یک کشور در مقابل بیش از 40 کشور در جنگ تحمیلی بایستد و الان در بحث هسته ای و تقابل با صهیونیست ها و ... نمیتوانست بایستد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در دولت آینده باید این تفکر گسترش و ترویج بیشتری بیابد، گفت: حفظ فرهنگ جوانمردی که مقتدای خود را امام علی میدانند و حفظ فرهنگ عاشورایی از مهمترین مقومات جامعه ما و فرهنگی است که به آن افتخار میکنیم.

آغاز بخش دوم مناظره

بنا بر اعلام مرتضی حیدری مجری مناظره، در این بخش، نامزدها از 16 سوال به 2 سوال به مدت 2 دقیقه پاسخ میدهند و در نهایت هم 2 دقیقه برای جمع بندی در نظر گرفته شده است.

پاسخ به سوال اول

دکتر ولایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "الگوی دولت شما برای تحقق شادی و نشاط بیشتر در جامعه چیست؟" گفت: قبل از هرچیز باید موضوع شغل و مساله بیکاری جوانان مورد نظر قرار بگیرد و تا زمانی که مساله اقتصادی مردم حل نشود و تا زمانی که معاش مردم تامین نشود صحبت از ایجاد شادی و نشاط در جامعه و خانواده‌ها کردن صحبت بی پایه ای است.

وی اضافه کرد: اگر این موضوع فراهم شد میتوانیم از انواع امکانات در کشور برای گردشگری داخلی و همچنین تامین مسائلی که بتواند اوقات فراغت جوانان و مردم را به وجه احسن تامین کند، استفاده کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موضوع تعطیلی ها نیز گفت: استفاده از تعطیلات در بسیاری از کشورها اجباری است و مثل الان نیست که در ایران برخی این مرخصی ها را ذخیره می کنند به خاطر گرفتن پول آن در زمان بازنشستگی.

این کارشناس مسائل فرهنگی همچنین این نکته را متذکر شد که باید برنامه های سرگرمی در رسانه ها و بخصوص رسانه ملی برای هر سلیقه ای فراهم شود.


پاسخ به سوال دوم

ولایتی در پاسخ به این سوال که "مهمترین اقدام دولت شما برای گسترش ورزش چیست"، گفت: اولین خاصیت ورزش این است که مهمترین نقش را در پیشگیری بیماری ها دارد لذا از خردسالی تا سالخوردگی باید وسیله اش برای مردم فراهم باشد.

وی با اشاره به اینکه اساس تربیت ورزش قهرمانی باید در دبستان ها جستجو شود، گفت: دو ورزش ژیمناستیک و شنا در دبستان ها اجباری شده برای اینکه افراد را ورزیده میکند و باید زنگ ورزش جدی گرفته شود و مربیان استعداد یابی و تقویت کنند تا در بزرگسالی و جوانی بتواند مدال آور باشد.

نویسنده کتاب دانشنامه جوانمردی گفت: توسعه ورزش همگانی زمینه ساز ورزش پهلوانی است.

وی با اشاره به تجربیات خود تاکید کرد: برای ورزشکاران بیمه جامع برای بازنشستگی و درمان و ... داشته باشیم که هیچ ورزشکاری دغدغه زندگی نداشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین اضافه کرد: ورزش نباید دولتی باشد بلکه باید خصوصی باشد و ورزش باید دست خود مردم باشد و معنی ندارد برخی باشگاه ها دست دولت است.

ولایتی تصریح کرد: ریاست و مدیریت ورزش نباید سیاسی باشد بلکه باید دست خود ورزشکاران باشد و گاهی که میخواهند به یک فرد سیاسی امتیاز بدهند، او را رئیس باشگاه میکنند.


جمع بندی پایانی سخنان

دکتر ولایتی در پایان سخنان خود در این مناظره با بیان اینکه ایرانی، ایرانی است. از چابهار تا بازرگان و از سرخس تا خرمشهر همه مردم ایران اعم از شیعه و سنی و همه اقلیت ها و اقوام از حقوق برابر برخوردارند، به موضوع مهم دیگر یعنی موضوع سلامت اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون برنامه 5 ساله، باید یک بیمه واحد با کفایت سراسری به نام بیمه سلامت ایرانیان درست شود به جای بیمه های نیم بند و نارسای فعلی که همه آحاد را دربرگیرد و هزینه 70 درصد فعلی برای بیماران به 30 درصد برسد.

وی تاکید کرد: معنای آن این است که اگر برنامه را اجرا کنیم و برنامه بعدی در این جهت باشد میتوان به درمان رایگان رسید.

رییس بیمارستان مسیح دانشوری یادآور شد: بیماری های صعب العلاج مثل سرطان ها و مزمن جزو مشکلات اساسی مردم است که مردم عادی قدرت پرداخت هزینه اینها را ندارند و قرار دادن یک ردیف بودجه برای پرداخت هزینه اینها جزو برنامه های من است.

برای دیدن فیلم بخش های مهم این مناظره اینجا را کلیک کنید
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
15 خرداد 1392 - 17:47
احسنت به دکتر ولایتی...عالی بود...خدا حفظتون کنه...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
15 خرداد 1392 - 18:50
بهترین تحلیل ها را داشتید رای ما دکتر علی اکبر ولایتی
افسانه
Iran, Islamic Republic of
15 خرداد 1392 - 19:09
دکتر جون عالییییییی بود تو بین اینا از همه بهتر خداییش ولایتی بود
مهدی دوستی
Iran, Islamic Republic of
15 خرداد 1392 - 19:34
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت همه ی حامیان وهواداران دکتر ولایتی
واقعا دکترولایتی تو مناظره دوم عالی بود ومیشه گفت از همه بهتر ایشون بودن چون موضوع رو جوری گفتند که همه ی اقشار ملت متوجه می شدند.به امید پیروزی نزدیک
امیر مهدی
Iran, Islamic Republic of
15 خرداد 1392 - 19:41
واقعا عالی بود دکتر این را به این خاطر نمیگویم که کاندید مورد نظرم هستی انصافا بدون حب وبغض بهترین در مناضره بودی ولی تعجب میکنم از حامبان دکتر در سایت ومطالب اصلا کامنتی نمیگذارید واصلا فعال نیستیم حامیان دکتر نمیدونم چرا
سید امیر
Iran, Islamic Republic of
15 خرداد 1392 - 19:51
بر خلاف مستند مناظره خیلی عالی بود مخصوصا آنجا که نقل قول کردند:
اگر تمام دنیا را به من بدهند زیر بیرق روس نمیروم و تمام هفت کشور باید زیر پرچم ایران باشد
پاسخ ها
ایمان
Iran, Islamic Republic of
15 خرداد 1392 - 20:20
موافقم
در مناظره دوم دکتر از همه بهتر بود. چون چن تا مسئله واضح و روشن رو مطرح کرد: اهمیت خانواده، آموزش پرورش، نهادهای اجتماعی و هیئات و مساجد. و مثل باقی کاندیداها اولا خودش رو درگیر دعواهای زرگری بین نهادهای بالادستی نکرد و دوما درهم و برهم و از هر دری سخنی نگفت
ابوالفضل یوسفی
Iran, Islamic Republic of
15 خرداد 1392 - 21:06
عالی بود.دست دکتر ولایتی درد نکنه. خدا قوت .انشاءالله که خدا ایشان را در راهشان یاری کنند.
به نظر من ایشان بهترین فرد برای ریاست جمهوری هستند.
علی علوی
Iran, Islamic Republic of
16 خرداد 1392 - 01:22
بسه تعالی. سلام. خسته نباشید. عالی بود مطالب . موضع گیری ها و همه و همه . الان که فکر می کنم می بینم هیچکدام از این آقایان 7 نفر غیر از جناب دکتر توانمندی رئیس جمهور شدن را ندارند فقط جناب دکتر ولایتی تمام.
شایسته سالاری
Iran, Islamic Republic of
16 خرداد 1392 - 10:56
از خداوند متعال میخوام آقای ولایتی رای بیاورند و رییس جمهور بشوند. ایشون بی نظیرند. واقعا آرامش و صبری که ایشون دارن و صداقتی که تو حرفاشون موج میزنه هیچ کدوم از کاندیداهای دیگر نداشتند. حرفاشون هم حرفای به حقی بود هر ایرانی حرفای ایشون رو می پذیرند. تو مناظره دوم گل کاشتند. آشتی با تمام کشورهای دنیا. استفاده از نخبگان سیاسی مملکت . نجات اقتصاد مملکت. ای ول آقای ولایتی
مهدی
Iran, Islamic Republic of
16 خرداد 1392 - 11:30
از حامیان دکتر ولایتی میخواهم که در نظرسنجی ها و سایت ها فعال تر باشند...رای دکتر ولایتی بسیار بالاست اما در فضای مجازی حامیان کم لطفی میکنند.
zahra
Iran, Islamic Republic of
16 خرداد 1392 - 17:52
خيلي نسبت به اصولگرايان ديگر بهتر صحبت كرديد
سيد محمدرضا هاشميان
Iran, Islamic Republic of
16 خرداد 1392 - 23:01
تاريخ برتر ايران إسلامي با ابن سيناي نابغه زمان جناب اقاي دكتر ولايتي شكل ميگيرد . پس اي جوانان ايران زمين به پا خيزيد تا ايندگان در حسرت امروز به شما خرده مگيرند
hadi
Bulgaria
17 خرداد 1392 - 01:46
دکتر پیروزی نزدیک است
دانشجویان رشته های مهندسی بلغارستان
نرگس سادات
Iran, Islamic Republic of
17 خرداد 1392 - 13:25
عالی بود مخصوصا اشاره ایشون به خانواده و آموزش و پرورش .آرامش دکتر را خیلی دوست دارم و به نظرم برای اداره کشور این آرامش کمکشان می کند که بتوانند در دام تصمیمات عجولانه نیفتند.و تدبیر در امور داشته باشند.
زهرا فرجی
Iran, Islamic Republic of
18 خرداد 1392 - 17:40
سلام ...
حامیان دکتر ولایتی به وبلاگ ما هم بیایید خوش میگذره...
velayati1324.blogfa.com
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها