velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۶۸۶
پ
کد خبر: ۴۲۴
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - 05 June 2013

اکبر عالمی: انتظار از ولایتی اولویت دادن به سینما است

یک استاد سینما با بیان اینکه انتظار ما از ولایتی به عنوان فردی فرهنگی اولویت قرار دادن مسائل فرهنگی و سینما است، گفت: با زبانی ساده و مهربانانه می‌توانیم سینماگران را به وجد بیاوریم و در همه آنان انگیزه و شور ایجاد کنیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، اکبر عالمی استاد سینما ضمن اشاره به انتظارات هنرمندان و سینماگران از رئیس جمهور آینده اظهار داشت: می‌گویند اگر برنامه  یک ساله دارید، گندم بکارید. اگر برنامه 10 ساله دارید، درخت بکارید و اما اگر برنامه 100 ساله دارید " آدم" تربیت کنید. ما در ایران درحوزه‌های مختلف به ویژه هنر و سینما شخصیت‌های برجسته و درخشانی داریم که همه آنها دارای گوهر یگانه مخصوص به خودشان هستند. اما آیا توانستیم آنها را حفظ کنیم؟

وی ادامه داد: همیشه خراب کردن خیلی آسان است اما آیا آباد کردن هم به همان اندازه آسان است؟ ما برای شکستن دل‌های انسان‌هایی که متفکر هستند به قدری ناشیانه و یا زیرکانه عمل می‌کنیم که آنها یکی یکی در گوشه خلوت خویش می‌خزند. سوال من این است که آقایان ناصر تقوایی، بهمن فرمان آرا و بسیاری از فیلمسازانی که از نسل گذشته و به عنوان اساتید طراز اول کشور بودند الان کجا هستند؟ ما کی و کجا آنها را تحسین کردیم؟

این استاد سینما با بیان اینکه انتظار ما از  ولایتی به عنوان فردی فرهنگی الویت قرار دادن مسائل فرهنگی و سینما است، افزود: فیلمسازان برجسته نسل اولی بودند که باعث شدند فیلمسازی ادامه پیدا بکند تا ما بتوانیم امروز به سینمای کشورمان افتخار کنیم.

عالمی تصریح کرد: سینمای ایران با تمام مشکلات و سنگلاخ‌هایی که در مقابل خود داشت با آبرومندی تا به اینجا آمده است و ما با یک زبان ساده و مهربانانه می‌توانیم همه سینماگران را به  وجد بیاوریم و دوباره در همه آنان انگیزه و شور ایجاد کنیم به طوری که شرایط ورود نسل چهارم  فیلمسازی به میدان عمل تسریع شود.

وی با بیان اینکه ما 4 نسل کارگردان و سینماگر داریم اما هم‌اکنون برخی از نسل‌ها حضور ندارند، یاد آورشد: چرا باید برخی از اساتید سینما هم اکنون از گردونه سینما غایب باشند؟ ما از ولایتی که 16 سال سابقه وزارت دارند و فردی فرهیخته‌ای محسوب می‌شوند انتظار داریم  به این مسائل توجه جدی داشته باشند.

این استاد دانشگاه گفت: تمامی سینماگران برای سربلندی این مملکت زحمت می‌کشند. لذا نباید با تقسیم بندی و شکاف‌های بی جهت، انسجام جمعی آنان را به هم بزنیم. هنرمندان را نباید بی جهت رنجانید و زمینه مهاجرت آنها را فراهم کرد. ناصرتقوایی، داریوش مهرجویی و بهمن فرمان آرا و بسیاری از سینماگران هم اکنون داخل کشورند لذا باید قدر آنان را بدانیم.

عالمی با اشاره به تهیه کنندگان سینما افزود: اگر می‌خواهیم درمورد سینما حرف بزنیم در درجه اول باید تهیه کنندگان سینما مورد تجلیل و تقدیر قرار بگیرند، چرا که تهیه کننده، سلسله جنبان و هسته مرکزی سینما محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: مگر می‌شود به یک پیانیست و کسی که ساز می‌زند بگویید شما حق ندارید 6 سال ساز بزنید یا به فیلمسازی اعلام کنیم شما حق ندارید، فیلم بسازید. مطمئن باشید این هنرمند "دِق" خواهد کرد، چرا که عشق هنرمند، خلق اثر است.

به گفته وی، حوزه مدیریت به ویژه مدیریت فرهنگی وهنری از جایگاه خاصی برخوردار است و کسی که در این جایگاه قرار می‌گیرد باید با تدبیر و مدیریت، مشکلات را حل کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه وقتی به سینما احترام بگذاریم؛ سینما آدم‌های خودش را پیدا خواهد کرد، اظهار داشت: تهیه کننده، فیلمنامه نویس و کارگردان 3 هسته مرکزی در شکل‌دهی سینما هستند و پس از آن است که دیگر عناصر سینما به کمک این مثلث اصلی می‌آیند بنابراین باید در کشور احترام این افراد حفظ شود.

عالمی گفت: شرط مدیریت این نیست که آدمی را که تا دیروز در خدمت کشور بوده آن‌گونه برنجانیم تا دیگر تمایلی به کارکردن و همکاری نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای اروپایی هنگامی که یک رئیس جمهور به پیروزی می‌رسد، رقبای خودش را دعوت به همکاری می‌کند و به آنها می‌گوید درست است که در زمان انتخابات، شما رقیب من بودید اما امروز خواهش می‌کنم به من کمک کنید و با هم رفیق باشیم. امیدواریم در کشور ما نیز همین‌گونه رفتار شود.

این استاد سینما در پایان خطاب به ولایتی گفت: برای شما و دوستان توانمند شما آرزوی موفقیت می‌کنم.
برچسب ها : عالمی ، سینما ، ولایتی ، اولویت ،
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها