velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۸۶۵
پ
کد خبر: ۴۰۷
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - 03 June 2013

نماینده اقتصادی دکتر ولایتی در برنامه پایش چه گفت؟

نماینده اقتصادی ولایتی گفت: کاهش مالیات در صنعت و کشاورزی از اولویت‌های اقتصادی آقای ولایتی است که با این موضوع می‌توان از این 2 صنعت بزرگ و مادر حمایت کند.
به گزارش فارس، شب گذشته در برنامه اقتصادی پایش با حضور نمایندگان اقتصادی علی اکبر ولایتی و سید محمد غرضی مناظره اقتصادی برگزار شد که محمد سوری از طرف علی اکبر ولایتی و بابک حاجیان از سوی سید محمد غرضی در این برنامه حضور داشتند.

سوری با اشاره به اینکه کاهش مالیات سیاست‌های خاص خود را دارد، گفت: گاهی لازم است، مالیات‌ها برای توسعه صنایع کشاورزی و یا صنعت و معدن کاهش یابد.(بخش کشاورزی در حال حاضر معاف از مالیات است).

وی ادامه داد: در کشورهای اروپایی همیشه بازی با مالیات به منظور کمک به این دو بخش انجام می‌شود.

نماینده اقتصادی ولایتی خاطر نشان کرد: چون ولایتی دید ویژه‌ای نسبت به کشاورزی دارند، حتما از این سیاست یعنی کاهش مالیات در این صنعت استفاده خواهد کرد زیرا کاهش مالیات می‌تواند برای کشاورز و صنعتگر انگیزه ایجاد کند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه کشور ما از مزیت نسبی نفت برخوردار است، گفت: در واقع این صنعت می‌تواند موجب رشد و تلقی همه صنایع فعال در کشور شود و حتی موجب افزایش اشتغال نیز خواهد شد.

وی گفت: اشتغال‌زایی بدون سرمایه‌گذاری در کشاورزی و صنعت هیچ معنایی ندارد، ممکن است در بودجه سال 93 یک بودجه انقباضی تدوین شود، اما از این بودجه قطعا برای رشد و توسعه تولید و صنایع که منجر به اشتغال‌زایی خواهد شد، استفاده خواهیم کرد.

سوری تصریح کرد: برای رشد و توسعه همه صنایع باید رویه‌ای را در پیش بگیریم که این رویه هم اکنون شعار دولت آقای ولایتی است و با روی کار آمدن ایشان قطعا به عمل خواهد رسید.

وی ادامه داد: برای توسعه صنایع یک دید کامل وجود دارد، یعنی صنایع کوچک که موجب اشتغالزایی فراوانی خواهند شد، در کنار صنایع بزرگ توأمان رشد می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در دولت آقای ولایتی به هیچ عنوان کاهش رقم یارانه‌ها مطرح نیست، گفت: این میزان یارانه‌ای که هم اکنون در اختیار مردم قرار می‌گیرد، قانون و مصوبه دولت است، بنابراین به دنبال اجرای قانون خواهیم بود.

وی تصریح کرد: اما افزایش یارانه‌ها نیز در دستور کار نیست، زیرا این افزایش موجب می‌شود، تا قیمت حامل‌های انرژی بالا رود و این به منزله افزایش تورم خواهد بود.

وی تصریح کرد: قطعا در شرایط فعلی به دنبال افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیستیم و بیشتر به دنبال اجرای کامل فاز اول هدفمند کردن یارانه‌ها خواهیم بود.

سوری با اشاره به وضعیت میدان گازی پارس جنوبی گفت: هم اکنون 24 فاز در پارس جنوبی کار می‌کند که هر یک از این فازها می‌تواند 25 میلیون مترمکعب گاز را تولید کند و حتی میادین مشترک مختلفی مانند گلشن، فردوسی و میادین مشترک با عربستان و عراق داریم که اگر همت خود را بر روی تولید از این میادین مشترک قرار دهیم، به طور قطع شرایط اقتصادی کشور تغییر قابل ملاحظه‌ای خواهد کرد.

سوری ادامه داد: یکی از اولویت‌های اقتصادی آقای ولایتی حمایت از باغداران و کشاورزان زحمتکش است و نه تنها این در دولت آقای ولایتی مورد تأکید قرار می‌گیرد، بلکه هر دولتی که در رأس کار قرار گرفت، باید از باغداران به کشاورزان حمایت ویژه کند.

وی گفت: اما در شرایط اضطرار و در زمانی که نتوانیم محصولی را در بازار عرضه کنیم به دلایل مختلف، به دلیل تنظیم بازار حتما به سمت واردات خواهیم رفت اما همانطور که اشاره کردم اولویت ما خرید از باغداران و کشاورزان و انبار کردن محصولات کشاورزی داخلی است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اما در سالهای گذشته نیز شاهد بودیم که در یک سال همه کشاورزان به تولید یک یا دو نوع محصول اهتمام می‌ورزند و از این رو یک محصول دیگر در بازار موجود نیست، به همین دلیل باید این محصول را که مورد نیاز همه است از خارج وارد کرد.

سوری با اشاره به محیط زیست که محیط زندگی امروزه ما است، گفت: ما باید تعارف را کنار بگذاریم و از مدیری استفاده کنیم که برنامه داشته باشد.

وی گفت: به عنوان مثال خودروسازان در صنعت خودروسازی وقت‌کشی می‌کنند، برای تولید خودروهای روز دنیا اگر مدیر مربوطه دارای برنامه است و می‌تواند، در یک مدت زمان معین کار تولید خودرو با استانداردهای روز جهانی را انجام دهد، قطعا از او حمایت می‌کنیم اما در غیر این صورت این مدیر باید جای خود را عوض کند و به یک مدیر با لیاقت‌تر بدهد.

نماینده اقتصادی ولایتی در ادامه با اشاره به اینکه آقای دکتر ولایتی چون شعار اعتدال و میانه‌روی را سرلوحه کار خود قرار داده‌است، گفت: هدف ما توسعه همزمان صنعت و کشاورزی است ، به طوری که تا صنعت رشد نکند کشاورزی نیز رشد نخواهد کرد.

سوری گفت: هم اکنون کشاورزی به یک صنعت تبدیل شده و ما باید این واقعیت را قبول کنیم.

وی ادامه داد: صنعت و کشاورزی دو اولویت مهم اقتصادی در دولت آقای ولایتی هستند، به طوری که شاهد هستیم هر دوی این صنایع از کم توجهی و یا گاهی بی‌توجهی رنج می‌برند.

سوری در ادامه با اشاره به بانک‌ها و سپرده‌گذاری مردم در بانک گفت: فلسفه وجودی بانک این است که پول‌های خرد جمع کرده و پول کلان را در اختیار صنایع مادر قرار دهد، تا بتوانند این صنایع پیشرفت و توسعه داشته باشند.

وی گفت: اما به دلیل بالا بودن نرخ سود در بانک‌ها پولی که بانک در اختیار صنایع قرار می‌دهد، پول گران‌قیمتی است به همین منظور در قدم اول دولت یارانه‌ها را در اختیار صنایع قرار می‌دهد که این به منزله یک پول ارزان قیمت‌ است مانند آنچه که هم اکنون در مسکن مهر رخ می‌دهد، به طوری که پولی که در اختیار مسکن مهر قرار می‌دهیم با سود 4 درصد است در صورتی که این پول هنگامی که در اختیار دیگر صنایع قرار می‌گیرد سود آن 20 و یا حتی بیشتر خواهد بود.

سوری افزود: در قدم‌های بعدی باید به دنبال کاهش نرخ سود بانکی باشیم، زیرا مردم باید این موضوع را بدانند که با کاهش نرخ سود بانکی اقتصاد رشد متوازن خواهد داشت و سود آن در نهایت به جیب مردم خواهد رسید.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت تعطیلات موجود در کشور افزود: از قدیم گفته‌اند آنچه که جا افتاد دیگر نمی‌توان پس گرفت و تعطیلات نیز از همین دست است.

سوری گفت: من یک نگاهی به تقویم کردم و دیدم حدود 24 تا 25 روز در تقویم تعطیلات رسمی، ملی و مذهبی داریم که برخی از این تعطیلات در روزهای تعطیل ما یعنی در روز پنج‌شنبه و یا جمعه افتاده است.

وی ادامه داد: آنچه که اتفاق خواهد افتاد این است که تعطیلات کم نمی‌شود، اما نکته مهم این است که بهره‌وری باید در نظام کاری ما افزایش یابد و در مدت روزهای کاری می‌توان این افزایش بهره‌وری را داشت.

سوری با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی و اینکه بانک مرکزی باید همگام و همسو با سیاست‌های نظام فعالیت کند، گفت: ما مخالف جدا کردن بانک مرکزی هستیم، اما نکته مهم این است که دولت هرگز نباید در سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی به عنوان یک نهاد کارشناسی در امر اقتصاد دخالت کند که اگر این دخالت صورت گرفت، دقیقا همین وضعیت کنونی برای ما پیش می‌آید.

سوری با اشاره به شعار عدالت و گسترش آن در سطح جامعه گفت: عدالت یعنی قرار گرفتن هر چیز در جای خودش و از طرفی باید گفت، امکانات کشور باید به طور متوازن در اختیار تمام آحاد مردم قرار گیرد، بنابراین رعایت عدالت و مساوات یکی از ضروریت‌های دولت آقای ولایتی خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه بالا رفتن و افزایش یارانه پرداختی به مردم منجر به افزایش تورم می‌شود، گفت: باید بدانیم تورم 30 یا  40 درصدی کشنده است و در قدم اول باید به دنبال افزایش اشتغال و کاهش تورم باشیم که در این صورت رفاه برای همه آحاد جامعه به ارمغان می‌آید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها