velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۷۴۸
پ
کد خبر: ۳۹۸
تاریخ انتشار: يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - 02 June 2013
دکتر ولایتی در دیدار اساتید دانشگاه:

امام و رهبری بر توسعه روابط با کشورهای دیگر تاکید داشته اند/ هيچ كشوري روابط ديپلماتيك خود را در قالب مصاحبه اعلام نمي كند

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی به ديدار مقام معظم رهبري با بيش از 30 نفر از سران كشورهاي اسلامي در جريان برگزاري كنفرانس اسلامي اشاره كرد و افزود: ديدار ايشان با سران حاضر دراجلاس عدم تعهد نيز نشان از اين دارد كه ايشان بر توسعه روابط باديگر كشورها تاكيد دارند.
پایگاه اطلاع رسانی دکتر ولایتی:

جمعی از رؤسا و استادان دانشگاه های دولتی و آزاد به همراه معاون وزیر علوم عصر امروز با دکتر ولایتی دیدار کردند و دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در این دیدار به تشریح برنامه هاي دولت آينده خود درحوزه سياست خارجي و روابط بين الملل و نوع نگرش خود به مسايل ديپلماتيك پرداخت و گفت: از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي ايران و شكل گيري سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران، همواره بناي ما در سياست خارجي بر توسعه روابط با ديگر كشورها بوده است. ما به هيچ وجه طرفدار درهاي بسته و سياست هاي انقباضي در حوزه سياست خارجي نبوده ايم و حال هم سياست ها همان سياست هايي است حضرت امام خميني و مقام معظم رهبري بر آن تاكيد داشته اند.

وي با اشاره به سياست هاي امام خميني و مقام معظم رهبري مبني بر توسعه روابط با ديگر كشورها و استفاده از ظرفيت هاي ايران در صحنه هاي بين المللي گفت: كمتر كشوري در بين كشورهاي اسلامي و كشورهاي جهان سوم وجود دارد كه از موقعيت سياسي و ويژگي هاي منحصر به فرد جمهوري اسلامي ايران برخوردار باشد.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی تصريح كرد: با تجربه اي كه در حوزه ديپلماتيك دارم مي دانم كه كشورهاي ديگر مشتاق توسعه روابط با جمهوري اسلامي ايران هستند و اين ما هستيم كه بايد به اين اشتياق پاسخ دهيم.

وي كار درحوزه سياست خارجي را نيازمند دارا بودن ظرفيت هاي لازم و تلاش دانست و تاكيد كرد: خوشبختانه ظرفيت هاي لازم براي توسعه روابط خارجي موجود است اما بايد با تدبير مناسب از اين ظرفيت ها استفاده كرد و آنها را از قوه به فعليت درآورد.

وزیر خارجه با سابقه کشورمان حفظ سه اصل مهم عزت، حكمت و مصلحت را از اصول مهم در توسعه روابط خارجي دانست و اظهار داشت: حفظ حقوق برابر و احترام متقابل از پيش شرط هاي توسعه روابط خارجي است و دراين بين كشورهاي منطقه  و همسايگان ما از اولويت هاي نخست توسعه سياسي هستنند چراكه هم مصلحت كشور و هم آينده و امنيت ملي كشور اقتضا مي كند كه با همسايه ها نه تنها تنش نداشته باشيم بلكه روابط رو به توسعه اي نيز در پيش بگيريم.



وي بر لغو رواديد با تعداد بيشتري از كشورها و سهل نمودن رفت و آمد بين ايران وديگر كشورها تاكيد كرد و گفت: مي بايست علاوه بر استفاده از تمامي ظرفيت هاي موجود در روابط خارجي از هرگونه سخن تحريك آميز نيز خودداري كنيم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاكيد كرد: لازم نيست براي نشان دادن خشونت سخناني شعارگونه بر زبان بياوريم چراكه بيان سخنان شعارگونه در روابط خارجي نه تنها مورد تاييد نيست بلكه نيازي نيز به اينگونه رفتارها وجود ندارد.

مشاور مقام معظم رهبري با تاكيد بر اينكه هيچ دولت و كشوري روابط ديپلماتيك خود را در قالب مصاحبه مطبوعاتي اعلام نمي كند، اظهار داشت: گاهي مي شود كه يك مصاحبه بي حساب و نسنجيده و يا يك سخنراني غير مدبرانه روابط كشور با چند كشور را دچار مشكل مي كند و بايد توجه داشت كه هرچه مسئوليت شخص بالاتر باشد سخنانش نيز از ميزان تاثيرگذاري بيشتري برخوردار است و سخناني نسنجيده ويا همراه با بي اعتنايي و كم اعتنايي وحتي ابراز كلمات غيرمطلوب به هيچ وجه به مصلحت كشور نيست.

دكتر ولايتي كه سابقه تصدي وزارت براي 4دوره رياست جمهوري را در كارنامه دارد به ذكر خاطره اي از دوران وزارت خود در زمان امام خميني (ره) پرداخت و گفت: در اوايل انقلاب يكي از مسئولان نظام به پيام تبريك رئيس يكي از كشورهاي اروپايي پاسخ تندي داده بود و اين جواب از رسانه ها نيز پخش شد حضرت امام در ديدار با اين شخص كه فردي انقلابي و خدوم نيز بودند فرمودند: در پاسخ به تبريك كسي كه به شما تبريك مي گويد بايد با خوشرويي پاسخ دهيد. چرا شما در پاسخ به پيام تبريك اين رئيس دولت چنين پاسخي داديد؟

وي در ادامه صحبت هاي خود به نقل خاطره اي ديگر از امام راحل پرداخت و گفت: زماني برخي از افراد متملق كه به گروه سياسي خاصي نيز تعلق داشتند و بعدها به عنوان مجرم دستگير شدند به وزارت خارجه ما ايراد مي گرفتند و مي گفتند ما روابط با دولت ها را نمي خواهيم بلکه ما بايد با ملت ها رابطه داشته باشيم و اين درست درشرايطي بود كه ما به بازسازي روابط با ديگر كشورها مشغول بوديم. من مراتب را به عرض حضرت امام رساندم كه ايشان با اوقات تلخي در سخناني فرمودند: "زماني ما مي گفتيم شاه بايد برود اما عده اي بودند كه مي گفتند شاه نرود بلكه سلطنت بايد برود. زماني ديگر كه ما در پاريس بوديم و قصد بازگشت به ايران را داشتيم عده اي مي گفتند شما به تهران نياييد.حالا هم مي گويند ما رابطه با ديگر كشورها را نمي خواهيم، رابطه با ملت ها را مي خواهيم.اينهايي كه چنين حرف هايي را مي زنند از قماش همان هايي هستند كه مي گفتند شاه بماند و ما از پاريس به تهران نياييم.آيا ما مي توانيم با برزگران فلان كشور رابطه برقرار كنيم؟آخر اين چه حرفي است كه مي زنند."



ولايتي در تكميل صحبت هاي خود گفت: امام بارها به من توصيه مي كردند كه سعي كنيد با همسايگان روابط خوبي داشته باشيد وبه آنها اطمينان خاطر بدهيد كه ما مي خواهيم با آنها همكاري كنيم. حتي مقام معظم رهبري نيز در زمان رياست جمهوري شان به كشورهاي مختلف آفريقايي و آسيايي سفر كردند. در نهضت عدم تعهد به يوگسلاوي، سوريه، الجزاير، زيمباوه و تانزانيا سفر كردند و حتي براي توسعه روابط سفرهايي به پاكستان، چين و كره شمالي داشتند.ايشان حتي در اجلاس هشتم غير متعهدها كه در زيمباوه برگذار مي شد نيز شركت كردند و سابقه سفر به سازمان ملل براي تعامل با ديگر كشورها را نيز دارند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی به ديدار مقام معظم رهبري با بيش از 30 نفر از سران كشورهاي اسلامي در جريان برگزاري كنفرانس اسلامي اشاره كرد و افزود: ديدار ايشان با سران حاضر دراجلاس عدم تعهد نيز نشان از اين دارد كه ايشان بر توسعه روابط باديگر كشورها تاكيد دارند.

دكتر ولايتي توسعه روابط بين الملل را در امتداد ديدگاه مقام معظم رهبري دانست و تاكيد كرد: بناي ما بر اين است كه سنت توسعه روابط با ديگر كشورها از جمله كشورهاي غربي ادامه يابد و اين مهم در روابط خارجي ما احيا شود.

وي گفت: من عقيده دارم كه مدتي است اين سنت حسنه آنگونه كه بايد و شايد اجرا نمي شود و بايد براي احياي آن تلاش شود. ما بايد با قوت بيشتري با دنيا توسعه روابط داشته باشيم.



ولايتي با اشاره به وجود ظرفيت هاي كافي براي توسعه روابط دوجانبه، چندجانبه و منطقه اي بر لزوم تقويت اين ظرفيت ها تاكيد كرد و گفت: ما مي توانيم با حفظ مواضع خود در موضوع هسته اي، روابط خود با ديگر كشورها را به گونه اي جلو ببريم كه مشكل هسته اي حل شود. 

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص تبلیغات خود گفت: رهبری در سخنرانی عمومی تأکید داشتند که ریخت و پاش نشود و خیلی کارها را منع کردند.

ولایتی ادامه داد: من از هیچ کاری برای تبلیغات دریغ نمی کنم و هیچ گاه مثل این دفعه جدی نبودم اما برای تبلیغ، خودم را به آب و آتش نمی زنم و خرج آن چنانی که مشخص نیست منابع آن از کجاست نخواهم کرد.

وی در مورد ماندن تا پایان تبلیغات و برگزاری انتخابات گفت: بنده تدبیر و خداوند تقدیر می کند و آنچه اتفاق می افتد تقدیر است، بهانه ای برای نیامدن نداریم ولی هر چه شما بخواهید می توانید انجام دهید، هر مجموعه ای خواستند کمک کنند می توانند به تشخیص خود عمل کنند و من در این زمینه هیچ منعی ندارم.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فرصتی تا برگزاری انتخابات نیست، هر کس هر کاری می خواهد می تواند برای تبلیغ انجام دهد و امیدواریم خداوند به ما توفیق دهد تا خدمتگزار باشیم.

ولایتی در عین حال تأکید کرد: من نسبت به آینده بسیار خوش بین هستم در صورتی که کارها با تدبیر انجام شود و حمایت مردم را جلب کنیم و دولت قوی تشکیل دهیم، ظرف مدت کوتاهی می توان آرامش را به کشور برگرداند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با بیان اینکه کسانی که در دولت های مختلف حضور داشته اند در صورت پایبند بودن به نظام اسلامی از نظر من اصول گرا هستند، گفت: درهای اصول گرایی بسته نیست و حتما باید با سعه صدر کار کرد و با این نگاه می توان از تعداد بیشتری افراد که از افتخارات کشور هستند برای پیشبرد کشور و قوه مجریه کمک گرفت.

ولایتی با بیان این که افراد مؤمن، متدین، با تجربه ، متخصص و معتدل می توانند در دولت آینده با من کار کنند، افزود: اگر می خواهیم با فساد مبارزه کنیم باید از افرادی که امتحان خود را در این حوزه پس داده اند و افرادی مؤمن و اعتقادی هستند استفاده کرد.

وی با بیان این که چه کسی بهتر از استادان دانشگاه که از افراد نخبه و معتقد به نظام هستند می توانند در دولت آینده کمک کنند، گفت: بی علت برخی افراد متخصص به بهانه کوچکی خانه نشین می شوند که این درست نیست.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها