velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۶۴۵
پ
کد خبر: ۳۴
تاریخ انتشار: يکشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - 21 April 2013

انتقاد ولایتی از دو نگاه "خام‌" در اقتصاد و سیاست خارجی

ولایتی هم از خام فروشی در نفت و گاز انتقاد کرد و هم از خام اندیشی در سیاست خارجی سخن گفت و تاکید کرد: ما اگر می خواهیم اقتصاد و سیاستی قوی داشته باشیم باید با دنیا در ارتباط باشیم نمی شود مرتب با دنیا دعوا کرد.
پایگاه اطلاع رسانی دکتر ولایتی:

پتروشیمی صنعت فن آوری محصولات نفتی و گازی است همانگونه که سیاست هنر توسعه منافع ملی در خارج از مرزها کشور است؛ حال اگر پیوندی میان این اقتصاد و آن سیاست به وجود آید می توان از هنر- صنعتی سخن گفت که نه خام فروشی می کند، بی آ‌نکه هنر بهره برداری را داشته باشد و نه خام اندیشانه سیاستمداری می کند.

شنبه شب مراسم تقدیر از فعالان صنعت پتروشیمی کشور بود؛ مراسمی برای معرفی پیشکستوتان و جوانان. ویژگی مشترک همه آنان نیز تلاش برای کارآفرینی است؛ کارآفرینی با هدف تولید شغل و ارزش مادی.

مهندس نعمت زاده وزیر  صنایع سابق نیز حضور دارد، دوست دیرین دکتر در کابینه های مختلف. او در سخنان خود از ایجاد بزرگترین مجموعه اروماتیک جهان در ایران سخن می گوید و از لزوم توجه به صنعت پتروشیمی. هر چند لحظه یکبار سر خود را به سمت درب ورودی می چرخاند تا ورود پرسابقه ترین وزیر ایرانی را شاهد باشد. نعمت زاده نیز منتظر حضور دکتر است همانگونه که میهمانان داخلی و خارجی منتظرند.

قرار است برخی برگزیدگان صنعت پتروشیمی تقدیر شوند، از استادانی که برخی از آنان همانند دکتر ولایتی از چهره های ماندگار علمی کشور هستند و دیگرانی که همانند او عضو فرهنگستان علوم.  پس این جمع برای دکتر باید بسیار صمیمی باشد که زیرا از یک سو از دوستان کابینه های گذشته حضور دارند و از سویی دیگر آشنایان در فرهنگستانهای تخصصی ایران.

دکتر ولایتی بدو ورود مورد استقبال ‌دکتر توفیقی وزیر سابق علوم و مهندس نعمت زاده وزیر سابق صنایع قرار می گیرد.

مجری، مقدمات حضور میهمان ویژه مراسم را بر روی سن فراهم می کند. وزیرخارجه باسابقه ایران قرار است ایستاده سخن بگوید، همانگونه که در صدها همایش ملی و بین المللی این گونه سخنرانی کرده است .

این عادت دیرینه دیپلمات ها است که سخنان خود را روی نوشته بخوانند اما برای دیپلمات با سابقه ایرانی این گونه کاغذها بیشتر کدیابی محورهاست است تا متن سخنرانی .

دکتر ولایتی صنعت شیمی پلیمر و پتروشیمی را صنعتی کارآفرین ارزآور و امید آینده ایران می نامند. او به سرمایه خدادادی نفت و گاز اشاره می کند و می گوید: عقل حکم می کند نفت و گاز طوری استفاده شود که اگر زمانی این هیدورکربن ها به اتمام رسید ما یک پایه ای برای توسعه در کشور داشته باشیم توسعه ای که براساس سند چشم انداز 1404 تدوین شده است چشم اندازی که برپایه آ‌ن باید شاهد قطع تدریجی هزینه های جاری کشور از بودجه نفتی باشیم تا کشور به ان جایی برسید که استحقاق آن را دارد.

دکتر ولایتی همانند یک استاد دانشگاه به تشریح وضعیت جغرافیایی ایران و موقعیت های صادراتی می پردازد؛ از موقعیت کیپ تاون در آفریقای جنوبی تا چین و از عراق تا اروپا را با انگشتان حود در فضا رسم می کند و از موقعیت جغرافیایی ایران برای صادرات میعانات گازی و شبکه توزیع برق و صادرات این محصول سخن می گوید و باز تاکید می کند : کشور ما دارای دومین منبع گازی جهان بعد از کشور روسیه است و به راحتی می توانیم با توسعه مشتق از هیدروکربن ها، بنای اقتصاد بدون نفت را در فرصتی کوتاه برای کشور فراهم کرد.

دکتر ولایتی که سابقه نزدیک به نیم قرن تلاش علمی و تدوین مقالات تخصصی را در زندگی خود دارد، می گوید : ما براساس سند چشم انداز باید به جایی برسیم که قدرت اول منطقه باشیم همانگونه که هم اکنون در حوزه علمی به این رتبه رسیده ایم .

دیپلمات و مدیر با سابقه کشورمان در پایان سخنان خود هم از خام فروشی در نفت و گاز انتقاد کرد و هم از خام اندیشی در سیاست خارجی سخن گفت و تاکید کرد: ما اگر می خواهیم اقتصاد و سیاستی قوی داشته باشیم باید با دنیا در ارتباط باشیم نمی شود مرتب با دنیا دعوا کرد. باید برای هر کلمه فکر کرد و دنیا نباید سخنان متناقض از ما بشنود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها