velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۸۳۸
پ
کد خبر: ۲۳۶۸
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ - 17 July 2018
دکتر ولایتی در همایش بانوی مومن انقلابی:

دانشگاه آزاد اسلامی باید به یک دانشگاه مؤلف و تولیدکننده علم تبدیل شود

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در علم، اخلاق، معنویات و سیاست باید جایگاه شایسته خود را به دست آورد.
دکتر ولایتی رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در همایش بانوی مومن انقلابی که امروز در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: برای بنده توفیقی است که امروز در محضر اساتید و دانشجویان بانوی دانشگاه آزاد اسلامی هستم و از آقای دکتر کلانتری برای تحولات خوبی که در حوزه فرهنگی و دانشجویی ایجاد کرده اند، تشکر و قدردانی می کنم.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری برای تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران از جامعه دانشگاهی توقع ویژه ای دارند، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب سالهاست که مطالبات خود از دانشگاه ها را بیان می کنند و ما امیدواریم که دانشگاه آزاد اسلامی در این مسیر پیشتاز باشد.

دکتر ولایتی افزود: در دانشگاه هایی که زمینه محقق ساختن این توصیه ها را دارند، توقع بیشتر است و دست ما برای پرورش نخبگان در دانشگاه آزاد بازتر است.

وی با بیان اینکه دانشگاه در فرهنگ و تمدن اسلامی دو بخش دارد، خاطرنشان کرد: هدف دانشگاه ها باید تربیت و تعلیم باشد و اینکه در برخی جاها تعلیم مقدم تر از تربیت قرار می گیرد، اشتباه است، چرا که در قرآن موضوع تربیت و تزکیه نفس بر تعلیم تقدم دارد، همانطور که خداوند می فرمایند:«یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ»

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این نگرش دیدگاه خداوند متعال است که در سایر ادیان هم همین گونه بیان شده، اما در اسلام دستور الهی است که فرقی میان زن و مرد وجود ندارد و اختلافات جنسیت، ملت ها، قومیت ها و نژادها، ملاک برتری نیست و از نظر خداوند هر که تقوا دارد، جایگاهش در نزد خدا محبوبتر است.

دکتر ولایتی با اشاره به جایگاه زنان و مادران در اسلام، گفت: روزی شخصی از پیامبر اسلام(ص) پرسیدند که من به چه کسی بیشتر احسان کنم و پیامبر(ص) در جواب فرمودند به مادرت و شخص سوال کننده تا سه مرتبه دیگر این سوال خود را تکرار کرد و پیامبر (ص) در سه پاسخ اول فرمودند به مادرت بیشتر احسان کن و مرتبه چهارم نام پدر را بردند که این موضوع نشان از جایگاه مادران در اسلام دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم ببینیم جامعه، آینده خوبی دارد، باید ببینیم که مادران آن جامعه چگونه هستند و از دامن این مادران فرزندان دارای فضل و معرفت تربیت می شود یا خیر؟

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه شیعیان و اهل تسنن موقعیت و جایگاه ویژه ای برای حضرت زهرا (س) قائل هستند، تأکید کرد: اهل بیت (ع) می فرمایند که ما حجت خدا بر مردم هستیم و حضرت زهرا (س) حجت خدا بر ماست که این موضوع نشان از جایگاه حضرت صدیقه الطاهره در اسلام دارد.

دکتر ولایتی با بیان اینکه در اسلام هیچ تبعیضی بین زن و مرد وجود ندارد، گفت: امروز توقع از دانشجو بیش از این است که در صحنه عمل دیده می شود و دانشجویان خانم نقش مهمی در اصلاح جامعه دارند. برای یافتن جایگاه بانوان باید دید آیا دانشجویان و کسانی که طالب علم و فضل هستند، در این عرصه پیشتازی می کنند و پرچمدار هدایت جامعه هستند و در حل مشکلات جامعه مشارکت دارند ؟

وی ادامه داد: اکنون ما در کشور 5 میلیون دانشجو داریم که رتبه چهارم جهانی نسبت جمعیت به دانشجو را دارا هستیم، چرا که در بسیاری از کشورهای صنعتی جهان جوانان علاقه به تحصیلات عالیه ندارند و بیشتر به دنبال پول و کار هستند، اینکه می بینیم برخی از افراد برجسته علمی در کشورهای پیشرفته حضور دارند، دلیل آن جذب مغزها از سایر کشورهاست که کشورهای پیشرفته نخبگان را جذب می کنند.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به خوی استکباری آمریکا، گفت: آمریکا پس از جنگ جهانی اول دنیا را غارت کرد، همانطور که اکنون هم رئیس جمهور این کشور به عربستان سعودی و امارات سفر می کند و بی شرمانه می گوید که از این کشورها پول به دست می آورد و اموال سایر کشورها را غارت می کند.

دکتر ولایتی با اشاره به وظایف دانشگاه ها در پرورش نخبگان، گفت: انتظاری که از دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور وجود دارد، این است که دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی همچون نظامیه بغداد، حوزه های علمیه نجف، قم، بعلبک، اصفهان، قزوین، مشهد، شیراز، تهران و مانند آنها انسانهای فرهیخته به جهان عرضه کنند.

وی تصریح کرد: ما دانشمندان و فرهیختگانی همچون ابوعلی سینا داشتیم که کمتر از صد سال از تألیف کتاب ق

انون و شفا او نگذشته بود که این کتابها به زبان لاتین ترجمه شده اند و بعد از اختراع ماشین چاپ اولین کتابی که بعد از کتب مقدس به چاپ رسید، کتاب قانون ابن سینا بود.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کشور ما استعداد آن را دارد که افرادی همچون ابن سینا، قطب الدین شیرازی، غیاث الدین و صدرالدین دشتکی، صدر المتألهین و ... را تربیت کند، گفت: ما در جهان کسانی که قابل مقایسه با حافظ و سعدی باشند را نداریم و یا تفسیر قرآنی مانند علامه طباطبایی تألیف کند. اکنون سوال این است که ما چند علامه طباطبایی، امینی، قزوینی و ... تربیت کرده ایم؟

دکتر ولایتی با اشاره به قدمت دانشگاه در ایران، گفت: رشید الدین فضل الله همدانی حدود 700 سال پیش در تبریز اولین شهرک دانشگاهی جامع در تاریخ تمدن بشری را احداث کرد که بیش از 600 دانشجو از کشورهای جهان در آن تحصیل می کردند و اخلاق موضوعی بود که در کنار علم مورد تأکید علم خواجه رشید بود.

وی با تأکید بر اینکه در قرآن 80 بار از علم و مشتقات آن نام برده شده، افزود: خداوند در قرآن کریم می فرماید: "هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ" و این نشان از اهمیت علم و دانایی در اسلام دارد و علم هم از معنای وسیعی برخوردار است که معنی متعالی آن العلم نور است و علم شامل اخلاق و معنویات می شود.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امیدوارم با کمک شما منتخبان اعضای تشکل های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی این دانشگاه پرچم علم، اخلاق و سیاست را برافراشته نگه دارد، گفت: باید به جایگاهی برسیم که دانشگاه آزاد اسلامی در علم، اخلاق، معنویات و سیاست پیشتاز باشد و به یک دانشگاه مؤلف و تولید کننده علم تبدیل شود
دکتر ولایتی با اشاره به اهمیت تألیف کتاب در دانشگاه، گفت: ما کتاب های زیادی در حوزه های مختلف علمی و عملی داریم، اما تا درباره آناتومی گفته می شود، همه کتاب "گری" یا در علم فیزیولوژی همه کتاب "گایتون " را معرفی می کنند.
وی ادامه داد: یکی از مواردی که باید در هیأت ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی برای ارتقاء مرتبه علمی اعضای هیأت علمی مورد بررسی قرار بگیرد، این است که آیا فرد مورد نظر تألیف کتاب براساس یافته های دنیا و بومی داشته است یا خیر.
دکتر ولایتی در پایان خاطرنشان کرد: این ظرفیت در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که با تلاش استادان و دانشجویان این دانشگاه، پرچمدار علم، اخلاق، معنویت و سیاست شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: