velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۸۶۴
پ
کد خبر: ۲۲۷۱
تاریخ انتشار: شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - 27 January 2018
دکتر ولایتی در دیدار با نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در عراق

آمریکا نفود خود را حتی در شورای امنیت از دست داده است

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: تنهادو کشور از طرح پیشنهادی آمریکادر شورای امنیت حمایت کردند و این نشان دهنده افول تدریجی نفوذ آمریکا حتی در مجامع بین‌المللی است.

دکتر ولایتی پس از دیدار با یان کوبیش، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق در جمع خبرنگاران گفت: «در دیدار با نماینده سازمان ملل متحد درباره آنچه که در عراق در موضوع کردستان پیش آمد و موجب شد که عراق بار دیگر تمامیت ارضی خود را در چارچوب قانون اساسی به دست بیاورد، اعلام رضایت شد

وی افزود: «حضور قومیت‌های مختلف در مناصب سیاسی عراق نشان عادلانه بودن جایگاه ها است و مردم عراق نشان دادند که کفایت لازم را در امور کشور خود دارا هستند و ما آرزوی توفیق برای همه آن‌ها داریم

دکترولایتی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره درخواست اروپایی‌ها برای تغییر رفتار با ایران، گفت: «آنچه که ما در هفته ها و ماه‌های گذشته دیدیم حکایت از این دارد که آمریکایی‌ها به تدریج نفوذ خود را حتی در شورای امنیت نیز از دست داده‌ و در طرح پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت تنها دو کشور از آن حمایت کردند و این نشان دهنده افول تدریجی نفوذ آمریکا حتی در مجامع بین‌المللی است

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: «دیگر وضع به گونه‌ای نیست که مردم دنیا و اروپایی‌ها منتظر این باشند که ترامپ دستوری صادر کند و آن‌ها بی چون و چرا تبعیت کنند و نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز حرف‌های بی‌منطق زیاد می‌زند و کسی هم برای حرف‌های بی‌منطق ارزشی قائل نیست

دکتر ولایتی درباره اوضاع سوریه گفت: «آمریکایی‌ها از حدود هفت سال پیش تاکنون با حمایت برخی از عوامل منطقه‌ای خود ازجمله صهیونیست‌ها تلاش کردند که سوریه را اشغال و حکومت قانونی آن را سرنگون و این کشور را تجزیه کنند تا به زعم خود امنیتی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کنند. آن‌ها هفت سال با تلاش آمریکایی‌ها و عوامل منطقه خود موفق نشدند که خدشه‌ای به تمامیت ارضی سوریه وارد کنند و تاکنون سوریه توانسته بر همه توطئه‌ها پیروز شود

وی افزود: «امروز که اغلب دشمنان سوریه در قالب تروریست برای سوریه تلاش کردند شکست خوردند، آمریکایی‌ها خود مستقیم وارد و نیروهایش را در شرق فرات پیاده کرده است و می‌خواهد با تشویق بعضی از عوامل، سوریه را تجزیه کند. آمریکایی‌ها باز هم در سوریه شکست خواهند خورد چون آمریکا و متحدانش در منطقه بسیار ضعیف‌تر از گذشته هستند

دکتر ولایتی در جمع خبرنگاران درباره جزییات این نشست اظهار داشت: ملاقات بسیار مثبت و سازنده‌ای با نماینده محترم سازمان ملل در امور عراق داشتیم و هر دوی ما نظرات مشترکی درباره عراق داریم.

وی با بیان اینکه "ما از تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کنیم"، عنوان کرد: از اینکه مردم عراق و دولت عراق با اتحاد با یکدیگر و تلاش بسیار ارزشمندی توانستند بر داعش پیروز شوند و سرزمین خود را از قید تروریست‌های داعش آزاد کنند اظهار رضایت کردیم. هر دو در این دیدار درباره آنچه در عراق در قضیه کردستان پیش آمد و موجب شد که عراق مجدداً تمامیت ارضی خود را در چارچوب قانون اساسی به دست بیاورد، اعلام رضایت داشتیم.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: هر دوی ما بر این تأکید داشتیم که مردم عراق توانستند یک دموکراسی نمونه جهان به کشورهای عربی عرصه کنند و ادامه آن موجب دموکراتیک شدن در منطقه می‌شود و این مسئله موجب ایجاد آرامش و جلوگیری از مداخله دیگران در امور داخلی عراق و ایجاد آرامش خواهد شد.

دکتر ولایتی با اعلام اینکه "با هر نوع دخالت خارجی در امور عراق مخالفت کردیم"، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس درخواست دولت قانونی عراق برای کمک به دولت و مردم عراق نقش اساسی داشته است. اینکه دولت عراق در اواخر اردیبهشت ماه سال 97 انتخابات برگزار خواهد کرد، مورد رضایت مردم عراق خواهد بود.

وی ادامه داد: این انتخابات موجب می‌شود که دموکراسی در عراق ادامه پیدا کند و پابرجاتر شود و طبیعی است که گروه‌های عراقی بتوانند به حقوق خود دست یابند.

یان کوبیش" نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور عراق امروز هم با تشکر از جمهوری اسلامی برای دیدارهای چندگانه و مشورت در امور عراق اظهار داشت:من خوشحالم که اعلام کنم که نقطه نظرات ما در این زمینه یکی است،تحولاتی که در عراق صورت می‌گیرد در مسیر صحیح به پیش می‌رود و مردم عراق بعد از شکست داعش برای مرحله بعدی آماده شوند.

وی افزود: مردم عراق توانستند با کمک کشورهای دوست داعش را شکست و خود را برای مراحل پساداعش آماده کنند.

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور عراق با بیان اینکه سازمان ملل از بعد سیاسی و امنیتی به طور کامل از مردم عراق حمایت می‌کند، اظهار کرد: ما حمایت خود را از مردم عراق برای حفظ تمامیت ارضی و حق حاکمیت اعلام می کنیم و از نظر اجتماعی و اقتصادی هم برای ما بسیار مهم است که به مردم عراق در جهت توسعه اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری و مبارزه با فساد کمک کنیم.

یان کوبیش اظهار داشت: این تحولات قطعا به عراق کمک می‌کند که نقش خود را برای افزایش ثبات و امنیت و همکاری ها در منطقه بیشتر کند و ما امیدواریم مجموع این عوامل به عراق کمک کند تا نقش تاریخی خود را بسیار برجسته‌تر در منطقه بازی کند تا ثبات، امنیت و توسعه منطقه را به دنبال داشته باشد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها