velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۲۴۹
پ
کد خبر: ۲۱۲۱
تاریخ انتشار: يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - 06 August 2017
دکتر ولایتی در دیدار با معاون وزیر امور خارجه دانمارک

سیاست اصولی ایران مبارزه با هر گونه مظاهر تروریستی در منطقه است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سیاست اصولی ایران مبارزه با هر گونه مظاهر تروریستی در منطقه و حفظ تمامیت ارضی دولتهای قانونی و ملت های مظلوم منطقه است.

دکتر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام روز یکشنبه 15 مردادماه با جوناس برینگ لیسبرگ معاون وزیر امور خارجه دانمارک در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کرد.

دکتر ولایتی در ابتدای این دیدار با اشاره به سابقه روابط دو طرف اظهار داشت: سابقه روابط دو جانبه ایران و دانمارک دارای تاریخی طولانی است و ضروری است ضمن حفظ روابط تاریخی، نسبت به توسعه آن به طور جدی اهتمام داشت و به خصوص در ارتباط با مسایل منطقه ای که از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

وی گفت: کشورهای اروپایی ضروری است با اتخاذ سیاست های مستقل تر نقش فعال و مثبتی را داشته باشند چرا که هر نوع تغییری در این منطقه می تواند بر دیگر مناطق جهان اثر گذار باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همه باید تلاش کنیم تا صلاح و ثبات منطقه ای و جهانی برقرار شود و ایران در این زمینه هر گونه تلاشی را انجام داده است.

دکتر ولایتی با اشاره به مبارزه با تروریسم تصریح کرد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران از ابتدا مبارزه با هر گونه مظاهر تروریستی در منطقه و حفظ تمامیت ارضی دولتهای قانونی و ملت های مظلوم منطقه بوده است و در این جهت ایستادگی کرده است.

وی ادامه داد: اگر این سیاست اصولی نبود، باید شاهد فجایع بی شمار و نفوذ گروه های تروریستی از بسیاری از نقاط جهان می بودیم که صلح و ثبات جهانی را تهدید می کردند و در این زمینه آماده همکاری هستیم و امیدواریم همه کشورها با عزم و و اراده جدی در این خصوص گام بردارند.

در ادامه این دیدار معاون وزیر امور خارجه دانمارک ضمن ابراز خرسندی از این دیدار به ضرورت ادامه همکاری های همه جانبه دو طرف اشاره کرد و گفت: امروز بسیاری از کشورهای اروپایی با پدیده تروریسم مواجه هستند که بخش عمده ای از این تهدیدات از منطقه خاورمیانه آمده است و همین موضوع زمینه همکاری ما با ایران را فراهم می کند و می توانیم از تجربیات موجود برای همکاری های دوجانبه استفاده کنیم.

همچنین در این دیدار در خصوص توسعه همکاری های دو جانبه و به ویژه حوزه‌های اقتصادی و منطقه ای بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

در ادامه این دیدار دکتر ولایتی با حضور در جمع خبرنگاران به سئوالات پاسخ داد .

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تاسف از این که سازمان های بین المللی به وظایف خود در مساله یمن عمل نمی کنند، گفت: امیدوارم جامعه جهانی در مورد بحران یمن به خودش بیاید و مقاومت مردم یمن نتیجه خواهد داد.

وی با اشاره به مصائبی که مردم یمن دارند، گفت: آنان محاصره هستند و دچار کمبود دارویی و غذایی و تحت بمباران شبانه روزی عربستان سعودی بدون هیچ دلیل قانع کننده ای قرار دارند.

وی از این که سازمان های بین المللی به وظایف خود در رابطه با مردم یمن عمل نمی کنند، ابراز تاسف کرد و افزود: عربستان نمی تواند تا ابد به این روش ادامه دهد.

دکتر ولایتی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر از طرف عربستان نسبت به حجاج ایرانی تخطی صورت گیرد واکنش ایران چه خواهد بود؟ گفت: ما بسیار امیدواریم و از این موضوع قویا دفاع می کنیم که حجاج ما در امنیت کامل بوده و احترام آنها محفوظ باشد تا بتوانند اعمال خود را محترمانه و بدون هر گونه فشاری انجام دهند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: بدون تردید در توافق صورت گرفته بین ایران و عربستان سلامت، امنیت و احترامات حجاج ما جزو شروط اصلی ما بوده است. این وظیفه سنگین اسلامی حکومتی است که تولیت حرمین شریفین را بر عهده دارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ایران نشان داده که نسبت به مساله امنیت حجاج خود خیلی حساس است و امیدواریم که عربستان سعودی هم نسبت به مسئولیت هایی که دارد حساس تر باشد و در رابطه با سیاست هایی که اتخاذ می کند به خصوص در مورد برخی دخالت هایی که در بعضی کشورهای عربی مثل یمن می کند، بازنگری کند.

دکتر ولایتی همچنین مذاکره خود با معاون وزیر امور خارجه دانمارک را خوب توصیف کرد و افزود: رابطه ما نیز بسیار قدیمی و مثبت است و در بین کشورهای اروپایی مواضع دانمارک نسبتا خوب است و نگاه آنها به منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا بسیار مایل به تبادلات اطلاعات و همکاری با ایران است و در بیشتر موارد اشتراک دیدگاه داریم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طرف دانمارکی هم بر حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه به خصوص یمن، سوریه و عراق و همچنین حل و فصل سیاسی بحران های منطقه تاکید داشت.

دکتر ولایتی از سفر وزیر خارجه دانمارک در نوامبر آینده (آبان ماه) به ایران خبر داد و گفت: این رفت و آمد ها نشانه خوبی از توسعه روابط میان دو کشور است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: