velayati.ir

تعداد بازدید: ۶۸۱۱
پ
کد خبر: ۲۰۹۵
تاریخ انتشار: يکشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - 23 July 2017
دکتر ولایتی در دیدار با فرستاده ویژه چین در امور سوریه

ایران در موضوع سوریه روی چین حساب می‌کند

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با نماینده چین در امور سوریه گفت: ایران روی حمایت بین‌المللی چین از سوریه حساب می‌کند.

دکتر ولایتی در دیدار با شیه شیائو یوان خطاب به او گفت: امیدواریم در این سفر ایران و چین بهره کافی را ببرند. خوشبختانه شما پیشتر در ایران بوده‌اید و دولت چین هم با این سوابق شما را برای ماموریت به ایران اعزام کرد.

وی افزود: روابط ایران و چین روابطی راهبردی و دیرینه است و طبیعی است که در سطوح مختلف با یکدیگر همکاری کنند.

دکتر ولایتی تصریح کرد: ما و چین روابط رو به رشدی داشتیم و از این پس نیز ان شاالله این روابط گسترش بیشتری خواهد یافت. همکاری‌های دوجانبه میان ایران و چین رشد خوبی داشته است و باید روابط منطقه‌ای ما نیز در شان جایگاه دو کشور باشد. سوریه موضوع مهمی است که می‌تواند ظرفیت زیادی برای همکاری داشته باشد.

وی تاکید کرد موضع چین در قبال سوریه و منطقه از نظر ایران قابل قدردانی است و تهران روی همکاری‌های پکن حساب باز می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار گفت: ایران از ابتدا سیاست اصولی خود را اعلام کرده و آن هم حمایت از دولت قانونی و ملت مظلوم سوریه و مخالفت با هرگونه تجزیه طلبی و تضعیف نه تنها سوریه بلکه همه کشورهای منطقه است.

وی افزود: «ائتلاف به اصطلاح بین‌المللی که به رهبری آمریکا و برخی کشورهای مرتجع منطقه شکل گرفته در نهایت در راستای اقدامات تروریست‌ها گام برمی دارد. همواره با تقویت جبهه مقاومت اقدامات آنان به جابه جایی و تقویت تروریست‌ها منجر شده است، هرچند که با مقاومت انجام شده شاهد هستیم نه تنها روند تجزیه این کشور منتفی است بلکه دولت و ملت قانونی سوریه از توان به مراتب بیشتری نسبت به گذشته برخوردار هستند و بی تردید آمریکایی‌ها به خواسته و اهداف خود نخواهند رسید.

شیه شیائو یوان، نماینده چین در امور سوریه هم در این دیدار خطاب به ولایتی گفت:‌ پیشاپیش قدردانی می‌کنم که شما میان برنامه‌های فشرده خود با این ملاقات موافقت کردید. جنابعالی به عنوان یک مقام ارشد امور خارجه ایران نقش مهمی در زمینه روابط خارجه ایران ایفا می‌کنید. جنابعالی برای توسعه روابط دوجانبه تلاش‌های خوبی انجام داده‌اید و دوست صمیمی و قدیمی کشور چین هستید.

وی افزود: من در ماموریت خود فرصت یافتم گفت‌وگوهای خوبی داشته باشم و این خاطره خوبی برای من بود و می توان گفت ایران و چین در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی اشتراکات فراوانی دارند. انتظار می‌رود با استفاده از این سفر دو طرف بتوانند درباره افزایش سطح تعاملاتشان به تبادل نظر بپردازند.

یوان تصریح کرد: چین مخالف هرگونه تجزیه سوریه است و باید یکپارچگی این کشور حفظ شود و مبارزه واقعی در مقابل تروریست‌ها از سوی کشورهای مختلف انجام شود. دخالت برخی از کشورها در امور سوریه می‌تواند بحران را افزایش دهد و برخی از اقدامات کشورها موجب تقویت تروریست‌ها و انتقال آن‌ها به جای دیگر می‌شود.

در ادامه این دیدار دو طرف در جمع خبرنگاران به سئوالات پاسخ دادند.

دکتر ولایتی درباره نقض عهد و اقدامات بازدارنده هیات نظارت بر اجرای برجام گفت: بدون تردید من به عنوان یکی از اعضای هیات نظارت بر اجرای برجام به این نقض عهد آمریکا معترضم و معتقدم باید بعد از بازگشت آقایان ظریف و عراقچی به ایران نتیجه گفت‌وگوهای آنها را بشنویم و یک تصمیم مشترکی بگیریم. بدون تردید نقض عهد آمریکایی‌ها در خصوص برجام بدون پاسخ نخواهد ماند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این گفته شما نظر هیات نظارت بر اجرای برجام است گفت: من یک عضو هیات هستم و باید دید هیات نظارت بعد از بررسی چه تصمیمی می‌گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سال دیگری مبنی بر اینکه روابط ایران و کویت در طول سالیان گذشته فراز و فرودهای بسیاری داشته است اما روابط نسبتا خوب بوده است، آینده روابط این دو کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: به مصلحت کویت نیست که تحت تاثیر سعودی‌ها با ایران این‌طور برخورد کند، ما اولین کشور منطقه‌ای بودیم که کمتر از ۲۴ ساعت از ورود اشغالگرانه صدام به کویت این اشغال را محکوم و به آنها کمک کردیم تا سرزمین‌های اشغال شده خود را اعاده کنند.

وی ادامه داد: این به مصلحت کویت است که رابطه خود را با ایران بر اساس حسن همجواری تنظیم کند چراکه بیش‌تر از همه خود آنها ضرر می‌کنند. می‌دانیم که آنها تحت تاثیر سعودی‌ها این کار را کردند ولی آنها باید فشارناپذیر باشند، چرا که اگر نشان دهند نمی‌توانند در برابر فشار مقاومت کنند، طرف سعودی و آمریکایی فشارها را بیش‌تر می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: توصیه ما به کویت این است که منافع ملی خود را تحت تاثیر سعودی و دیگران قرار ندهند.

دکتر ولایتی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با وجود برخی مسائل در صدور روادید برای دیپلمات‌هایی که قرار است به عربستان روند تا امور کنسولی حجاج ایرانی را انجام دهند گفت: بنا بر همکاری دولت سعودی در مناسک حج امسال است و جمهوری اسلامی ایران با شرط حفظ حرمت و عزت حجاج ایرانی با اعزام آنها موافقت کرده است و قطعا ما حافظ امنیت حجاج خود هستیم.

در ادامه دکتر ولایتی به روابط قدیمی چین و ایران اشاره کرد و گفت: سفر فرستاده چین به ایران نشان دهنده توسعه روابط است.

وی ادامه داد: با توجه به فعالیت ایران در راستای کمک به دولت‌های قانونی و مردم سوریه و اهمیت آن امروز شاهدیم که نقش ایران در این مسئله برای دنیا و دوستانمان از جمله چین آشکار شده است.

وی با بیان اینکه چینی‌ها در گذشته به این نتیجه نرسیده بودند که در مورد سوریه همکاری‌های دوجانبه داشته باشیم بیان داشت افزود :‌ امروز که ایران حسن نیت خود برای تامین امنیت در سوریه را نشان داده نه تنها سوریه، بلکه کشورهای اروپایی هم تمایل به برقراری امنیت در سوریه پیدا کرده‌اند و کشورهایی که دنبال صلح هستند به نقش ایران واقف شده‌اند و به دنبال کمک بهاقدامات ایران برای تامین امنیتهستند.

در این نشست شیه شیائو یان هم هدف از سفرش به ایران را تبادل نظر در مورد سوریه و روابط دوجانبه بین ایران و چین عنوان کرد و گفت: امروز با افتخار فراوان با مشاور مقام معظم رهبری در امور سوریه تبادل نظر عمیق به عمل آوردیم.

فرستاده دولت چین در امور سوریه تصریح کرد: ایران در راستایحل و فصل سیاسی در سوریهکارهای زیادی کرد و اقدام ایران در خصوصآتش‌بساقدامی مناسب برایحل سیاسی بحران سوریهبود.

وی با تاکید بر اینکه کشور ایران کشوری مهم در منطقه و در مسائل سوریه است اظهار داشت: ایران یکی از شرکای مهم چین است و ما علاقه مندیم در مورد سوریه با ایران همکاری داشته باشیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: