velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۹۶۲
پ
کد خبر: ۲۰۲۱
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 02 May 2017
دکتر ولایتی :

دانشگاه آزاد پایگاه انتخاباتی هیچ کاندیدایی نیست

رئیس هیئت‌موسس و هیئت‌امنای دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد پایگاه انتخاباتی هیچ مجموعه انتخاباتی و هیچ کاندیدایی نیست.

دکتر ولایتی رئیس هیئت موسس و هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز سه شنبه 12 اردیبهشت ماه در مراسم معارفه علی‌محمد نوریان سرپرست موقت این دانشگاه، گفت: از آقای نوریان که چنین مسئولیتی را در این مقطع پذیرفتند تشکر می‌کنم و از آقای میرزاده که طی چند سال گذشته در این دانشگاه زحماتی را متحمل شدند و همچنین آقای جاسبی که طی سالهای گذشته برای تأسیس دانشگاه آزاد زحماتی کشیده‌اند تشکر می‌کنم. یاد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که از پایه گذاران این دانشگاه بودند را نیز گرامی می‌داریم.

وی ضمن قدردانی از حسن و توجه رهبر انقلاب به مسائل دانشگاه آزاد با اشاره به جایگاه و اهمیت دانشگاه آزاد یادآور شد: مقام معظم رهبری توقع دارند دانشگاه آزاد همانطور که توسعه کمی پیدا کرده است توسعه کیفی هم داشته باشد. دانشگاه آزاد، دانشگاه بی نظیریست که هزینه ‌های آن را مردم می‌دهند.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد ادامه داد: اقشار محروم و کارگران شریفی که به سختی پول در می‌آورند با زحمت میان شهریه های فرزندان خود در این دانشگاه را فراهم می کنند در هیچ موسسه ای به این شکل مشارکت عمومی نداریم. لذا باید فضای این دانشگاه در مسیر توسعه به گونه‌ای شود که پولی که در این دانشگاه هزینه می‌شود صرف هزینه‌هایی برای کیفیت خود دانشگاه آزاد شود. باید مراقبت کرد و حداکثر وسواس را برای هزینه کردن این پول به خرج داد.

دکتر ولایتی افزود: علمی که دانشگاه آزاد آن را تولید و هدایت می‌کند به تمام نقاط کشور، اقصی نقاط، مکانهای کوهستانی، حاشیه کویر و هر کجا که واحدی تأسیس شده است لذا فعالیت آن در همه دانشگاه موثر است.

وی با بیان اینکه کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که به نسبت تعداد جمعیت این میزان دانشجو را داشته باشد، افزود: جایگاه مهم و با اهمیت دانشگاه آزاد این را تأکید می‌کند که همواره باید از عملکرد آن ارزیابی داشته باشیم آیا همه رشته‌هایی که در دانشگاه آزاد داریم لازم است؟ یا اینکه لازم است در نوع رشته‌ها تجدید نظر کنیم و بدانیم نیاز کشور چیست.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد ادامه داد: اگر نیاز کشور پیشرفت حوزه علمی و فعالیت در علوم پایه است، ما نیز باید در آن بیشتر فعال شویم.

دکتر ولایتی ضمن درخواست از سرپرست جدید دانشگاه آزاد برای ارزیابی رشته‌های موجود در این دانشگاه، خاطرنشان کرد: باید ببینیم چه رشته‌هایی را می‌توانیم جایگزین رشته‌هایی کنیم که چندان نیاز ندارند تا هم کمبود دانشجو جبران شود و هم اینکه ببینیم نیاز کشور چیست.

وی با اشاره به وضعیت علمی کشور نیز گفت: در کشور دانشجویان و افرادی که در حوزه بالای علمی تحصیل کرده‌اند، به تعداد فراوانی وجود دارد اما سطح متوسطی که از فضای علمی برخوردار باشند در کشور کم است. لذا دانشگاه آزاد می‌تواند نیازهای دستگاه‌های مختلف را در این زمینه تأمین کند.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد گفت: درکشور کارخانه‌ها، کارگاه‌های صنعتی مختلفی وجود دارند که می‌توان برای علم و فناوری کارکنان و تکنسین‌های آنها برنامه ریزی کرد و با برگزاری حتی دوره‌های مختلفی مهارت را به این اقشار منتقل کرد.

دکتر ولایتی مسئله دیگری که باید در دانشگاه آزاد مورد توجه قرار گیرد، کمک به نخبه یابی در کشور دانست و افزود: به نظر می‌توان بین دانشجویان دانشگاه آزاد، نقطه یابی صورت داد یعنی دید اگر دانشجویی نخبه است و وضع مالی اش اجازه نمی دهد شهریه های این دانشگاه را پرداخت کند یا در شهریه آن تخفیف قائل شد و یا اگر از اقشار محروم است کمک کرد با هزینه کمتری به تحصیل ادامه دهد.

وی اضافه کرد: این دانشگاه می‌تواند و باید افرادی که از استعداد بالا برخوردارند بورسیه کند حتی دانشجویانی که شایستگی حضور در مسند استادی دانشگاه آزاد را دارند می‌توان از همین حالا بورسیه کرد و بخشی از بودجه پژوهشی دانشگاه را صرف این مورد نمود. دانشگاه آزاد در درجه اول افراد نخبه دانشگاه آزاد و سپس می‌تواند افراد نخبه سایر دانشگاه‌ها را بورس کند.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد با اشاره به فعالیت برخی از کشورهای حتی معاند در زمینه بورسیه کردن دانشجویان ایرانی، گفت: چرا باید از سفارتخانه‌هایی که حتی برخی از‌آنها رابطه خوبی با ما ندارند با نخبگان و دانشجویان برترما مکاتبه و آنها را بورس کنند و به این طریق زمینه فرار مغزها را از کشور فراهم کنند؟ ما می‌توانیم در این دانشگاه استادسازی کنیم و با بورسیه کردن دانشجویان هم کادر علمی دانشگاه را بسازیم و هم اینکه از فرار مغزها و نخبگان خود جلوگیری کنیم.

دکتر ولایتی به اهمیت تجهیز آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: کار تحقیق و علمی نیاز به آزمایشگاه دارد آزمایشگاه های ما نیازمند تجهیزات هستند می توانیم با صرفه جویی هزینه‌های غیر ضرور که البته آقای نوریان از اوایل هزینه های برخی مسائل غیرضروری را متوقف کردند نسبت به تجهیز آزمایشگاه ها اقدام کرد.

وی افزود: به نظر برخی توسعه‌ها در دانشگاه آزاد بی‌اهمیت است می‌توان با صرفه جویی و به کار بردن هزینه‌ها در مسائلی که از اولویت بیشتر برخوردار است ضمن تجهیز آزمایشگاه‌ها پیشبرد اهداف دانشگاه آزاد کمک کرد. اساسا علم بدون کار آزمایشگاهی ابتر است و بیشتر تقلیدی است.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد ادامه داد: آقای نوریان حوزه‌ای را در دانشگاه تعریف کنند تا براساس آن با کارخانه ها و شرکتهای صنعتی ارتباط برقرار کرده و آنها نیز پیشنهاد دهند تا حوزه علوم مختلف که نیازمند پیشرفت است به شکل تخصصی پیشرفت کنند. حوزه علوم پزشکی نیاز به پیشرفت دارد و باید حوزه های تخصصی را فعال کرد. بیمارستان فرهیختگان که تقریبا رو به اتمام است می‌تواند در مباحث پژوهشی، آموزشی و درمانی مردم به کار گرفته شود.

دکتر ولایتی با اشاره به اهمیت مسئله فرهنگ در دانشگاه آزاد تأکید کرد: بعضا گلایه‌هایی از برخی نابسامانی های فرهنگی در دانشگاه آزاد مطرح می شود که باید اصلاح شود اینجا دانشگاه آزادی اسلامیست این دانشگاه پسوند اسلامی دارد این اسم باید با مسما باشد اگر در جهت ترویج این آثار برجسته نیستیم حداقل خلاف آن هم نباشیم. در دانشگاه آزاد اسلامی باید فضای اسلامی نیز رعایت شود.

وی به مسائل سیاسی و انتخاباتی نیز در دانشگاه آزاد اشاره کرد و یادآور شد: دانشگاه آزاد پایگاه هیچ مجموعه انتخاباتی نیست. دانشجویان مدیران اساتید و مسئولان این دانشگاه نیز مانند همه مردم دغدغه سرنوشت کشور را دارند و حتما در سرنوشت سیاسی کشور شرکت داشته و حضور پیدا می کنند اما این دانشگاه به هیچ وجه پایگاه هیچ کاندیدایی نیست.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد ادامه داد: مصلحت نیس فضای علم و فناوری دانشگاه آزاد درگیر این مسائل شده و فضای دانشگاه به دعواهای حیدری، نعمتی که سرنوشت دانشگاه را دچار مشکلات عدیده می‌کند تبدیل کند، این روند برای فعالیت دانشگاه مخل است فرقی ندارد هر کسی باشد دانشگاه آزاد ستاد انتخاباتی این کاندیدا یا آن کاندیدا نیست.

دکتر ولایتی با اشاره به معرفی منادی به عنوان معاون پارلمانی دانشگاه آزاد، گفت: ضمن تشکر از فعالیتهای آقای عسگری آقای منادی با سابقه چند دور نمایندگی مجلس و عضویت در خانواده بزرگ دانشگاه آزاد جایگزین آقای علی عسگری در معاونت پارلمانی دانشگاه آزاد شدند و امیدواریم زمینه لازم را برای فعالیت و تعامل بیشتر دانشگاه آزاد و مجلس فراهم کنند.

وی به حضور حجت الاسلام کلانتری به عنوان معاون فرهنگی دانشگاه آزاد نیست، گفت: ایشان که از اساتید دانشگاه تهران هستند سالها مسئولیت نهاد نمایندگی ولی فقیه این دانشگاه را برعهده داشتند و می‌توانند در زمینه مسائل فرهنگی دانشگاه کمک کننده و موثر باشند.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد همچنین به حضور دکتر موسی خانی رئیس واحد قزوین دانشگاه آزاد در معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: آقای موسی خانی که به نظر با واحد قزوین ازدواج کرده‌اند و بیشتر با این واحد معرفی می‌شوند می‌توانند از ظرفیت‌های مهم علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد بهره برده و فضای پژوهشی این دانشگاه را نیز متحول کنند. ایشان با ایجاد هسته‌های پژوهشی می‌توانند طرحهای مختلفی را با زمان بندی‌های مختلف تعریف کنند.

دکتر ولایتی با اشاره به بلاتکلیفی برخی از مراکز خارجی دانشگاه آزاد، گفت: دانشگاه آزاد به نظر 12 مرکز خارجی دارد که ما نمی‌دانیم چه می کنند، حضور در این دفاتر برای این است که ما ارز از کشور خارج نکنیم و دانشجویان خارجی جذب کنیم پس چرا در کشورهایی که اشتراکات خوبی با ایران دارند این دفاتر را نمی‌بینیم.

وی گفت: ما به کشور عراق که در همسایگی ما هستند در این زمینه چه کمکی کرده‌ایم بنده می‌توانم کمک کنم دانشگاه آزاد شعبه داشته باشد تا به مردم محروم عراق کمک کنیم تا فضای علمی آنها در این شرایط تغییر کند.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد گفت: مردم کشور آذربایجان اشتراکات زیادی با ما دارند اما ما تاکنون شاهد مراوده‌های علمی چندانی با آنها نبودیم. لذا باید در کشورهایی هزینه کرد که بتوان در پیشبرد فرهنگ و علم آنها تتأثیر گذاشت. ما نمی‌دانیم مرکز آیسفورد، مسکو و یا دبی چه کاری انجام می‌دهند اگر قرار است در عرصه بین المللی فعال شویم باید به این مسائل نیز توجه کرد.

دکتر ولایتی از سرپرست دانشگاه آزاد خواست ارزیابی از وضعیت فعلی مراکز خارجی این دانشگاه که حدود 12 دفتر مصوب است داشته باشد.

وی در پایان سخنان خود گفت: تغییراتی که در دانشگاه آزاد صورت گرفته است تغییراتی پایه دار است و هر کسی که در هر مسئولیتی حضور دارد از دکتر نوریان گرفته تا مابقی دوستان کار خود را با قوت در دانشگاه آزاد ادامه دهد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: