velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۳۷۸
پ
کد خبر: ۲۰۱۱
تاریخ انتشار: جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - 10 March 2017
دکتر ولایتی در اجلاس هفتاد و یکم دانشگاه آزاد اسلامی

جذب نخبگان را از دانشگاه آزاد اسلامی شروع کنیم/ 12درصد بودجه سال آینده دانشگاه صرف پژوهش می‌شود

هفتاد و یکمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی صبح روز پنجشنبه 19 اسفندماه با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنا، دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه، دکتر محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، معاونان و روسای واحدها و خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد.

دکتر ولایتی در این اجلاس گفت:‌ «برای بنده توفیقی است که در خدمت شما فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی و خانواده محترم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هستم.»

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با گرامیداشت یاد آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی و دعا به درگاه خداوند متعال برای علو درجات ایشان،‌ افزود: «امیدوارم به این امریه مقام معظم رهبری به دانشگاه آزاد اسلامی رسیدگی داشته باشیم و در این سمت حساس به کشور خدمت کنیم، شکرگزاری زحمات مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و ادامه راه ایشان در ارتقای علم و معرفت در کشور است.»

دکتر ولایتی افزود: «بدون تردید دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است و در دنیا نظیر ندارد که چنین دانشگاهی با همت مردم راه‌اندازی شود و این نهال جز بر پایه انقلاب و نفس گرم و روحانی امام به بار نمی‌نشست.»

او به نشست روز گذشته خود با روسای واحدها اشاره کرد و گفت:‌ «همه زحمات مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی موجب شده است تا امروز شاهد بزرگترین دانشگاه حضوری جهان باشیم. در کمیت این دانشگاه تلاش بسیاری شده است و بعد باید سعی کنیم کیفیت دانشگاه آزاد اسلامی را ارتقا دهیم. این حرف به این معنا نیست که این دانشگاه کیفیت ندارد نه؛ بلکه دارد و باید آن را افزایش دهیم. توصیه اعضای هیات امنا به ارتقای کیفیت، توصیه بجایی است.»

دکتر ولایتی به بودجه دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت:‌ «خوشبختانه افزایش میزان بودجه پژوهشی تصویب شده است و قریب به 12درصد بودجه صرف این حوزه می‌شود اما برای پژوهش هدفمند؛ نه پژوهش برای پژوهش اختصاص داده شده است. در کنار این افزایش درصد بودجه برای پژوهش گفته‌ایم که پژوهش باید کاربردمحور باشد. بنابراین باید با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف ارتباط برقرار کنیم و نیازمندی‌های آن‌ها را رفع کنیم.»

او بر صرف بخشی از این بودجه برای جذب نخبگان تاکید کرد و گفت:‌ «جذب نخبگان در کشور هنوز سامان نیافته است و ما می‌خواهیم در دانشگاه آزاد اسلامی جذب نخبگان را از خود دانشگاه شروع کنیم و اولویت جذب نخبگان با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی باشد. این نخبگان اگر تقویت و حمایت شوند می‌توانند در آینده استاد همین دانشگاه شوند. تدارک استاد و آینده‌سازی برای دانشگاه‌ها بسیار مهم است. چرا باید سفارتخانه‌های بیگانه در کشور ما واسطه شوند و نخبگان ما را جذب کنند؟ من اطلاع دارم که بعضی از مراکز آموزش عالی ما عامل بیگانه هستند و استعدادهای برتر ما را به بیگانگان معرفی می‌کنند و در واقع دلال مظلمه می‌شوند. مطمئنا این کار اگر انجام شود می‌تواند نقشه مهمی برای کشور و حتی سایر دانشگاه‌ها شود.»

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت:‌ «این دانشگاه متعلق به نظام و مردم است و باید هر روز بیشتر مردم را امیدوار کنیم که راه درستی را برای انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی در پیش گرفته‌اند و از این طریق آرزویی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشتند بیشتر محقق شود.»

او سابقه تاسیس دانشگاه‌ها در ایران از جندی‌شاپور، ربع رشیدی و دارالفنون را یادآوری کرد و افزود: «علم آموزی و توجه به علم، جزء طینت ایرانی‌هاست و در هیچ جای دنیا پیدا نمی‌کنیم چنین دانشگاهی که بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است این گونه از سوی خود مردم پایه‌ریزی شده باشد.»

ولایتی مسأله فرهنگ اسلامی و ایرانی را یکی از موضوعات مورد تاکید دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: «دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی باید یک مسلمان و معتقد باشد. طوری شود که اگر دانشگاه آزاد اسلامی در شهری تاسیس شد مردم احساس کنند که علاوه‌بر درس و آموزش باعث تقویت فرهنگ نیز در آن منطقه می‌شود.»

ولایتی ابراز امیدواری کرد همتی که در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد هر روز ارتقای بیشتری پیدا کند.

او گفت: «بر افزایش مقالات توجه جدی داریم ولی باید در سطح جهان به این مقالات ارجاع داده شود. مهم برای ما تبدیل علم به فناوری است. تا کی باید درباره اقتصاد دانش‌بنیان بگوییم و بعد اتفاق جدی در این زمینه نیفتد. آنچه که در سال‌های گذشته در این زمینه انجام شده است خوب بوده، ولی کافی نبوده است و امیدواریم در بخش بودجه نیز سهم این حوزه از تولید ناخالص ملی افزایش پیدا کند.»


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها