velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۰۱۴
پ
کد خبر: ۱۹۵۷
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - 04 January 2017
دکتر ولایتی در دیدار با معاون رئیس جمهور عراق

دشمنان عراق ره به جایی نمی برند/آزادی حلب پیروزی خط مقاومت بود

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک با ابراز تاسف از انفجارهای تروریستی اخیر در بغداد، گفت: تلاش های مذبوحانه دشمنان راه به جایی نمی‌برد و پیروز اصلی دولت و ملت عراق است.

نوری المالکی معاون رئیس جمهوری عراق صبح سه شنبه 14 دی ماه با دکتر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت وگو کرد.

دکتر ولایتی در این دیدار نوری المالکی را فردی برجسته، مبارز و بسیار موثر در صحنه عراق دانست و اظهار کرد: ما افتخار می‌کنیم که از مدتها پیش نسبت به آقای المالکی و همراهان ایشان در مبارزه ضد رژیم بعثی و بعد از آن در انقلاب عراق و تا به امروز شناخت داریم و آقای مالکی نشان داد که نقش مهمی در دموکراسی و آزادی عراق داشته و دارد.

وی ادامه داد: عراق موضع عزتمندی در جهان عرب، جهان اسلام و حوزه بین اللملی دارد و نقش آقای المالکی تعیین‌کننده و سرنوشت ساز بوده و هست.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تبریک پیروزی حلب به نوری المالکی، خاطرنشان کرد: آزاد سازی حلب نه تنها پیروزی برادران ما در سوریه به حساب می‌آید بلکه پیروزی عراق، ایران و خط مقاومت محسوب می‌شود و به زودی شاهد این خواهیم بود که موصل نیز به آغوش ملت باز می‌گردد و دست متجاوزان از این شهر مهم و استراتژیک توسط نیروهای عراق و حشدالشعبی و ارتش قطع خواهد شد.

معاون اول رییس جمهوری عراق هم ضمن ابراز خرسندی از این دیدار هدف از سفر به ایران را توسعه روابط و ایجاد جبهه مستحکم برای فتنه های پس از داعش دانست و گفت: برای مقابله با این نوع فتنه ها آماده ایم.

نوری المالکی صبح سه شنبه افزود: ما با وجود پیروزی های به دست آمده مطمئن نیستیم که با خاموش کردن این فتنه، فتنه دیگری در آینده رخ ندهد.

المالکی ادامه داد: سفر ما به ایران به دعوت برداران ایرانی و برای دیدار با رهبری معظم و سایر مسئولان ایرانی در شرایط حساس و مهم منطقه و دنیا انجام می شود. سفر ما به تهران به منظور تحول و توسعه همکاری های دو جانبه است.

وی اضافه کرد: جبهه مقاومت با وجود چالش ها و مشکلاتی که وجود داشت، خوشبختانه پیروز بوده و در مقابل، جبهه دشمن در عرصه های سیاسی، نظامی و سایر بخش ها با شکست مواجه شده است.

معاون رئیس جمهوری عراق با اشاره به پیروزی های بدست آمده در حلب، گفت: آماده ایم جبهه ای مستحکم برای بعد از داعش و به منظور مقابله با فتنه های احتمالی بعدی علیه دشمنان ایجاد کنیم و ما برای مقابله با خطرات احتمالی بعد از داعش به تهران آمدیم.

نوری المالکی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با جهاد و تلاش توانستیم موفقیت هایی بدست آوریم و حضور ما در ایران هم برای بهره گیری از این پیروزی ها است تا بتوانیم علیه گروه‌هایی که می‌خواهند جبهه مقاومت را به شکست بکشانند از جمله کشور‌های خلیج‌فارس که در مقابل ما جبهه‌آرایی می کنند کاری انجام دهیم تا این خطرات مجددا به سمت ما بازنگردد

نشست نوری المالکی با حضور اندیشمندان و برخی مسئولان مرکز تحقیقات استراتژیک

وی بعد از ملاقات با دکتر ولایتی، در نشستی با حضور اندیشمندان و برخی مسئولان این سازمان سخنرانی کرد.

وی با بیان اینکه مسئله نجات منطقه در برابر چالش‌های موجود نظیر تروریسم در راس مباحث مطرح‌شده در این سفر و سفر‌های قبلی آن‌ها به ایران بوده‌است، گفت: این مسائل از سوی دشمنان ما ایجاد می‌شود تا پیروزی‌های جبهه مقاوت که با همکاری به وجود آمده‌است را از بین ببرند.

معاون رئیس‌جمهور عراق با بیان اینکه دشمنان مقاومت در حال ایجاد چالش و مسئله هستند، افزود: هم‌اکنون ما باید به فکر راهکاری برای رویارویی برای مرحله بعد از داعش در عراق و سوریه باشیم و برای به‌کار‌گیری پیروزی‌های به‌دست‌آمده در جهت مقابله با چالش‌های احتمالی آینده بیندیشیم.

نوری مالکی گفت: حامیان تروریست‌ها امروز دچار شکست و ناکامی در عراق، سوریه، یمن و ناکامی در روی کار ‌آوردن سیاست موردنظرشان در سوریه شده‌اند و همین امر یک سامانه از موفقیت برای ما و شکست برای کشورهایی که دربرابر مقاومت ایستادگی کردند به وجود آورده‌است.

وی ادامه داد: از طریق پیگیری مسائل عراق، می‌بینیم داعش از بین خواهدرفت، ولی دشمنان در حال برانگیختن فتنه جدیدی هستند تا تجزیه عراق به وسیله اسلحه انجام شود.

معاون‌اول رئیس‌جمهور عراق خاطرنشان کرد: موفق شدیم روابط خود را با جوامع عرب از سر گرفته و آن‌ها هم به‌جز سعودی‌ها، به سوی عراق بازگشتند. البته ما با سعودی‌ها هم‌ مشکلی نداریم و علاقه داریم روابطمان با آن‌ها هم خوب شود.

در جمع خبرنگاران

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه عده ای از توطئه گران با حمایت آمریکا و بعضی از کشورهای مرتجع منطقه به دنبال تجزیه عراق هستند، گفت: این توطئه آنها بدون تردید با شکست مواجه خواهد شد.

دکتر ولایتی در حاشیه دیدار نوری المالکی که در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شد، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره فتنه های جدید در عراق این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: ما بسیار امیدواریم که قدم بعدی در پیروزی خط مقاومت، آزادی موصل و بازگشت آن به آغوش دولت و ملت عراق باشد. عده ای از توطئه گران با حمایت آمریکا و بعضی از کشورهای مرتجع منطقه به دنبال تجزیه عراق هستند و این توطئه آنها بدون تردید با شکست مواجه خواهد شد.

**در حمایت از مقاومت عقب نشینی نمی کنیم

این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که آیا ایران از مواضع خود نسبت به مسئله سوریه عقب نشینی کرده است، مطرح کرد.

وی افزود: مواضع جمهوری اسلامی ایران ثابت است و آن هم حمایت کامل و مستمر از خط مقاومت است که از ایران شروع می‌شود و از عراق عبور می‌کند و به سوریه، لبنان و فلسطین می‌رسد. با توجه اینکه سوریه یک حلقه مهم در زنجیره مقاومت است ایران از ابتدای این توطئه منطقه ای و بین المللی علیه کشور سوریه در کنار دولت و ملت آن ایستاده است و همچنان این ایستادگی ادامه دارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان اینکه این نوع اقدامات، تبلیغات کاذب است و ایران به هیچ وجه از مواضع اصولی خود در حمایت از خط مقاومت عقب نشینی نخواهد کرد، ادامه داد: دیگران که نقش مخربی در سوریه داشتند امروز سعی دارند در صلح و آشتی برقراری وضعیت بعد از جنگ سوریه دخالت کنند.

دکتر ولایتی تصریح کرد: باید بدانند که پرونده آنها نزد ملت و دولت سوریه، پرونده‌ سیاهی است. خواست دولت و ملت سوریه این است که تمامیت ارضی و حاکمیت ملی این کشور حفظ شود.

وی تاکید کرد: مردم سوریه باید اختیار تعیین سرنوشت خودشان را داشته باشند و هیچ کشوری نیز حق ندارد در امور داخلی این کشور دخالت کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با تاکید بر اینکه حضور ایران در سوریه، قانونی است و به دعوت دولت آن کشور بوده است، گفت : تا به حال دولت و ملت سوریه پیروز بوده اند و ایران نیز در پیروزی این مردم شریف و این حلقه بسیار مهم از زنجیره بزرگ مقاومت شریک است.


**ایران و روسیه با دولت سوریه هماهنگند

دکتر ولایتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد که روسیه منافع ما را در نشست آستانه مد نظر قرار دهد و تا پایان مسیر هماهنگی میان این دو کشور ادامه داشته باشد؟ گفت: رابطه ایران و روسیه یک رابطه دوستانه است و براساس حسن همجواری است که در کل یک رابطه راهبردی محسوب می شود.

وی تصریح کرد: هر جا این دو کشور با یکدیگر هماهنگ بودند، البته این هماهنگی ها با محوریت دولت سوریه بوده، به نفع هم پیمانان سوریه و محور مقاومت بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ادامه داد: هر کشوری که بخواهد خارج از اراده دولت و ملت سوریه در برقراری صلح دخالت کند، جایی نخواهد داشت اما هماهنگی میان ایران و روسیه در رابطه با سوریه همچنان برقرار است.


**خروج حزب الله از سوریه، تبلیغات منفی دشمن است

دکتر ولایتی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود یکی از بندهای توافق آتش بس، خروج گروهایی همچون حزب الله از سوریه است، آیا این موضوع صحت دارد یا خیر؟ گفت: این ادعای دشمنان سوریه است، حزب الله تاکنون شهدای فراوانی داده است و بیشترین کمک را به دولت سوریه کرده و دولت سوریه نیز همچنان حزب الله و سید حسن نصرالله را دوست بسیار نزدیک خود می‌داند و باید بگویم این گونه اظهارات تبلیغات منفی دشمن است.

نوری المالکی نخست وزیر سابق و معاون رئیس جمهوری عراق روز یکشنبه به منظور دیدار با مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران، وارد تهران شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها