velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۰۳۲
پ
کد خبر: ۱۸۹۳
تاریخ انتشار: جمعه ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - 30 September 2016
دکتر ولایتی در برنامه زنده شبکه یک سیما در اصفهان

تجلی هنر دفاع در دوران دفاع مقدس و هنر بازسازی کشور در جهاد سازندگی در کنار هنر والای ملت ایران

دکتر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که به منظور شرکت در مراسم افتتاحیه پانزدهمین همایش میان دوره ای بیماری های عفونی کشور به اصفهان سفر کرده است روز چهارشنبه هفتم مهرماه در برنامه زنده سفرنامه صبای شبکه یک سیما تحت عنوان هنر و معماری در تمدن اسلامی شرکت کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تاریخ هنر و معماری ایران و به ویژه شهر اصفهان و ضرورت توجه و بزرگداشت مقام هنرمندان کشورمان گفت: فرهنگ والا، اعتقاد بسیار عمیق، و شناخت بسیار دقیق مردم اصفهان از اسلام ، ایران و هویت اسلامی و ایرانی ، موجب شده که در هر مقطع زمانی که نیاز بوده، مردم این شهر به صحنه بیایند و نقش آفرینی داشته باشند. 
دکتر ولایتی با اشاره به سوابق تاریخی افزود: زمانی که حکومت‌ها یی نظیر دوران آل بویه، سلجوقی و صفوی، مجال کار را برای مردم اصفهان فراهم کردند، انان در صف اول هنر و معماری قرار گرفتند و اوج هنر ایرانی را به نمایش گذاردند که امروز می توانیم  آثار ماندگار و ارزشمند آن را مشاهده می کنیم.
رییس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: باید به این نکتۀ دقیق توجه داشت که معماری جامع همۀ علوم است و بنابراین، شکوفایی معماری زمانی رخ می‌دهد که جامعه‌ای در علوم دیگر رشد و تبحر یافته باشد و بر همین اساس، قرن دوم و سوم هجری را عصر ترجمه، قرن سوم و چهارم را دوران ترقی و رشد ریاضیات و نجوم، قرن پنجم و ششم را دوران رشد فلسفه و منطق، قرن هفتم و هشتم را دوران ادبیات، و قرون نهم تا اوایل دوازدهم را دوران هنر و تکامل معماری می توان اعلام کرد.
دکتر ولایتی تاکید کرد: دولت صفوی از این فرصت تاریخی استفاده کرد و به مردم اصفهان که پایتخت آن دولت بود، نظیر استاد علی‌اکبر و استاد محمدرضا اصفهانی مجال داد تا همۀ علومی را در ذهن و روح مردم ایران انباشته شده بود، از حالت بالقوه به فعل تبدیل کنند و در بنای مسجد امام و مسجد شیخ لطف‌الله به این هنرنمایی به زیبایی نمایش داده شده است.
وی افزود:توازن میدان نقش اصفهان که هم از تناسب طلایی هندسی برخوردار است و هم تناسب نمادهای دنیا (کاخ عالی‌قاپو و بازار قیصریه) و نمادهای آخرت (مسجد امام و مسجد شیخ لطف‌الله) در آن رعایت شده شگفت‌انگیز است و این مهم جز در سایه ذوق و استعداد هنرمندان اصفهانی محقق نمی کردید. 
 وی به نقش تاریخی مردم کشورمان در کنار هنر و معنویت و به طور خاص مردم  اصفهان در دوران انقلاب و دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت: ملت ایران که هنر ایرانی را متبلور کرده اند،هنر دفاع را در دوران دفاع مقدس، و هنر بازسازی کشور را در جهاد سازندگی، پیش، حین و پس از دفاع ، متجلی ساختند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: