velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۱۶۸
پ
کد خبر: ۱۸۷۲
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - 26 July 2016
دکتر ولایتی در دیدار با مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان

دو طرف روابط مثبت و برادرانه ای را با یکدیگر برقرار کرده اند

دکتر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر روز دوشنبه 4 مرداد ماه در دیدار با مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان گفت: دو کشور در اجلاس اکو، G8 و همکاری‌های شانگهای و هم‌چنین در رابطه با برقراری صلح در افغانستان مشارکت دارن و روابط تاریخی و مثبتی میان دو طرف برقرار است.

مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر پاکستان هم در این دیدار تاکید کرد: تهران و اسلام‌آباد برای حل و فصل مسائل جهان اسلام می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.

جانجوا با بیان این که مرزهای رسمی دو کشور نمی‌توانند برادری ملت‌ها را جدا کنند، افزود: حوادث مختلفی در جهان اسلام وجود دارد که برای حل و فصل آن نیازمند اراده مشترک هستیم. ایران و پاکستان برای حل و فصل مسائل جهان اسلام می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.

در ادامه این برنامه دکتر ولایتی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوالی با تأکید بر اینکه اعضای 1+5 باید از فریب‌کاری آمریکایی‌ها آگاه شوند، گفت: انجام اقدام عملی از سوی ایران باید در هیات نظارت بر برجام بررسی شود.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا قرار نیست هیئت نظارت بر برجام نسبت به بدعهدی‌های غربیها در اجرای برجام اقدام عملی داشته باشد، اظهار کرد: این موضوع به مشورتهایی که در هیئت نظارت بر برجام صورت می‌گیرد بستگی دارد.

وی تاکید کرد: بی‌تردید دست ما در عمل متقابل بسته نیست اما باید این موضوع در هیئت نظارت بر برجام مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

دکتر ولایتی با تأکید بر اینکه متناسب با بدعهدی که امریکایی‌ها انجام می‌دهند دست ما بسته نیست، تصریح کرد: توقع ما از سایر اعضای 1+5 این است که به وظایف خود عمل کنند.

عضو هیئت نظارت بر برجام افزود: برخی از اعضای 1+5 مثل روسها از فریبکاریهای امریکایی‌ها سخن گفتند. امریکایی‌ها در این موضوع به گونه‌ای عمل کرده‌اند که بعضی از اعضا فریب آنها را خورده‌اند به عنوان مثال آنها اینگونه القا کردند که ایرانیها به سمتی می‌روند که برخلاف کارهای مربوط به استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای است اما معلوم شد که این حرفها، فریبکاری و دروغ امریکا بوده است.

وی تصریح کرد: همین که برخی از اعضای 1+5 به این نتیجه رسیدند که امریکایی‌ها فریبکاری می‌کنند خود یک پیشرفت است و ما باید در روشن کردن وضعیت موجود در صحنه بین‌المللی درباره فریبکاری‌های امریکا در پرونده هسته‌ای تلاش کنیم. باید در این مسیر دیگر اعضای 1+5 را از کارهایی که امریکایی‌ها انجام می‌دهند آگاه و آنها را وادار کنیم که به وظایف خود عمل کنند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران با اشاره به تغییر سیاستهای پاکستان در قبال ایران در سالهای گذشته، گفت: پاکستان در موارد مختلفی به عربستان پاسخ منفی داده است. یکی از این اقدامات شجاعانه این کشور، پاسخ منفی به درخواست نامشروع عربستان در اعزام نیرو به یمن بود.

وی درباره مسئله کشمیر نیز اظهار کرد: بعضی کارها از سوی عوامل سعودی برای وارونه جلوه دادن برخی امور انجام شده است. دولت هند نیز باید مراقب باشد تا به مسلمانان تعدی نکند.

دکتر ولایتی در پاسخ دیگری در خصوص موضوع کودتا هم گفت : از ابتدا نظر بر این بود که با کودتای خوشبختانه نافرجام ترکیه مخالفت شود و همچنان نیز جمهوری اسلامی ایران با کودتا مخالف است و ما با هر عمل غیر قانونی علیه حکومت های مردمی مخالفیم.

دکتر ولایتی تاکید کرد: کودتا یک عمل غیر قانونی است علی الخصوص علیه حکومتی که با رای مردم روی کار آمده است حالا می خواهد در ترکیه باشد یا در هر کشور دیگری.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک در پایان با ابراز امیدواری برای بازگشت آرامش به ترکیه اظهار داشت: امیدواریم این حکومتی که با رای مردم روی کار آمده یعنی دولت اردوغان بتواند آرامش را در این کشور حاکم کند و امور را به حالت عادی و طبیعی بازگرداند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: