velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۹۴۰
پ
کد خبر: ۱۸۴۴
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - 15 June 2016
دکتر ولایتی در مصاحبه با تهران تایمز :

مشکل مخالفان اسد، دشمنی وی با اسرائیل است

تهران تایمز در مصاحبه اختصاصی با دکتر  ولایتی مشاور رهبر انقلاب درباره بحران سوریه و نقش ایران در اوضاع منطقه سوالاتی مطرح کرده که بخش هایی از آن به شرح ذیل است . 

تحت چه شرایطی ایران در مذاکرات صلح سوریه شرکت خواهد کرد و اینکه چه راه حلی اصولاً پیشنهاد خواهد شد؟ 

قبل از هرچیز اعتقاد ما بر این است که دولت سوریه دولتی مشروع و قانونی است و در آن طرف البته مخالفان دولت سوریه قرار دارند که باید آنها را در جریان بحران سوریه دخالت داد. البته گروههای تروریستی داعش و النصره نیز وجود دارند که در مذاکرات صلح جایی ندارند. 

در اینجا پیش شرط هایی وجود دارد که یکی از آنها یکپارچگی خاک سوریه است که بر خلاف پیشنهاد جان کری وزیر خارجه آمریکا برای تجزیه خاک سوریه این امر پذیرفته شده نیست. شرط دیگر حضور سازمان ملل به عنوان ناظر بر گروهها و احزاب مخالف است که در نهایت باید بشار اسد به عنوان رئیس جمهور قانون سوریه حق شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری را داشته باشد. 


فکر می کنید ریشه اصلی بحران سوریه در کجاست؟ بعضی فکر می کنند دولت بشار اسد عامل اصلی است و بعضی دخالت های خارجی را علت اصلی می دانند. ارزیابی شما چیست؟ 

بر خلاف تبلیغات منفی کشورهای غربی علیه بشار اسد نمی توان به کسی اجازه داد که این حق را از مردم سوریه بگیرد که بشار اسد به عنوان رئیس جمهور در راس امور نباشد. کشورهای مداخله کننده همسایه خودشان کوچکترین همه پرسی برای قدرت های حاکم برگزار نمی کنند و ادعا می کنند که بشار اسد باید از قدرت کنار برود. نکته اصلی اینجاست که بشار اسد دشمن اصلی اسرائیل در منطقه محسوب می شود و به خاطر همین است که می خواهند او را کنار بگذارند. 

به هر حال کشورهای منطقه به هر طریقی سعی در جدا کردن ایران و سوریه دارند ولی در این امر تا کنون شکست خورده اند. به نظر من مهمترین دلیل هجمه های غرب علیه بشار اسد مقاومت او در برابر صهیونیستها است. و به دقیقاً به خاطر همین است که ایران از حضور بشار در راس قدرت حمایت می کند ولی این حمایت تنها با ارسال مشاوران نظامی به سوریه است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: