velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۸۹۵
پ
کد خبر: ۱۸۲۳
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 10 May 2016
دکتر ولایتی در دیدار با معاون وزیر خارجه آلمان و در جمع خبرنگاران :

ایران و آلمان برای توسعه همکاری ها ، بستر های لازم را در اختیار دارند.

دکتر ولایتی رییس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه شنبه 21 اردیبهشت ماه پس از دیدار با مارکوس ادرر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد اینکه با منتفی شدن حج این موضوع چه رویکردی را در میان جهان اسلام ایجاد می کند گفت: وظیفه دولت عربستان سعودی خدمت رسانی به حجاج بیت الله حرام است و حرمین شریفین متعلق به خانواده و خاندان خاصی نیست بلکه متعلق به بشریت و جهان اسلام است دولت عربستان سعودی وظیفه دارند امنیت حجاج را تامین کرده و خدمات مناسب به حجاج بدهند و اگر از وظیفه خود قصور کرده اند باید مورد مواخذه دنیای اسلام قرار گیرند.

وی درخصوص سفر وزیر خارجه المان به کشورمان گفت: تاریخ این سفر مشخص نیست اما در مورد تشکیل کمیسیون مشترک که به زودی انجام می شود گفتگوهایی انجام شده و دولت آلمان نیز مایل است که کمیسیون مشترک تشکیل شود.

وی گفت: در مورد بیمه هرمس نیز صحبت شد که ایران خواهان این پوشش بیمه است و هم دولت آلمان نسبت به این موضوع تمایل دارد. و براساس صحبتهایی که انجام شده است این موضوع به زودیمحقق می شود.

وی تاکید کرد: رابطه ایران و آلمان قدیمی است و در میان کشورهای اروپایی جایگاه بسیار مثبتی دارد.

وی در پاسخ به این که لاوروف ادعا کرده بشار اسد جزو متحدین ما نیست و تا حدودی حضور او در حمایت از بشار اسد کمرنگ شده است گفت: من چنین دریافتی از مواضع اصلی روسها ندارم و با آقای پوتین رئیس جمهور روسیه بارها صحبت کرده‌ام و او هم در حمایت از سوریه و دولت بشاراسد تعهد دارد و بر تعهدات خودشان پایبند هستند.

وی گفت: تاکنون 5 بار با پوتین ملاقات داشتم و هیچگاه تزلزلی در تصمیم روسیه درخصوص حمایت از دولت قانونی سوریه نیافته‌ام و جمهوری اسلامی همچنان صرفنظر از اینکه چه دولتی چه موضعی دارد بشار اسد و دولت او را خط قرمز می دانند.

وی تاکید کرد: دولت بشار اسد دولت قانونی است و کسی که 2 سال پیش به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد تا 7 سال در این سمت باقی می ماند و این دولت و مردم سوریه هستند که در مورد سرنوشت آن تصمیم گیری می کنند و هیچ کشوری حق ندارد خارج از مرزهای سوریه بگوید که بشار اسد باشد یا نباشد انچه جمهوری اسلامی انجام دهد تاکید بر خواسته قانونی دولت سوریه است و ما نیز راجع به دولت سوریه تصمیم گیری نمی کنیم و هیچ کشوری حق ندارد در امور داخلی سوریه دخالت کند.

وی با بیان اینکه مردم سوریه بشار اسد را انتخاب کرده اند مردم سوریه در انتخابات شرکت کرده و بشار اسد را برگزیده اند و در طی این 5 سال بشارد اسد شایستگی خود را بیشتر از گذشته نشان داد و در مقابل تروریست‌های بی رحم از ملت مظلوم و تمامیت ارزی سوریه حمایت کرده است ما در کشورهای عربی کمتر حکومتی را می شناسیم که این مقدار نسبت به مردمش وفادار باشد.

وی یادآور شد: برخی کشورها بودند که به محض وزیدن کوچکترین نسیم مخالفت مسئولینشان کشور را ترک کردند اما برخی کشورهای عربی از جمله سوریه و رئیس جمهوری مانند بشار اسد تا آخر در حمایت از وطن و مردمش ایستاده است پس طبیعی است که ما نیز از بشار اسد دفاع کنیم و همچنان خط قرمز جمهوری اسلامی بشاد است.

با هر نوع تجزیه طلبی کشورهای منطقه مخالفیم

بنا براین گزارش، رییس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از دیدار با مارکوس ادرر در جمع خبرنگاران گفت: ملاقات خوبی با معاون وزیر خارجه آلمان داشتیم و درخصوص مسایل مختلف منطقه سوریه عراق و لبنان و یمن گفتگو کردیم و همچنین در مورد روابط دو جانبه میان آلمان و ایران نیز گفتگو کردیم.

دکتر ولایتی تصریح کرد: بدون تردید روابط ایران و آلمان در میان کشورهای اروپایی رابطه نسبتاً ممتازی و سابقه طولانی روابط خوب در میان دو کشور وجود دارد و افکار عمومی در هر دو کشور به نفع توسعه روابط است و رفت و آمدهای هیئت های اقتصادی میان کشورها مورد تایید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این هئیتها از دو کشور بازدید کرده‌اند افزود: هر بار که این بازدیدها انجام می شود گفتگوها مثبت‌تر و گامهای جدی‌تری به سمت تحقق اهداف مشترک برداشته می شود و ما به آینده روابط ایران و آلمان بسیار امیدوار هستیم.

ولایتی تصریح کرد: از سوی دیگر همکاری ایران و آلمان در مسایل منطقه‌ای همکاری مثبتی می تواند باشد و ما در مبارزه با تروریسم هر دو مخالف هستیم.

وی با بیان اینکه تروریست در سوریه و عراق علیه حکومتهای قانونی فعالیت می کند اظهار کرد: ما مخالف این امر هستیم و معتقدیم که سوریه راه حل نظامی ندارد بلکه راه حل سیاسی دارد و به هر دو طرف دولت سوریه و هم گروههای غیرتروریست را تجهیز می کنیم که به نتایجی برسند.

وی اظهار کرد: کشورهای منطقه اعم از سوریه و عراق و دیگر کشورها به هیچ وجه نباید تجزیه شوند و با هر نوع تجزیه طلبی و تشویق بر تجزیه کشورها مخالفت می کنیم زیرا به هیچ وجه نه به مصلحت ملتهای این کشورها و نه به نفع منطقه است چون این اقدامات مخرب منطقه بوده و تشویق به تخریب می تواند در تمام منطقه توسعه یافته و امنیت را از منطقه حل کند انچه مسلم است هر دو خواهان این هستیم که از طرف مسالمت آمیز و عادلانه این کشورها مسایل خود را حل کنند.

تقسیم بندی تروریست به میانه و تندرو توجیه برای اقدام خطرناک در منطقه است

دکتر ولایتی در ادامه این دیدار گفت: روابط ایران و آلمان تاریخی است ایران و آلمان دارای سوابق طولانی همکاری در زمینه های مختلف هستند و زمینه توسعه همکاریها به ویژه در شرایط منطقه ای وجود دارد تا با همکاریها و تجربه فراوانی که در این زمینه با تروریست در اختیار ایران است بتوان برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه و سطح جهان تلاش کرد.

ولایتی گفت: در مقطع حساسی از تاریخ هستیم و اشتباه تاریخی و بزرگی از سوی غرب و آمریکا در تقسیم بندی تروریست به میان رو و تندرو به وجود آمده است و آنها حمایت از تروریست میانه رو را به قول خودشان در دستور کار قرار داده‌اند که با دولت قانونی کشور منتخب که ملت آن کشور آن را تعیین کرده اند مقابله و مبارزه نمایند این موضوع عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

وی افزود: جمهوری اسلامی به اتفاق تمام کشورها با تروریست مقابله و مبارزه کرده زیرا تقسیم بندی تروریسم به تندرو و میانه رو مضحک است و توجیهی برای اقدامات خطرناک در منطقه است.

ولایتی ادامه داد: با طرح‌هایی که غرب برای منطقه و سوریه در نظر گرفته است در صورت اثر نداشتن این طرحها لیبی دیگری می تواند در منطقه شکل بگیرد که امروز هیچ کنترلی درخصوص تحولات ندارد.

ولایتی با بیان اینکه هر دو طرف توافق داریم که راه حل نظامی برای سوریه وجود ندارد.

توافق ایران و آلمان در راه حل مسالمت آمیز برای حل موضوع یمن و سوریه

مارکوس ادرر پس از ملاقات با ولایتی در جمع خبرنگاران گفت: هر دو کشور آلمان و ایران نگرانیهای زیادی درخصوص شرایط ویژه منطقه و بی‌ثباتی های موجود در منطقه دارند در این دیدار تنها درخصوص سوریه، عراق و یمن صحبت نشد و در مسایل گوناگون بحث و گفتگو شد اما اصل صحبت ما در مورد این سه کشور بود.

وی گفت: ما هر دو توافق داریم که راه حل نظامی برای سوریه وجود ندارد و ما به یک راه حل مسالمت‌آمیز نیاز داریم.

وی با اشاره به مشارکت مردم سوریه در حد این موضوع گفت: سازمان ملل می تواند این مسیر را هموار کند و موضوع بسیار مهم دسترسی به کمکهای بشردوستانه است و یک روند سیاسی که باید ایجاد شود و دولت انتقالی در آینده بهتر برای سوریه ایجاد شود.

وی ادامه داد: ما هر دو تفاهم کامل داشتیم که باید با هر گونه تروریست مبارزه شود از جمله تروریسم دولتی و در این زمینه در حال مبارزه با تروریسم هستیم از جمله گروه اندک که نوعی به القاعده مرتبط است و هر دو اطمینان داریم به همدیگر که طرفین باید سعی کنند به طرفهایی که می توانند بر آنها تاثیرگذار داشته باشند با انها صحبت کرده و ما درخواست کردیم که با دولت سوریه نیز صحبت شود.

وی با اشاره به اینکه درخصوص بمباران بیمارستان و عدم استفاده از بمبهای خوشه ای باید راه حلی پیدا کنیم و درخصوص موضوع یمن تبادل نظر کردیم و توافق عمده‌ای داشتیم و در آنجا نیز راه حل مسالمت آمیز نیاز است و خوشحالیم که طرفین یمنی در حال گفتگو هستند و برای این راه حل مسالمت آمیز نیاز به ایجاد ثبات است و برای بازسازی این کشور نیز برای مراحل بعدی مایل هستیم همکاری بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: درخصوص موضوع لبنان هر دو اتفاق نظر داشتیم که در اسرع وقت باید یک رئیس جمهور جدید در کشور لبنان انتخاب شود و این زمینه نیز نیازمند همکاری است و احزاب و جریانها در اثر وقت باید به توافق برسند و لبنان در زمینه پناهجویان نیز مشکلات متعدد دارد و ما نیاز به ثبات و امنیت کامل لبنان وجود دارد.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: