velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۷۴۱
پ
کد خبر: ۱۷۹۷
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 03 May 2016
دکتر ولایتی دردیدار با قائم مقام وزارت امور خارجه فرانسه:

مواضع فرانسه می‌تواند تاثیر خوبی در ایجاد موضع واحد در اروپا

 مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل برقراری روابط کشورها را زمانبر و درعین حال تخریب یا توقف آن را سریع دانست و گفت: ایران و فرانسه درباره مسائل مختلف منطقه موضع نسبتا نزدیکی را با هم دارند که می‌توان از این نزدیکی مواضع برای حل مشکلات منطقه استفاده کرد.

دکتر ولایتی بعد از ظهر دوشنبه 14 اردیبهشت ماه در دیدار با دبیرکل و قائم مقام وزارت خارجه فرانسه و مسئولان توسعه همکاری های خارجی با بیان اینکه تاکنون ملاقات های متعددی با مقامات فرانسوی در سطوح مختلف داشته ایم، افزود: این دیدارها رغبت سیاست نظام است.
او با بیان اینکه از زمانی که بنده در وزارت امورخارجه بوده ام دیدارهای متعددی در سطوح مختلف با روسای جمهوری فرانسه داشته ام افزود:امیدواریم که با گفت و گوها اگر مشکلاتی وجود دارد، برطرف شده و روابط در مسیر اصلی خاص دو طرف قرار گیرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت : امیدواریم گفت و گوهای هیات فرانسوی تا به امروز با مقامات ایرانی مثبت و راضی کننده باشد.

رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک کشور با اشاره به اینکه برقراری روابط میان دو کشور زمان بر است اما توقف و تخریب آن به لحظه‌ای بسته است، ادامه داد: ما با فرانسه روابط خوبی داشتیم اما مواردی خارج از روابط دو کشور باعث می‌شد، گفتگوهای میان ایران و فرانسه به حاشیه برود من بارها با مسئولیتی که در وزارت امور خارجه ایران داشتم با مقامات فرانسوی دیدار و گفتگو کردم و رایزنی‌‌های خوبی میان دو کشور شکل گرفت امیدواریم که این بار سرنوشت این روابط با اختلال ایجاد کردن بعضی‌ها مانند گذشته نشود.

او با بیان اینکه با آقای مرحوم میتران بیش از یکبار ملاقات داشته است، گفت: با آقایان شیراک و سارکوزی هم ملاقات هایی داشتم که دو طرف به توسعه روابط امیدوار شدیم اما نمی دانم چه کسی در این رابطه دمید که متوقف شد اما امیدوارم که اینبار سرنوشت روابط، همچون گذشته نباشد.

دکتر ولایتی با بیان دیدگاه ایران نسبت به فرانسه تصریح کرد: ایران همیشه با نگاه مثبت به فرانسه نگریسته و امیدواریم برای توسعه روابط گام‌های جدی و عملی برداشته شود. مواضع فرانسه می‌تواند تاثیر بسیار خوبی را در ایجاد یک موضع واحد در اروپا داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک کشور اظهار داشت: ما درباره مسائل مختلف منطقه موضع نسبتا نزدیکی را با هم داریم که می‌توان از این نزدیکی مواضع برای حل مشکلات منطقه استفاده کرد.

او افزود: اجرای تعهدات از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است و فرانسه در این زمینه باید نقش موثری را ایفا کند تا نگرانی ها از عدم اجرای تعهدات رفع شود.

دکتر ولایتی خاطر نشان کرد: با اجرا شدن تعهدات از سوی دو طرف مذاکره کننده اطمینان در ملت ‌به وجود خواهد آمد که از این طریق می‌توان از منافع اجرای تعهدات بهره برد این موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه این دیدار دبیر کل و قائم مقام وزارت خارجه فرانسه ضمن خرسندی و ابراز تشکر نسبت به دیدار با رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک کشور اظهار داشت: ما ملاقات های بسیار خوبی را در تمامی زمینه‌ها مخصوصا در زمینه سیاسی در وزارت امور خارجه ایران داشتیم این گفتگوها با توجه به برهه زمانی حساسی که ایران و فرانسه در آن قرار دارند بسیار مهم است.

دبیر کل و قائم مقام وزارت خارجه فرانسه در ادامه این نشست بیان کرد : در توافق برجام و سفر رئیس جمهور ایران به فرانسه در کنار گفتگوهای سیاسی که در میان دو کشور شروع شده است باید آثار خود را نشان دهد که این اتفاق در حال رخ دادن است.

ماسه ضمن دعوت از علی اکبر ولایتی برای سفر به فرانسه ادامه داد: جنابعالی با سفر به فرانسه می‌توانید کمک موثری را در مسیر توسعه همکاری‌های میان ایران و فرانسه به وجود آورید تا باعث شود روابط امیدوار کننده‌ای میان دو کشور به وجود آید.

به تعهدات خودمان در زمینه‌های مختلف برای همکاری با ایران عمل خواهیم کرد

او تصریح کرد: ما به تعهدات خودمان در زمینه‌های مختلف برای همکاری با ایران عمل خواهیم کرد و نقشه راه خوبی را میان دو کشور به وجود می‌آوریم.

قائم مقام وزارت امور خارجه فرانسه خاطر نشان کرد: شما به تاریخ مسلط هستید و می‌دانید که مباحث تاریخی مانند مردم ایران در قلب مردم فرانسه جای دارند ما به این مسئله که شما برای استقلال کشور خود اهمیت ویژه‌ای قائل هستید توجه داریم و امیدواریم با به نتیجه رسیدن برجام دو کشور بتوانند زمینه‌های همکاری‌های بهتری را تجربه کنند.

او با بیان اینکه با آقای مرحوم میتران بیش از یکبار ملاقات داشته است، گفت: با آقایان شیراک و سارکوزی هم ملاقات هایی داشتم که دو طرف به توسعه روابط امیدوار شدیم اما نمی دانم چه کسی در این رابطه دمید که متوقف شد اما امیدوارم که اینبار سرنوشت روابط، همچون گذشته نباشد.

دکتر ولایتی در حاشیه این دیدار در جمع خبرنگاران  با اشاره به دیدار خود با رئیس جهاد اسلامی فلسطین گفت : در این دیدار آقای رمضان عبدالله بر عزم جنبش جهاد اسلامی برای استمرار مبارزه علیه صهیونیست ها و ادامه انتفاضه تاكید كرد.

وی در ارتباط با سئوالی، به دیدار طولانی با هیات فرانسوی اشاره كرد و گفت: زمینه لازم در دو طرف برای توسعه روابط به طور بلند مدت فراهم است و در سفر اخیر آقای روحانی به فرانسه، مقدمات خوبی برای این امر فراهم شد.

رییس مركز تحقیقات استراتژیك گفت: روابط ما و فرانسه درازمدت و ریشه در تاریخ طولانی روابط دیپلماتیك ایران و اروپا دارد.

دکتر ولایتی ادامه داد: آنطور كه از اظهارات دبیركل و قائم مقام وزارت خارجه فرانسه بر می آید، فرانسه مصمم به تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران و همكاری منطقه ای و بین المللی شده است.

وی به رویكرد فرانسه بعد از تحولات اخیر و گسترش روابط ایران با اروپا اشاره كرد و گفت: رویكرد فرانسه این است كه بتواند حجم و سطح روابط را بالا برده و همكاری های دو طرف در منطقه توسعه پیدا كند.
رییس مركز تحقیقات استراتژیك تصریح كرد : ما به انتقال تكنولوژی فرانسه به كشور نیاز داریم و آنها نیز به انرژی ما نیاز دارند.

دکتر ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود به دیدار اخیر رمضان عبدالله رئیس جهاد اسلامی فلسطین اشاره كرد و افزود: در این دیدار آقای رمضان عبدالله بر عزم جنبش جهاد اسلامی برای استمرار مبارزه علیه صهیونیست ها و ادامه انتفاضه تاكید كرد.

وی با بیان اینكه پیروزی انتفاضه در گروه استمرار مبارزه علیه صهیونیست هاست، گفت: جنبش جهاد اسلامی در كنار حماس همواره مشعل مبارزه را روشن نگه داشته است و نقطه مقابل سازش كارانی بودند كه حاضرند همه نوع امتیازی به صهیونیست ها بدهند بدون اینكه امتیازی برای فلسطین در نظر بگیرند.

دکتر ولایتی با بیان این كه آقای رمضان عبدالله، پیروزی را در استمرار مبارزات می دانند، گفت: این چیزی است كه جمهوری اسلامی ایران هم بر آن تاكید دارد.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: