velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۰۷۱
پ
کد خبر: ۱۷۸۰
تاریخ انتشار: شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 23 April 2016
از سوی دکتر ولایتی مطرح شد

پیشنهاد ثبت طب سنتی اسلامی- ایرانی با محوریت قانون بوعلی در یونسکو

جلسه 196 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر ولایتی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
به گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه موضوع " ثبت طب سنتی اسلامی ایرانی " به عنوان میراث فرهنگی در سازمان فرهنگی ملل متحد "یونسکو" در دستور کار قرار گرفت و گزارشی پیرامون این موضوع ارائه شد.
در این گزارش با اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در تصویب کنوانسیون‌های بین‌المللی پیرامون موضوع میراث فرهنگی، اقدامات صورت گرفته به منظور ثبت آثار فرهنگی کشور نیز مورد اشاره قرار گرفته است.
در ادامه این گزارش، با اشاره به پیشنهاد سال 2013 جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ثبت " طب سنتی اسلامی ایرانی " به عنوان میراث فرهنگی معنوی در سازمان فرهنگی ملل متحد یونسکو روند پیشرفت این پیشنهاد نیز تشریح شده است. پس از ارائه این گزارش، اعضا با اشاره به برخی از نواقص و کاستی‌های موجود در تعریف طب سنتی اسلامی ایرانی در یونسکو، که منجر به کند شدن روند ثبت این موضوع شده، بر رفع این کاستی‌ها تأکید کردند.اعضای کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، همچنین با اشاره به لزوم فعالیت بیشتر در حوزه «دیپلماسی علم و فناوری» استفاده از تجارب سایر کشورها در این زمینه را نیز مورد تأکید قرار دادند.
ولایتی هم در این زمینه گفت: طب سنتی اسلامی -ایرانی یک جریان زنده و پویاست که از گذشته تا حال به صورت مستمر ادامه داشته و می‌تواند مکمل طب جدید باشد.
وی افزود: تفوق و برتری طب سنتی اسلامی ایرانی بر سایر موارد مشابه در سایر تمدن‌ها کاملاً به اثبات رسیده و می‌توان گفت این طب یک مکتب جامع و کامل است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر فقط به کتاب قانون شیخ‌الرئیس ابن سینا به عنوان یکی از آثار پایه‌ای نگاشته شده در این زمینه توجه شود، عظمت این مکتب علمی نمایان خواهد شد.
در ادامه این جلسه، رئیس دانشگاه جندی شاپور خوزستان با اشاره به وضعیت آثار باستانی این منطقه خواستار توجه جدی سازمان میراث فرهنگی به این موضوع شد.
وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه برگزاری همایش دانشگاه جندی شاپور بیان کرد: این همایش در نیمه نخست دی ماه سالجاری برگزار می‌شود.دستور بعدی جلسه، موضوع برگزاری همایش مکتب طب سنتی خراسان بود که گزارش اقدامات انجام شده و برنامه‌های پیش رو در این زمینه توسط مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ارائه شد.
ولایتی هم در این زمینه در سخنانی گفت: برگزاری این همایش، می‌تواند الگوی مناسبی برای برگزاری همایش‌هایی در سطح ملی و بین‌المللی در زمینه طب سنتی باشد.
وی افزود: ترسیم و تبیین سیر تکامل طب سنتی باید دستور اصلی همایش‌هایی از این دست باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حقیقت آن است که طب سنتی با تلاش دانشمندان مسلمان ایرانی در تمدن اسلامی گسترش یافته است

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: