velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۱۵۵
پ
کد خبر: ۱۷۶۷
تاریخ انتشار: جمعه ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - 01 April 2016

دکتر ولایتی با چه هدفی به روسیه سفر کرد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در سال 94 سفرهایی به کشورهای مختلف داشته‌ که به بعضی از اهداف و موضوعات آن پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،یکی از مهم‌ترین دیدارهایی که علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال گذشته در آن حضور داشته، ملاقات رهبر معظم انقلاب با ولادیمیر پوتین است چرا که روابط جمهوری اسلامی ایران با روسیه استراتژیک و راهبردی بوده  و مطمئنا موضوعات و مباحث مهمی در این دیدار مطرح شده که ولایتی به عنوان مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل حضور داشته است.


ولایتی درباره این دیدار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: "این ملاقات که علاوه بر دیدار دو ساعته به صورت خصوصی انجام شد نشانگر عمق و اهمیت روابط ایران و روسیه است. پوتین قبل از اینکه در اجلاس شرکت کند به صورت مستقیم به دیدار مقام معظم رهبری رفتند. برای این جلسه رهبر معظم انقلاب و پوتین ارزش زیادی قائل بودند و زمان این ملاقات اهمیت آن را ثابت می کند. به یاد ندارم مقام معظم رهبری در دیدار با شخصیت‌های خارجی ملاقات دو ساعته داشته باشند و بعضا در جلسات حضور داشتند و بخش‌هایی از ملاقات‌ها اعلام می شد اما این ملاقات بدون تردید یکی از نقاط عطف سیاست خارجی در تاریخ انقلاب اسلامی بوده است چرا که ملاقاتی با این اهمیت در موضع سیاست خارجی اتفاق نیافتاده است.


وی ادامه می دهد: این ملاقات تعیین کننده آینده سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و مصداقی از نگاه به شرق مقام معظم رهبری است. چرا که در ابتدای سفر به روسیه اعلام کردم این سفر در امتداد نگاه به شرق مقام معظم رهبری است و همچنین توسعه روابط استراتژیک با روسیه به حساب می آید.ما به جز چین و روسیه با کشور دیگری روابط استراتژیک نداریم چرا که مقام معظم رهبری براساس قانون اساسی روابط استراتژیک را تعیین می‌کند، با هیچ کشور دیگری در این سطح روابط نداریم.


ولایتی می افزاید: رهبر معظم انقلاب ، رئیس جمهور چین و رئیس جمهور روسیه به روابط استراتژیک معتقد هستند،‌ نظر مقام معظم رهبری ایجاد تحول اساسی در دید سنتی حاکم بر ایران است. چرا که از 200 سال قبل نگاه غرب‌گرا در امت قاجار و پهلوی بوده است که موجب بسیاری از گرفتاری‌ها برای ایران شده است و با استقلال واقعی مغایرت دارد و نگاه مورد نظر مقام معظم رهبری نگاه به شرق است.


اگر از بُعد دیدارهای ولایتی در داخل کشور عبور کنیم، وی در دیدار با سران کشورهای مختلف در خارج از مرزهای ایران در سال گذشته کارنامه پرباری داشته است؛ دیدار با ولادیمیر پوتین یکی از مهم‌ترین آنهاست.


ولایتی روز چهارشنبه 14 بهمن ماه 94 با پوتین رییس جمهور روسیه دیدار کرد و آخرین وضعیت همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای را مورد بحث قرار داد.


در این دیدار رییس جمهور روسیه ضمن ابراز خرسندی از توسعه روابط راهبردی دو کشور گفت :ضروری است همکاری ها در تمامی زمینه ها گسترش یافته و از همه ظرفیت ها در این جهت بهره برداری شود.


ولایتی هم در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات رییس جمهور روسیه، به دیدگاه مقام معظم رهبری در نگاه به شرق و توسعه همکاری ها با روسیه اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران و روسیه در جهت تنظیم روابط راهبردی و استراتژیک گام بر می دارند و این مسیر بازگشت ناپذیر در توسعه و گسترش همکاری های راهبردی و استراتژیک می تواند به ایجاد ثبات و صلح در منطقه و عرصه بین المللی کمک کند.


ولایتی درباره این دیدار نیز به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در دیداری که با رئیس جمهور روسیه پوتین داشتم،‌ وی نظر خود را نسبت به حل بحران سوریه اینگونه مطرح کرد " ما عهدی که در حمایت از دولت مردم سوریه با هماهنگی ایران بسته‌ایم پایدار و پابرجا هستیم." 


این در حالی است که از این دیدار خبرهای زیادی منتشر نشده است، اما محورهای این گفت‌وگو ممکن است پیرامون مسائل منطقه‌ای باشد چرا که پوتین اظهار نظر اطمینان‌بخشی در مورد سوریه داشته است. این موضوع را سفر ولایتی به روسیه پس از سفر به سوریه و لبنان ثابت می‌کند. مطمئنا پیرامون مسائل دیگری گفت‌وگو شده اما مسائل منطقه با وجود درگیری‌ها و ناامنی‌ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: