velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۸۹۶
پ
کد خبر: ۱۷۵۱
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - 03 March 2016
دکتر ولایتی در ایین امضاء تفاهمنامه همکاری با پلیس راهور تهران بزرگ :

حدود 25 هزار نفر در کشور منتظر پیوند عضو هستند

رییس مرکز آموزشی، پژوهشی، درمانی سل و بیماری های ریوی دکتر مسیح دانشوری با اشاره به اینکه حدود 25 هزار نفر در کشور در انتظار پیوند عضو هستند، گفت: براساس فرمول سمبلیک در این حوزه هر یک نفر مرگ مغزی می تواند به هشت بیمار زندگی ببخشد.

دکتر ولایتی روز پنجشنبه در آیین امضا تفاهم نامه همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پلیس راهور تهران بزرگ با هدف ترویج فرهنگ پیوند عضو افزود: این تفاهم نامه تلاشی برای نجات جان عده ای از هموطنان است که نیازمند پیوند عضو هستند.

وی با بیان اینکه موضوع پیوند عضو در جهان و ایران از جمله مباحث جدید است و در حوزه پزشکی قرار دارد تصریح کرد: بیمارستان مسیح دانشوری از اوایل دهه 80 کار پیوند ریه را با عنوان سخت ترین جراحی پیوند عضو آغاز کرده و اکنون از جهات مختلف در حالت ایده آل قرار دارد.

رییس بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص پیچیدگی عمل پیوند ریه یادآور شد: سریع ترین عضوی که در فرد دچار مرگ مغزی شده از بین می رود، ریه است و پیوند آن با توجه به سختی کار گاهی تا 12 ساعت به طول می انجامد و در برخی مواقع به 200 کادر متخصص پزشکی نیاز دارد.

وی تاکید کرد: پیوندهایی که در بیمارستان مسیح دانشوری انجام می شود در ایران و خاورمیانه منحصر به فرد و قابل مقایسه با جهان است.

دکتر ولایتی با اشاره به اینکه تاکنون حدود 200 عمل پیوند قلب نیز در این بیمارستان انجام شده خاطر نشان کرد: به طور معمول حدود هر سه هفته یکبار یک عمل پیوند ریه و هر دو هفته یکبار یک عمل پیوند قلب در این بیمارستان انجام می شود.

وی وجود اهدا کننده عضو را یکی از مهم ترین نکات پیوند عضو ذکر کرد و گفت: بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی و قانونی که از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای عالی نگهبان رسیده اعضای فرد مرگ مغزی شده و امید بازگشت به زندگی آن نزدیک به صفر است می تواند با رضایت نزدیکان به افراد متقاضی اهدا شود.

رییس بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه تاکنون حدود یک میلیون و 400 هزار نفر کارت اهدای عضو را در کشور امضا کرده اند اظهار کرد: در صورتی که حادثه منجر به مرگ مغزی برای این افراد رخ دهد اعضای بدن آنها اهدا می شود.

وی کلیه ها، ریه، قلب، کبد و پانکراس را از جمله اعضای قابل پیوند بدن انسان عنوان کرد.

دکتر ولایتی بر ضرورت فرهنگ سازی عمل خداپسندانه پیوند در جامعه تاکید کرد و افزود: به منظور ترویج این فرهنگ تفاهم نامه همکاری بین مرکز اهدای عضو و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پلیس راهور تهران امضا شد.

وی ابراز امیدواری کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به آموزش و ترویج این فرهنگ در جامعه و همچنین نسبت به تسهیل فرآیند پیوند عضو بیماران مرگ مغزی ناشی از تصادفات اقدام کند.

این آیین با حضور جمعی از مسئولان واحد فراهم آوری اعضاء و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مدیران پلیس راهور تهران بزرگ در بیمارستان مسیح دانشوری پایتخت به عنوان یکی از فعال ترین مراکز درمانی پیوند اعضا برگزار شد.


دکتر فرحناز صادق بیگی رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این آیین هدف از عقد این تفاهم نامه همکاری را ترویج فرهنگ اهدا عضو و آموزش پیشگیری از حوادث منجر به مرگ مغزی ذکر کرد.

وی با بیان اینکه اکنون 25 هزار نفر در کشور در انتظار عضو پیوندی هستند تصریح کرد: بر اساس آمارها در هر 2.5 ساعت به دلیل نرسیدن عضو پیوندی یک نفر در کشور فوت می کند.

دکتر صادق بیگی با اشاره به اینکه سالانه در کشور شش هزار نفر به دلایل مختلف دچار مرگ مغزی می شوند خاطرنشان کرد: از این تعداد، سه هزار بیمار مرگ مغزی قابلیت اهدا عضو دارند.

رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: در شرایط کنونی تنها اعضای یک چهارم افراد مرگ مغزی با رضایت اطرافیان و نزدیکان اهدا می شود.

وی تاکید کرد: در بحث پیوند اعضا، اهدا عضو یک نفر به هشت بیمار زندگی می بخشد.

دکتر صادق بیگی کلیه ها، قلب، ریه، پانکراس و کبد را از جمله اعضای قابل پیوند در انسان ها عنوان کرد.

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها