velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۰۴۵
پ
کد خبر: ۱۲۸۹
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - 10 December 2014
دکتر علی اکبر ولایتی:

مفاهیم علمی کتب قدیمی به روز رسانی می‌شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به طرح تحقیقاتی «به روز رسانی مفاهیم علمی مندرج در کتب قدیمی تمدن اسلام و ایران»گفت: انجام طرح‌هایی از این دست، در همه شاخه‌های علوم تجربی و پایه الزامی است.

به گزارش مهر، جلسه 172 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست دکتر علی اکبر ولایتی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، ادامه گزارش طرح تحقیقاتی «به روز رسانی مفاهیم علمی مندرج در کتب قدیمی تمدن اسلام و ایران» ارائه شد.

در این طرح تحقیقاتی با توجه به آثار علمی دانشمندان تمدن اسلام و ایران مانند فارابی، ابن سینا، بیرونی و... مفاهیم مندرج در این آثار که به نحوی به موضوع صنعت و فناوری اختصاص دارند، استخراج شده و با مفاهیم امروزی تطبیق داده شده‌اند.

در ادامه این گزارش با اشاره به برخی از تجربیات که در این طرح تحقیقاتی بدست آمده‌اند، استفاده و ترویج این تجربیات در عرصه آموزش مفاهیم علوم مورد تأکید قرار گرفته است.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به پیوستگی علوم تجربی مانند فیزیک با فلسفه و حکمت، نحوه استخراج فرضیات قابل آزمون و تجربه و نحوه تبدیل این فرضیات به نظریه مورد توجه قرار گرفته است.

نقش مسلمانان در تکوین علوم

دکتر غلامحسین رحیمی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس که این طرح تحقیقاتی را انجام داده است، هدف خود از این طرح تحقیقاتی را توجه به نقش مسلمین در تکوین و شکل‌گیری علوم عنوان کرده است.

بعد از ارائه این گزارش، دکتر علی اکبر ولایتی طی سخنانی گفت: انجام طرح‌های تحقیقاتی از این دست، در همه شاخه‌های علوم تجربی و پایه الزامی است.

وی افزود: به عنوان مثال، در دوره صفویه معماری در نقطه اوج است و آثار به جا مانده از این دوران، نشان می‌دهد که ابعاد مختلف علوم مهندسی و .... در آن دوره در اوج بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: میدان نقش جهان اصفهان، نشان و نمونه این پیشرفت تمدن اسلام و ایران در رشته مهندسی و معماری است.

اهمیت معماری

ولایتی، رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران گفت: در رشته مهندسی و معماری به نوعی همه علوم تجربی و پایه از ریاضیات گرفته تا نورشناسی، فیزیک و .... به کار می‌آید و اگر در تمدنی معماری و مهندسی ساختمان در اوج باشد، نشان می‌دهد که در آن تمدن همه علوم پایه و تجربی نیز در اوج است.

وی افزود: در دوره صفویه یک جامعیت و پیشرفت بسیار شگرف را مشاهده می‌کنیم که در همه تاریخ، این دوره بی‌نظیر است.

ولایتی ادامه داد: طرد دوره صفویه که از دوره مشروطیت و تحت تأثیر مستشرقین غربی و با اهداف سیاسی آغاز شد و در دوران پهلوی هم ادامه یافت، با هدف سانسور و نادیده گرفتن این دوره درخشان تمدن اسلام و ایران صورت گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فعالان تاریخ علم باید بیشتر به این دوره توجه کنند.

در ادامه جلسه اعضای کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است:

پیوستگی نظر و عمل در تمدن اسلام وایران، سیر منطقی تحول و تکامل علوم در تمدن اسلام و ایران و توجه جامع به همه ابعاد تمدن‌سازی در تاریخ نگاری تمدن .

ولایتی در ادامه این جلسه، با اشاره به لزوم انعکاس دستاوردهای علمی تمدن اسلام و ایران در کتب درسی مدارس گفت: در نگارش کتب درسی مدارس باید متخصصان و افرادی که به سطوح عالی در تاریخ نگاری علم و تمدن رسیده‌اند، دست بکار شوند و این دستاوردها را در قالب مناسب و قابل فهم دانش آموزان انعکاس دهند.

دستور دیگر جلسه مذکور، ارائه گزارش اقدامات انجام شده پیرامون همایش « بزرگداشت حکیم ناصرخسرو قبادیانی» بود.

در این گزارش با اشاره به برگزاری همایش « ناصرخسرو» در سال 1353 مشهد مقدس، استفاده از تجربیات این همایش به منظور برگزاری بهینه همایش اخیر مورد تأکید قرار گرفت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها