velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۳۷۱
پ
کد خبر: ۱۲۳۵
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - 29 October 2014
ولایتی در پاسخ به ایسنا:

در 30 سال گذشته زندگی در شرایط تحریم را به خوبی آموخته‌ایم

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت: با وجود این که به خوبی یاد گرفتیم که تحت شرایط تحریم زندگی کنیم ولی امید می‌رود که با سیاست‌های دولت بتوانیم اقداماتی بی‌سابقه برای غلبه بر تحریم‌ها انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، علی اکبر ولایتی پس از دیدار با وانگ چون، نماینده چین در مذاکرات 1+5 در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که ایران خواستار برداشته شدن تحریم‌ها به صورت یک‌جا است چرا طرف مقابل (1+5) با آن مخالفت می‌کند؟ گفت: ایران در سال‌های پس از انقلاب همواره به نوعی تحت تحریم قرار گرفته است و به خوبی می‌داند که چطور تحت تحریم‌ها زندگی کند ضمن این که در حال حاضر با توجه به تلاش‌هایی که دولت جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد ما به خوبی توانسته‌ایم بسیاری از اقدامات منفی تحریم‌کنندگان را خنثی کنیم.

او ادامه داد: به امید خدا در آینده هم با تدبیری که جمهوری اسلامی خواهد اندیشید سعی می‌شود تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها از آن به عنوان یک اهرم فشار برای تحمیل خواسته‌های نامشروع خود علیه ایران استفاده می‌کنند به حداقل برسد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژی مجمع با بیان این که ایران راهکارهایی بی‌سابقه را علیه تحریم‌ها ارائه خواهد کرد گفت: در گفت‌وگوهایی که با نماینده چین و سایر کشورها داشته‌ام به این نتیجه رسیده‌ام که آن‌ها با تحریم‌های یکجانبه‌ای که آمریکا علیه ایران اعمال کرده است مخالف هستند.

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر گفت‌وگوهای انجام شده با نماینده چین در 1+5 نیز خاطرنشان کرد: ‌با فرستاده چین که مسوول گفت‌وگوهای انجام شده در مذاکرات هسته‌ای بود در رابطه با بحث هسته‌ای تبادل نظرهای مختلفی داشتیم و علاوه بر آن در زمینه روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی نیز گفت‌وگوهایی انجام شد و در نهایت آن چه از گفت‌وگوهای نماینده چین به نظر می‌رسد این است که نسبت به حسن نیت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات کاملا واقف و معترف هستند.

وی ادامه داد: بنای چین بر این است که به توافق ژنو پایبند باشد و تا آن‌جا که می‌تواند در گفت‌وگوهای آینده در مسیر درستی گام بردارد که حقوق ایران در رابطه با کاربرد صلح آمیز هسته‌ای در چارچوب قراردادهای بین‌المللی نیز از این دست است.

ولایتی با اشاره به دعوت رییس جمهور کشورمان از همتای چینی خود برای سفر به ایران گفت: به نظر می‌رسد که چینی‌ها نیز تمایل زیادی برای صورت گرفتن این سفر دارند و به نظر می‌رسد سفر رییس‌جمهور چین به ایران در آینده‌ای نزدیک صورت بگیرد. هم‌چنین این سفر می‌تواند تحولی در روابط ایران و چین و روابط دوجانبه و بین‌المللی ایجاد کند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت: در گفت‌وگوهایی که با وانگ چون، نماینده چین در مذاکرات 1+5 داشتیم دوطرف نگرانی خود را از گسترش تروریسم در منطقه و حمایت‌هایی که از این گروه‌ها می‌شود اعلام کرده و هر دو طرف بر لزوم حمایت‌های کشورهایی مانند چین، ایران و روسیه برای غلبه بر تروریسم در منطقه تاکید کردیم.

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اظهارات اخیر وندی شرمن و گزارش حقوق بشری احمد شهید علیه ایران خاطرنشان کرد: آن‌ها با این اظهارات تلاش می‌کنند پیروزی‌های ایران در منطقه را تحت‌الشعاع قرار دهند. این در حالی است که صحبت‌های آن‌ها تکراری است و در رابطه با نماینده به اصطلاح حقوق بشر هم باید بگویم که او هر چیزی را که برایش دیکته شود اعلام می‌کند و این امر قطعا خلاف خواسته‌های جوامع بین‌المللی است. در هر صورت این سخنان باعث نمی‌شود ایران از مسیر حقه خود منحرف شود.

او ادامه داد: اظهاراتی که علیه ایران در زمینه حقوق بشر صورت می‌گیرد به دلیل این است که ما از منویات غرب تبیعت نمی‌کنیم و تا زمانی هم که این کار را انجام ندهیم اتهامات حقوق بشری شامل حال‌مان خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: