velayati.ir

تعداد بازدید: ۶۹۱۴
پ
کد خبر: ۱۰۰۲
تاریخ انتشار: يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 18 May 2014
دکتر ولایتی:

غربی‌ها برخی آثار علمی جهان اسلام را عیناً کپی کرده‌اند

دکتر ولایتی بر ضرورت تبیین نقش مسلمین در پیشرفت علوم زیستی تأکید کرد و گفت: در برخی از آثار نگاشته توسط دانشمندان جهان اسلام مواردی وجود دارد که غربیها بدون هیچ‌گونه اشاره به سابقه نگارش این آثار علمی، عیناً آن را کپی برداری کرده و به نام خود و بدون ذکر مأخذ و منبع منتشر کرده‌اند.

به گزارش مهر، جلسه 161 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی روز شنبه 27 اردیبهشت ماه به ریاست دکتر علی اکبر ولایتی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، گزارش دانشگاه‌های آزاد اسلامی و تربیت مدرس پیرامون اقدامات انجام گرفته جهت برگزاری همایش‌های علمی در راستای معرفی میراث علمی تمدن اسلام و ایران ارائه شد.

دکتر علی اکبر ولایتی در مورد موضوع « همایش تاریخ علم شیمی و علوم زیستی» تاکید کرد: در زمینه نقش مسلمین در پیشرفت علوم زیستی و علوم وابسته به آن باید کار جدی صورت بگیرد. احیای میراث تمدن اسلام و ایران در علوم مختلف یکی از سرفصل‌های کاری کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تلاش‌هایی مانند آنچه دکتر حسن تاجبخش در زمینه میراث تمدن اسلام و ایران در رشته دامپزشکی انجام دادند از الگوهای قابل تقدیر در این زمینه است.

دکتر علی اکبر ولایتی گفت: در نمایشگاه اخیر کتاب 8 جلدی تاریخ علم در اسلام رونمایی شد و تنها در بخش مربوط به ریاضیات، 1300 چهره شاخص در این علم معرفی شده‌اند و بخش‌هایی مانند پزشکی، معماری و .... از سایر بخش‌های این کتاب است.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران ادامه داد: در این کتاب علاوه بر معرفی چهره‌های شاخص علمی در جهان اسلام، سیر تکامل و نطور این علوم نیز نگاشته شده است.

وی تاکید کرد: در برخی از بخش‌ها مانند پزشکی با توجه به علاقه عمومی نسبت به این حوزه، موضوع تقریباً روشن بود؛ اما در مورد علومی مانند ریاضیات و .... کار مقداری سخت‌تر بود. این کتاب باید ترجمه شود و هدف از تألیف این کتاب مقابله با برخی از تاریخ نگاری‌ های غیرمنصفانه و یکطرفه از تاریخ علم توسط مورخین غربی است.

دکتر ولایتی گفت: در برخی از آثار نگاشته توسط دانشمندان جهان اسلام مواردی وجود دارد که غربیها بدون هیچ‌گونه اشاره به سابقه نگارش این آثار علمی، عیناً آن را کپی برداری کرده و به نام خود و بدون ذکر مأخذ و منبع منتشر کرده‌اند. این آثار پشتوانه موضوع علوم زیستی در تمدن اسلامی است و امسال باید همایش به صورت عام برگزار شود و سپس در سال آینده به صورت تخصصی تر به آن پرداخته شود.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با اشاره به معماری میدان نقش جهان اصفهان افزود: در این معماری اعجاب انگیز و در نمونه مسجد شیخ لطف الله رنگ گنبد این مسجد با استفاده از علم شیمی به گونه‌ای تهیه شده که با گذشت بیش از چهار قرن از ساخت این گنبد، رنگ آن بر اثر بارش باران و تابش آفتاب تغییر نیافته است. در زمینه معماری ما تلاش می‌کنیم تا معماری دوره جمهوری اسلامی با توجه به سابقه درخشان این « هنر و صنعت» شکل بگیرد.

در ادامه جلسه، رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: به منظور حفظ و مدون سازی سابقه معماری اسلامی و ایرانی، تاریخچه این هنر تحت عنوان « گنج نامه» در 22 جلد در دانشگاه شهید بهشتی نگارش یافته و مورد توجه علاقمندان قرار گرفته است.

دکتر تهرانچی افزود: در این باره موضوع پیوستگی آموزش معماری و شهرسازی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و تا این موضوع ساماندهی نشود کار به جایی نخواهد رسید.

بعد از طرح این مباحث، اعضا بر لزوم ساماندهی هر چه سریعتر معماری و شهرسازی در کشور با توجه میراث تمدن اسلام و ایران تأکید کردند.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
امیر رضاقلی
Iran, Islamic Republic of
29 ارديبهشت 1393 - 09:14
بسمه تعالی
بسیار خرسندیم از اینکه تلاش های دکتر ولایتی و همکارانشان در عرصه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران هرروز وارد حوزهه جدیدی می شود. امیدست نتایج مطلوب در حوزه معماری اسلامی در کشورمان بخصوص در پایتخت دیده شود. باآرزوی موفقیت برای استاد ولایتی عزیز
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها