velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۲۵۰۸
پ
کد خبر: ۹۹۰
تاریخ انتشار: شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 10 May 2014

آشنایی با دانشمندان ایرانی در مجموعه 8 جلدی ولایتی

مجموعه 8 جلدی «تاریخ علم، فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» اثر دکتر علی اکبر ولایتی رونمایی شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایبنا، مجموعه 8 جلدی «تاریخ علم در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» اثر دکتر علی‌اکبر ولایتی، روز 17 اردیبهشت با حضور دکتر عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، دکتر علی زارعی‌نجفدری، مدیر انتشارات علمی فرهنگی و دکتر حسن بلخاری و هومن عباس‌پور در نمایشگاه کتاب رونمایی شد.

دکتر علی اکبر ولایتی، رییس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم به نکات زیر اشاره کرد:

*وقتی کتاب «تاریخ علم» جورج سارتن از سوی دکتر سعدی افشار ترجمه شد متوجه شدیم در این کتاب بیش از حد نسبت به معرفی دانشمندان ایران و جهان اسلام کم لطفی شده به همین دلیل با همکاری تعدادی از دوستان از جمله دکتر حسن بلخاری و هومن عباس‌پور در کمیته فرهنگ و تمدن شورای انقلاب فرهنگی به فکر افتادیم مجموعه‌ای با نام تاریخ علم تدوین و نوشته شود.

*در کتاب 1300 نفر از ریاضی‌دانان و پزشکان با آثارشان در این مجموعه آورده شده است اما تنها تالیفات تاریخ پزشکی به 14 هزار تالیف می‌رسد و در این میان فقط کتاب‌های زکریای رازی 18 عنوان را شامل می‌شود که این رقم در تصحیحاتی که ابوریحان بیرونی بر کتاب‌های رازی انجام داده، آورده شده است.

* کتاب قانون شیخ الرییس انجیل پزشکی است که یکی از محققان غربی این اصطلاح را به کتاب ابن سینا داده است. با این همه تعریف، تمجید و اعتراف به بزرگی این پزشک دانشمند، باز هم در کتاب «تاریخ علم» نسبت به دانشمندان ایران ادای دین نشده است.

*مجموعه «تاریخ علم» در شناساندن اندیشمندان ایران و جهان اسلام ناکافی است. در این کتاب اگر علم، فرهنگ، حکمت و ادب را بخواهیم به صورت کامل منتشر کنیم باید ده‌ها جلد دانشنامه و تاریخ علم منتشر کنیم؛ با این حال امیدواریم که این مجموعه 8 جلدی مورد مطالعه اندیشمندان و علاقه‌مندان ‌قرار گیرد و اشکالات کتاب را یادآوری کنند تا در جلدهای بعدی رفع شود.


نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲
ساناز بیارجمندی
Iran, Islamic Republic of
10 خرداد 1393 - 08:22
سلام و خسته نباشید. من دانشجو هستم و به این کتاب نیاز دارم. آیا این کتاب در بازار کتاب عرضه شده یا فعلاً فقط نمونه است؟
محمد دیداری
Iran, Islamic Republic of
04 تير 1393 - 19:35
بسم الله الرحمن الرحیم
فتبارک الله احسن الخالقین
با سلام
استاد بزرگوارم به خاطر وجود شما در کشور ایران اسلامی خداوند را شکر می کنم و بوجود شما افتخار می کنم . تولدت مبارک امروز 4 تیرماه که مصادف با روز تولد شما می باشد را به همه ایرانیان وطن پرست تبریک عرض می نمایم . پاینده و خوشبخت باشید .
پالایشگاه آبادان - اداره آموزش - محمد دیداری - 09167391361
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: