velayati.ir

تعداد بازدید: ۴۶۱۵
پ
کد خبر: ۱۴۱۴
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 13 May 2015
با حضور ولایتی در دانشگاه شهید بهشتی صورت گرفت:

برگزاری همایش «حکیم ناصرخسرو قبادیانی»/ رونمایی از تمبر یادبود

همایش «حکیم ناصرخسرو قبادیانی» امروز در دانشگاه شهید بهشتی با حضور ولایتی برگزار شد.

به گزارش فارس،‌ علی اکبر ولایتی، رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در همایش «حکیم ناصر خسرو قبادیانی» دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: یکی از ماده‌های نهضت فرهنگ ایرانی ترویج فرهنگ شیعی و محبت اهل بیت از خطه مرزخیز خراسان ناصرخسرو قبادیانی بود.

وی افزود: اگر بخواهیم مسیر احیای فرهنگ ایرانی و قبول اسلام اهل بیتی در ایران را مرور کنیم می‌بینیم که یک سیر سینوسی دارد. و در اوایل پذیرش اسلام در ایران ما اشخاصی را می‌بینیم که همگی علم به ایران نهادند و عشق اهل بیت(ع) و اسلام را پذیرفتند.

ولایتی اضافه کرد: در آن زمان فقط ناصرخسرو نبود که به اهل بیت(ع) ارادت داشت و قبل از آن نیز افرادی مانند فردوسی و رودکی جزء کسانی بودند که دل به اهل بیت (ع) داده بودند.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران افزود: فضای اهل بیتی و ایران‌ستایی خراسانی‌ها یک فضای گسترده و بی‌جهت نیست و به همین خاطر است که می‌بینیم ناصرخسرو قبادیانی از آن پدید آمد. ناصرخسرو غیر از اهل بیتی بودن ویژگی‌های دیگری داشت. او فردی حکیم و فاضل بود.

وی ادامه داد: قدر این حکیم بزرگ هم در ادب و شاعری است و هم در مکتب (ع) مجهول مانده است در حالی که اشعارش از سخت‌ترین اوزان فارسی بهره می‌برد و این گونه شعر گفتن کار هر کسی نیست.

وی در ادامه با اشاره به عقاید ناصرخسرو گفت: درست است که این حکیم به مذهب اسماعیل گرایش داشت ولی نسبت به اهل بیت (ع) نیز ارادت ویژه‌ای داشته است.

ولایتی ادامه داد: ناصرخسرو برخلاف آنچه گفته می‌شود در اثر یک تحول روحی به تشیع گرایش می‌کند نه بر اثر تبلیغات.

لازم به ذکر است؛ در این مراسم از تمبر یادبود حکیم ناصرخسرو قبادیانی رونمایی شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: