velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۴۰۲۲
پ
کد خبر: ۹۴۶
تاریخ انتشار: يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - 20 April 2014
دکتر ولایتی مطرح کرد:

نگاه مثبت رهبری نسبت به معماری اسلامی و ایرانی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مقام معظم رهبری«مدظله العالی» خوشبختانه نسبت به موضوع معماری اسلامی و ایرانی و ترویج این معماری در کشور نگاه مثبتی دارند و باید از این فرصت مغتنم حداکثر استفاده به عمل بیاید.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، علی اکبر ولایتی در نخستین جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1393، طی سخنانی با گرامیداشت ایام فاطمیه «س» و تبریک سال جدید گفت: در برخی از شهرهای کشور مانند مشهد مقدس و اصفهان با همت مردم و مسئولان شهری، تلاش های خوبی برای ترویج معماری اسلامی و ایرانی انجام شده که باید از این الگوهای موفق استفاده شود.

رییس مرکز تحقیقات استرات‍ژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: سایر کشورهای جهان با قاطعیت از میراث معماری خود حفاظت می کنند و به عنوان مثال در زمان حکومت کمونیست ها در شوروی سابق و علی رغم گرایش ضد مذهبی آن ها، از کلیساها نه به عنوان یک بنای مذهبی بلکه به عنوان یک بنای تاریخی حفاظت شد.

وی افزود: در کشور فرانسه هم کلیسای روتردام به عنوان هسته مرکزی شهر پاریس مورد حفاظت قرار گرفته و دولت فرانسه اجازه ساخت و ساز بناهایی که با ترکیب معماری این کلیسا تعارض داشته باشند را در آن محل نمی دهد.

ولایتی اظهار داشت: در مورد پوشش رسمی کشورها باید نمایانگر هویت اسلامی و ایرانی ما باشد در حالی که در برخی از کشورها که در چند دهه پیش به وجود آمده اند در این زمینه فعالیت هایی را انجام داده و توانسته اند تا لباس رسمی خود را در میان شهروندان خود جا بیندازند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید معماری شهرهای کشورمان و در راس آن ها معماری تهران به گونه ای باشد که هر کسی با دیدن آن متوجه هویت اسلامی و ایرانی شهر شود، البته گام هایی در شهر تهران برداشته شده که باید با پیگیری و جدیت نهادها و دستگاه های ذیربط اجرایی شود.

وی در پایان افزود: رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» در دیدار با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهرتهران بر این موضوع تاکید کردند که معماری تهران و همه شهرهای کشور باید نشان دهنده الگوی معماری جمهوری اسلامی باشد.

در ادامه جلسه، گزارشی از فعالیت های کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در سال 1392 ارائه شد.

در این گزارش برگزاری همایش هزاره تالیف کتاب قانون، موضوع مد و لباس با توجه به تاثیر این موضوع بر فرهنگ و تمدن اسلام وایران، موزه تاریخ علوم و فنون جمهوری اسلامی، نمایشگاه دستاوردهای فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و مجموعه فرهنگی عباس آباد از اهم فعالیت های کمیته فرهنگ و تمدن در سال 1392 ذکر شده است.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
شفیع فاطمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
01 ارديبهشت 1393 - 07:32
همۀ مسئولین بر این موضوع اتفاق نظر دارند. ولی نمی دانم چرا آن همت جمعی که لازمۀ تغییر وضعیت فعلی برای بهبود معماری شهری و یا لباس ملی است هیچ گاه تحقق نیافته است
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
08 خرداد 1393 - 00:56
با سلام، حیف که زلزله سال 88 که در شهر ما (تربت حیدریه) آمد دسترنج دانش آمورانم را خراب کرد و الان بعد از تعمیر مدرسه اثری از آن آثار نمانده است . دو سال قبل با توجه به تاکید مقام معظم رهبر بر معماری اسلامی ، من با کمک دانش آموزان مدرسه (آموزشگاه علی تمدن قدیمی ترین آموزشگاه شهر) و با یک دهم هزینه رنگ آمیزی کل مدرسه توانستیم جلوه هایی از هندسه نقوش اسلامی را بر دیوارهای مدرسه نقش ببندیم که هنوز هم دانش آموزان آن سالها به مدرسه می آیند و پای دیوارهای یکدست رنگ شده تجدید خاطره می کنند.
کاش آموزش و پرورش این مهم را که مورد توجه مقام معظم رهبری است مورد توجه قرار میداد!!!!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها