velayati.ir

تعداد بازدید: ۶۳۵۱
پ
کد خبر: ۷۸۵
تاریخ انتشار: شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ - 11 January 2014
در جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران مطرح شد

دیدگاه ولایتی درباره تدریس فلسفه در دانشگاه‌ها

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هدف از تدریس فلسفه در دانشگاه ها، تقویت رویکرد توحیدی در همه علوم است و منطق اسلامی در همه شاخه های علمی برای تقویت عقلانیت توحیدی در هر شاخه از علم باید مورد توجه باشد.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 153 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز -شنبه- به ریاست علی اکبر ولایتی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، ادامه گزارش موسسه آموزشی حکمت و فلسفه در مورد موضوع تدریس فلسفه مربوط به هر رشته تحصیلی تحت عنوان ˈفلسفه مضافˈ ارائه شد.

پس از ارائه این گزارش، ولایتی گفت: اگر تدریس علم جدید و مدرن با نگاه جهان بینی الهی توام نباشد، نتیجه ای جز ترویج سکولاریسم و عرفی گرایی نخواهد داشت.

وی افزود: علوم طبیعی و انسانی مدرن ریشه در جهان بینی غیر الهی غرب مدرن دارد و به همین دلیل با نگاه توحیدی چندان سازگار نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برخلاف این دیدگاه علوم طبیعی به معنای اعم آن یعنی از پزشکی تا فیزیک، در جهان اسلام نگاه الهی به موضوع دارند.

ولایتی گفت: غرض از تدریس فلسفه در دانشگاه ها، تقویت رویکرد توحیدی در همه علوم است و منطق اسلامی در همه شاخه های علمی برای تقویت عقلانیت توحیدی در هر شاخه از علم باید مورد توجه باشد.

وی با اشاره به سالگرد شهادت امیرکبیر ادامه داد: امیر کبیر به عنوان یک انسان متشرع و محب اهل بیت علیهم السلام از نخستین کسانی بود که تدریس علوم طبیعی را در ایران پایه گذاری کرد و این رویه باید الگو باشد.

در ادامه جلسه اعضا نظرات خود را در این موضوع ارائه و بر مسایلی از جمله توجه به فرایند تکامل علم در جهان اسلام و تاثیر حکمت و فلسفه بر آن، تطبیق نظرات حکمی و فلسفه بر علوم جدید، رعایت تقدم آموزش پایه های علم بر آموزش فلسفه مضاف، گنجانیدن موضوع در دروس عمومی هر رشته، توجه به تفاوت نظام های آموزشی در دانشگاه های کشور و تالیف متون درسی برای فلسفه های مضاف اسلامی تاکید کردند.

براساس این گزارش، دستور دوم این جلسه، ارائه گزارش وزارت بهداشت در مورد برنامه های این وزارتخانه پیرامون موضوع طب سنتی بود.

در این گزارش با اشاره به برخی از آمارهای جهانی در مورد طب سنتی و در آمد کشورهای مختلف در این زمینه، اقدامات این وزارتخانه برای اجرای سند ملی طب سنتی و گیاهان دارویی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه های در دست اقدام بر شمرده شده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها