velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۶۹۶
پ
کد خبر: ۱۱۹۹
تاریخ انتشار: يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - 12 October 2014
ولایتی در اجلاس میراث فرهنگی ناملموس مطرح کرد:

فرهنگ؛ عامل انسجام ایران در طول تاریخ

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: یکی از عواملی که سبب شده ایران همواره در طول تاریخ با حکومت یا بدون حکومت انسجام خود را حفظ نماید، "فرهنگ" بوده است.
به گزارش مهر، علی اکبر ولایتی شامگاه شنبه در مراسم اختتامیه جشنواره و اجلاس میراث فرهنگی ناملموس که در عمارت تاریخی چهلستون برگزار شد، با اشاره به تدوین دانشنامه فتوت و جوانمردی، اظهار داشت: دانشنامه جوانمردی در پنج جلد و برای تشریح و توصیف فرهنگ جوانمردی تدوین شده است.

وی در این زمینه ادامه داد: در این کتاب از احادیث و آیات مختلف قرآن کریم در رابطه با فتوت استفاده شده است که می توان گفت بیشترین حدیث در این زمینه از امام صادق(ع) روایت شده است.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل اضافه کرد: ما در تاریخ کشورمان یک تاریخ پیوسته فرهنگی و چند تاریخ گسسته داریم که بخش گسسته آن به واسطه اشغال بیگانگان در دوران مختلف از جمله از سوی ایلخانان و مغولان به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 1907 میلادی نیز کشور ایران به سه قسمت تقسیم شد، گفت: شمال ایران به واسطه روس ها، جنوب آن از سوی انگلیسی ها اشغال شد و تنها بخش مرکزی آن مستقل بود.

ولایتی بیان داشت: در طول جنگ دوم جهانی نیز کشور ایران از سوی بیگانگان اشغال شد.

وی با بیان اینکه در طول برخی سالها در تاریخ ایران گسستگی در حاکمیت و آمریت این کشور رخ داد، افزود: با این وجود هیچگاه تاریخ فرهنگی ما گسستگی نداشته است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به نقاره خانه حرم امام رضا(ع) و فلسفه ایجاد آن در تاریخ، گفت: نقاره خانه حرم امام رضا (ع) نمادی از امنیت معنوی کشور ماست و می توان گفت امنیت معنوی و فرهنگی در ایران به واسطه وجود امام رضا (ع) است.

وی بیان داشت: یکی از عواملی که سبب شده ایران همواره در طول تاریخ با حکومت یا بدون حکومت انسجام خود را حفظ نماید، فرهنگ بوده است.

ولایتی در ادامه تصریح داشت: یکی از عوامل فرهنگی نیز، فرهنگ فتوت و جوانمردی بوده است.

وی پل ارتباطی بین مردم و عرفا در تاریخ کشورمان را جوانمردان دانست و گفت: از جمله دلایلی که می توان برای پذیرش مکتب اهل بیت(ع) و فرهنگ جوانمردی در ایران عنوان داشت، یک اصل مشترک بین ایران قبل از اسلام و ایران بعد از اسلام است که همان فتوت و جوانمردی است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها