velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۸۶۷
پ
کد خبر: ۱۰۵۱
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - 16 June 2014
در جمع مدیران و کارکنان آکادمی علوم اجتماعی چین مطرح شد

تأکید ولايتی بر گسترش همکاریهای آسيايی

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: گسترش و نهادینه سازی همکاری های آسیایی در زمینه های مختلف اعم از انرژی ، حمل و نقل ، سرمایه گذاری ، انتقال دانش فنی و بسیاری از حوزه های دیگر تنها راه ایجاد توازن اقتصادی در سراسر آسیاست.

به گزارش واحد مرکزی خبر از پکن، دکتر علی اکبر ولایتی در جمع مدیران ارشد و کارکنان آکادمی علوم اجتماعی چین افزود: تنها در صورت ایجاد پیوندهای گسترده اقتصادی میان شرق و غرب آسیا می توان هم بر بسیاری از مشکلات سیاسی در این قاره فائق آمد و هم روند ظهور آسیا به عنوان قاره ای توسعه یافته را امکان پذیر کرد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه چین از طریق طرح های متنوع از جمله کمربند اقتصادی جاده ابریشم گام های مهمی در این زمینه برداشته است گفت : همکاری های اقتصادی میان شرق و غرب آسیا باید از گستردگی و نهادینگی بیشتری برخوردار باشد.

دکتر ولایتی تقویت همکاری های منطقه ای و بین المللی را برای تثبیت فرایند رشد اقتصادی ضروری خواند و افزود : در حال حاضر همکاری های منطقه ای میان شرق و غرب آسیا عمدتا بر حول محور دو مساله انرژی و حمل و نقل گسترش یافته است.

وی با بیان اینکه دردو حوزه انرژی و حمل و نقل همکاری های سازمان یافته ای میان کشورهای شرقی و غربی آسیا شکل نگرفته است گفت: در زمینه حمل و نقل نیز علی رغم امکان ایجاد مسیرهای مختلف حمل و نقل اعم از ریلی و جاده ای هنوز آسیا فاقد شاهراهی برای اتصال شرق و غرب آن به یکدیگر و مهمتر از آن اتصال شرق آسیا به اروپاست.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل سه راهکار را شامل همکاری های درون منطقه ای ، توسعه همکاری های منطقه آسیای غربی در قالب همبستگی آسیایی و همچنین ایجاد ساختارهای مدیریت جدید در مسائل منطقه ای با استفاده از نخبگان دو کشور برای چیره شدن بر مشکلات امنیتی ، سیاسی و اقتصادی مطرح کرد.

دکتر ولایتی گفت : کشورهای آسیایی باید بتوانند حوزه همکاری های درون منطقه ای را از مسائل محدودی مانند انرژی و حمل و نقل به حوزه های متنوع تری مانند همکاری های مالی ، سرمایه گذاری و انتقال دانش فنی ارتقاء دهند.

وی بر همکاری های آسیایی برای رفع موانع امنیتی توسعه همکاری های شرقی غربی آسیا تاکید کرد و افزود : توسعه امنیت در آسیا نیازمند مسئولیت پذیری و همکاری همه کشورهای این قاره به ویژه کشورهای باثبات و قدرتمندی مانند چین و ایران است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ،آسیای جدید را نیازمند ایجاد و تقویت احساس وجود یک سرنوشت مشترک آسیایی دانست و گفت: این سرنوشت مشترک را می توان در قالب مفهوم همبستگی آسیایی تبیین کرد.

دکتر ولایتی گفت: هیچ کشور آسیایی مانند ایران و چین ، ظرفیت های جامعی برای شکل دهی یک همکاری راهبردی ندارندکه این خود می تواند مقدمه ای قوی برای همکاری قاره ای شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها