velayati.ir

تعداد بازدید: ۵۰۶۶
پ
کد خبر: ۶۲۳
تاریخ انتشار: دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - 26 August 2013

مشکل اصلي جامعه پزشکي به بيمه‌ها برمي‌گردد

دکتر علی اکبر ولایتی در مراسم روز پزشک که عصر پنج شنبه گذشته در تالار اجتماعات وزارت کشور برگزار شد، به سخنرانی پرداخت. اصلاح وضعيت پوشش بيمه‌اي خدمات درماني، رعايت اخلاق پزشکي در ارائه خدمت به بيماران، توسعه شبکه بهداشتي، اجراي نظام ارجاع و اولويت دادن به بودجه حوزه سلامت از نکاتي بود که علي اکبر ولايتي رئيس بيمارستان مسيح دانشوري در مراسم روز پزشک بر آن تأکيد کرد.
چکیده ای از اظهارات وی را در زیر می خوانید:
  • مشکل اصلي جامعه پزشکي و ارائه خدمات درماني به صورت ريشه‌اي به بيمه‌ها برمي‌گردد چرا که بيمه‌هاي ما کارآمد نيستند و مردم بايد 60 تا 70 درصد هزينه معالجه خود را از جيبشان بپردازند و دفترچه بيمه فقط 30 تا 35 درصد کارايي دارد.
  • توسعه شبکه بهداشتي و ساماندهي شبکه ارجاع و پزشک خانواده، يکي از راهکارهاي مفيد در حوزه سلامت است.
  • اکنون پزشک خانواده به صورت نمونه انجام شده ولي نبايد فراموش کرد که اگر در حوزه ارجاع يک حلقه کامل نباشد، ساختار با مشکل مواجه مي‌شود و بايد تمام امکانات چه در ساختار دولتي و چه خصوصي به طور کامل و با بهره‌گيري از توانمندي بيمه‌ها توزيع شود.
  • مردم ما اگر يکي از بستگانشان بيمار شود و پزشک بگويد که 6 ماه اين فرد بيشتر زنده نيست باز هم زندگي خود را مي‌فروشند و خرج بيمارشان مي‌کنند. اين اخلاق حسنه بايد در پزشکان نيز تقويت شود و صرف نظر از نژاد، قوميت و دين به عنوان يک انسان، پزشک با نهايت توان براي بهبود بيمار بايد تلاش کند.
  • اگر بخواهيم تمام وظايف نظام پزشکي را در يک کلام خلاصه کنيم، بايد بگوييم که حفظ اعتماد ميان پزشک و بيمار مهم‌ترين سرمايه و مهم‌ترين وظيفه نظام پزشکي است؛ يعني اگر پزشکي جرمي مرتکب شد، بايد به آن رسيدگي کنند. هر چند اکثريت مردم به جامعه پزشکي اعتماد دارند، اما لازم است نظام پزشکي اعتماد مردم را بيش از پيش جلب کند.
  • وظيفه نظام پزشکي آن است که اعتماد مردم به جامعه پزشکي را حفظ کند و جلوي زيرميزي‌ها را بگيرد، با وزارت بهداشت نيز همکاري کند.
  • وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکي، کميسيون بهداشت و درمان مجلس و آکادمي علوم پزشکي به عنوان ارکان اربعه نظام سلامت هستند. اگر اين ارکان با يکديگر کار کنند، وضعيت پزشکي اصلاح خواهد شد.
  • اکنون چرخه درمان ما اشتباه است. ما میزان پولی که داریم را صرف بیماری های ساده تر می کنیم. این درست نیست، باید پول ما صرف بیماری های سختتر شود. به همین دلیل باید نظام ارجاع و شبکه سلامت توسعه پیدا کند.
  • دیدم بعضی جاها حرف هایی هست که چرا باید مثلا دستگاه پت اسکن بخریم؟ پولش را ببریم برای بیماری های ساده تر هزینه کنیم. این حرف خلاف اخلاق پزشکی است.
  • همه پزشکان را به رعایت اخلاق پزشکی توصیه می کنم. طبیب در قدیم به این دلیل حکیم نامیده می شد که طب می دانست، فلسفه می دانست و به اخلاق هم مسلط بود.
  • اکنون فرصت خوبی است که دکتر هاشمی وزیر شده و دکتر زالی هم رییس نظام پزشکی. حفظ اعتماد بین پزشک و بیمار وظیفه نظام پزشکی است. یعنی اگر پزشکی جرمی مرتکب شد، نظام پزشکی به آن رسیدگی کند. اعتماد بین پزشک و بیمار اگر برقرار شد هیچ وقت از بین نمی برد.
  • می خواهم همین جا از آقای دکتر نهاوندیان قول بگیرم تا سرانه ناچیز سلامت را که همین الان ۵۰ درصد چیزی است که باید باشد در بودجه افزایش دهند. امیدواریم با مجموعه اقدامات این چنینی در منطقه در سلامت هم حرف اول را بزنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها