velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۱۸۲
پ
کد خبر: ۱۷۳۴
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - 15 February 2016
دکترولایتی در آیین رونمایی از مجموعه 11 جلدی تاریخ کهن و معاصر ایران زمین

50 درصد تمدن اسلامی مرهون ایرانی‌هاست/ با تالیف این اثر خطر كردم

علی اكبر ولایتی مولف مجموعه 11 جلدی «تاریخ كهن و معاصر ایران زمین» در مراسم رونمایی از این آثار گفت: كسی باید در این میدان می‌آمد و كار آسانی نیست كه تاریخ زمان معاصر را داشته باشیم و به هر حال من با تالیف این آثار خطر كردم.

در این مراسم که روز دوشنبه در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی ، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور ، حسین هاشمی استاندار تهران ابوذر ابراهیمی ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،  حمیدرضا مقدم‌فر معاون فرهنگی مجمع بیداری اسلامی، داریوش ارجمند بازیگر سینما و تلویزیون که اجرای برنامه را برعهده داشت، جعفری جوزانی کارگردان سینما، قهرمان سلیمانی معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی مومنی شریف رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ، علی مومنی شریف رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، علی عسگری مدیرعامل خبرگزاری مهر و دیگر مقامات حضور داشتند.حسین شیخ الاسلام مشاور رییس مجلس شورای اسلامی شرکت داشتند.

دکتر ولایتی در این مراسم با بیان اینکه مردم ایران پرچمدار اسلام بودند، اظهار داشت: هیچ قوم و ملتی به میزانی که ایرانیان به اسلام و فرهنگ اسلامی یاری رساندند، کمک نکرد و بیش از 50 درصد کمی و کیفی فرهنگ و تمدن اسلام مرهون ایرانیان است.

وی ادامه داد: در 200 و 300 سال گذشته ایرانیان پرچمدار بیداری اسلامی بوده‌اند و اگر بقیه تلاش کردند، به تبعیت از این انقلاب بوده ولی نشان دادند که توان ملت ایران را ندارند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حضور میلیونی مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال تاکید کرد: در راهپیمایی 22 بهمن تمام طیف‌ها به صحنه آمدند چرا که مردم انقلاب را متعلق به خود می‌دانند و کسی مردم را به زور به خیابان‌ها نمی‌آورد و کسی هم نمی‌تواند به زور جلوی آنها را بگیرد.

دکتر ولایتی خاطر نشان کرد: به هر حال زمان که گذشته ارزش مردم ایران بیش از گذشته بر جهانیان ثابت شده و علت تیر و ترکش‌هایی که به سمت این نظام و کشور می‌آید ارزشمندی این نظام است.

وی با اشاره به ملاقات خود با رئیس جمهور لهستان گفت: زمانی با رئیس جمهور لهستان ملاقات کردم و او گفت انقلاب شما را فقط اسلام احیاء نکرده بلکه انقلاب دین را در دنیا احیاء کرد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سخنانی اظهار داشت: من یکی از افرادی بودم که در تالیف این کتاب نقش داشتم و از آقای دکتر ولایتی خواستم که به این مجموعه سامان بدهند تا پیرامون تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ نگاری آن توجه ویژه‌ای مبذول شود. به باور من تمامی فعالان انقلاب اسلامی باید به این مساله توجهی ویژه داشته باشند. ما در دوره‌ای قرار داریم که با هجمه‌های وسیعی پیرامون نگاه تاریخی به عصرمان مواجهیم. امیدواریم این مجموعه که تا ایام نمایشگاه کتاب به ۱۴ مجلد می‌رسد بتواند گامی در این مسیر باشد.

وی ادامه داد: وقایع مرتبط با انقلاب اسلامی سرعت و حجم بالایی دارد و توجه به درج این وقایع برای ما یک رسالت است. تجربه‌های ما در زمینه انقلاب اسلامی باید درج شود و البته این مساله با نگاهی که در درون انقلاب است باید رخ دهد تا فعلی صحیح و سالم و سلیم ثبت شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: درباره انقلاب اسلامی ظلم شده است و گویا قلم‌ها درباره نوشتن از آن خشکیده‌اند. یا نمی‌خواهند بنویسند و یا با نگاهی دیگر می‌خواهند بنویسند. روزگاری به من می‌گفتند شما که تاریخ دفاع مقدس را در قالب رمان و... منتشر می‌کنید، کسی هم هست که آنها را بخواند؟ اما وقتی این روزها می‌بینم که کتابی مانند «دا» داریم که به اذعان بسیاری در متن ماجرای اشغال خرمشهر است و یا «پایی که جا ماند» که کربلای جبهه‌های ایران را که بخشی‌از آن را خودم هم دیده‌ام، روایت می‌کند متوجه می‌شوم که این آثار چه کارکردی داشته‌اند. این آثار را جز افرادی که در دل این وقایع بوده‌اند نمی‌توانند نقل کنند.

خاموشی تصریح کرد: راجع به انقلاب اسلامی باید بسیار کار کنیم و وجود زنده و پویای آن در جهان معاصر را بیش از پیش پاس بداریم که اگر چنین وجودی نداشتیم الان اینقدر اتاق فکر مخالف و جبهه‌بندی بر علیه آن وجود نداشت.

دکتر ابوذر ابراهیمی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در سخنانی در این مراسم عنوان کرد: در گذشته تاریخ نگاران ما به معنویت بسیار بها می‌داده‌اند.

وی افزود: در گذشته معنویت جزوی از زبان ما نیز بوده است اما امروز در حال معنویت زدایی از آن هستیم. در ابتدای کتابی از بیهقی می‌خوانیم که او می‌گوید با خدا عهد کرده جز واقعیت را نگوید و هرجا که اطمینانی ندارد سکوت کند و یا درباره مثنوی معنوی دکتر موحد می‌گوید که همه اش دو چیز بیشتر نیست. از خود جَستن و از خود جُستن. ما چنین مفاهیمی در زبانمان داشته‌ایم اما امروزه در حال زدودنش هستیم.

ابراهیمی ترکمان افزود: باید نقطه‌های تاریخ را به خط تبدیل کرد. اگر ما این کار را انجام ندهیم دیگران آن را انجام می‌دهند و وقتی تاریخ تغییر کرد، ذهنیت ما نیز تغییر می‌کند. کار آقای ولایتی نیز از همین نظر با ارزش است. ایشان جلوی بسیاری از نسبت‌های ناروای تاریخی را گرفته‌اند.

از ویژگی های مجموعه 11 جلدی کتاب تاریخ کهن و معاصر ایران زمین در بخش دوره معاصر به دوره رهبری حضرت آیت الله خامنه ای پرداخته شده است.
از جمله جلدهای این مجموعه می توان به ایران در زمان رهبری حضرت امام (ره) از1340تا1368و ایران در زمان رهبری رهبر معظم انقلاب از 1368 تا 1392 اشاره کرد.
مجموعۀ تاریخ کهن و معاصر ایران زمین جستجویی است در زمان برای یافتن مظاهر تمدنی و عناصر پیوستۀ تاریخی که فرهنگ و تمدن امروز ایرانیان را شکل داده است. این مجموعه جمعاً 14 جلد را دربر خواهد گرفت که هرکدام، متناسب با دوره یا دوره های تاریخی ای که محتوی آن است، عنوانی مستقل دارند تا کتاب خوان و دانشجوی علاقه مند به یک دورۀ تاریخی بتواند همان مجلد را ابتیاع کند و مورد استفاده قرار دهد.
این عناوین عبارتند از:
1.تاریخ ایران پیش از اسلام (چاپ شده)
2.ایران از آغاز دوران اسلامی تا حملۀ مغول (چاپ شده)
3.ایران از حملۀ مغول تا پایان تیموریان (چاپ شده)
4.ایران در عصر صفوی (چاپ شده)
5.ایران در عصر افشاریان و زندیان (چاپ شده)
6.ایران در عصر قاجار تا آستانۀ مشروطیت (چاپ شده)
7.ایران از آستانۀ مشروطیت تا کودتای سوم اسفند 1299 (چاپ شده)
8.ایران از کودتا تا اشغال (اسفند 1299 تا شهریور 1320) (چاپ شده)
9.ایران از اشغال تا کودتا (چاپ شده)
10.ایران از کودتا تا انقلاب اسلامی (28 مرداد 1332 تا بهمن 1357) (چاپ شده)
11.ایران در زمان رهبری امام خمینی: بخش اول (1340 تا 1357)
12.ایران در زمان رهبری امام خمینی: بخش دوم (1357 تا 1368) (چاپ شده)
13.ایران در زمان رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (1368 تا 1392)
14.ایران در زمان رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (1368 تا 1392)
سه مجلد 11 و 13 و 14 زیر چاپ هستند و به زودی به بازار کتاب عرضه خواهند شد.
ویژگی های مجموعۀ تاریخ کهن و معاصر ایران زمین:
1.دیدگاه فرهنگ و تمدنی به تاریخ ایران که از این نظر، تاریخ ایران یک سلسله حوادث بی ربط از ظهور و سقوط دولت ها نیست، بلکه زنجیرۀ پیوسته ای از تلاش های یک ملت برای دست یابی به یک مدینۀ فاضله است که در این طریق، با موانعی نیز برخورد کرده، اما همچنان، خط سیر پیوستۀ خود را حفظ کرده است.
2.تکیه بر آراء متقدمین، در کنار بهره بردن از جدیدترین پژوهش های علمی روز
3.هیچ مجموعۀ کاملی دربارۀ تاریخ ایران تا پیش از انتشار این مجموعه به قلم ایرانیان به این شکل و شمایل (یعنی با مجلدات متعدد) نگاشته نشده. آنچه موجود است، تاریخ ایران کمبریج است که البته همگان واقفند که به سبب مشکلات مالی مجموعۀ ایران شناسی دانشگاه کمبریج، برخلاف بخش های مربوط به ایران پیش از اسلام و آغاز دوران اسلامی، مجلدات اخیر آن بسیار ضعیف هستند.
4.چهار مجلد آخر این مجموعه از ویژگی خاصی برخوردارند و آن ویژگی این است که نویسنده، خود از نقش آفرینان اصلی بسیاری از حوادث تاریخی دوران انقلاب اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی بوده است و از نزدیک شاهد بسیاری از تحولات سیاسی و تاریخی بوده است. از این نظر، این چهار مجلد سندی کم نظیر است که به زودی جایگاه تاریخی خود را در میان اسناد تاریخی دوران معاصر ایران باز خواهد کرد.
علی اکبر ولایتی، همچنین، در حین تألیف تاریخ جامعی برای ایران، از تألیف دانشنامه ای نیز در حوزۀ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران بازنمانده و حاصل سال ها مطالعه و مداقه در متون کهن و معاصر را در مجموعه ای تحت عنوان «دانشنامۀ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» گردآورده که هم اکنون شاهد رونمایی مجلد نخست آن با عنوان «معرفت تاریخی و تاریخ نگاری» هستیم. مجلد دوم این مجموعه، «جغرافیای جهان اسلام و جغرافیانگاری» نام دارد.
ویژگی های این دانشنامه عبارتند از:
1.برای کتاب خوان و دانشجوی علاقه مند به یک حوزۀ علمی، این تسهیل فراهم آمده که مجلدی مستقل دربارۀ همان رشتۀ علمی را تهیه کند و برای تهیۀ یک دانشنامۀ بزرگ (از الف تا ی) به مشقت نیفتد. هر جلد دانشنامه، مستقل و از الف تا ی مقالات را دربر می گیرد.
2.کوشش شده در پایان هر مقاله کل مستندات و ارجاعات بیاید تا محقق به سهولت منبع مطلب مورد نظر خود را بیاید.
3.مطالب بسیار مستند و دقیق و مبتنی بر جدیدترین یافته های علمی در هر رشته است.
4.عناوین مداخل به نحوی تعیین شده که دربردارندۀ بیشتری تعداد موضوعات باشد. از این نظیر این دانشنامه در میان دانشنامه های فارسی بی نظیر است. بسیاری از کتاب ها و شخصیت هایی که در این دانشنامه مدخل محسوب می شوند، در هیچ دانشنامۀ فارسی مقاله ای درباره شان نوشته نشده و بعضاً نخستین بار است که مطلبی به فارسی دربارۀ ایشان منتشر می شود.

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: