velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۷۳۳
پ
کد خبر: ۲۳۱۸
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - 11 April 2018
دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی در سوریه

قدس می‌تواند محور وحدت مسلمانان باشد/ فرقه وهابیت محور تروریسم است

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری با اشاره به موانع پیشِ‌روی وحدت امت اسلام، قدس را بالاترین عنوانی دانست که می‌تواند محور وحدت مسلمانان باشد.

دکتر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دراولین کنفرانس وحدت امت اسلام که با عنوان «قدس، مسیر ما» و با مشارکت برخی کشورهای عربی و اسلامی و شخصیت‌های دینی از مذاهب مختلف در سوریه آغاز به کار کرده است سخنرانی کرد.

این کنفرانس با مشارکت شماری از کشورهای عربی و اسلامی و شخصیت‌های دینی از طیف‌ها و مذاهب مختلف سوریه و با نظارت وزارت اوقاف این کشور برگزار می‌شود.

دکتر ولایتی در سخنانی در این کنفرانس گفت:سخن از وحدت امت است، امتی که نیکوترین امت‌هاست، ذات نیکویی با تفرقه همساز نیست. در ذات نیکویی، تفاهم و تلاش برای یاری یکدیگر و هم‌افزایی نهفته است، امتی که به اختلاف با یکدیگر مشغول باشند، امتی که به رشد و توسعه و پیشرفت جوامع خود نیندیشد،‌ امتی که به بیگانه تکیه کند،‌ امتی که حق برادری را در حق برادر دینی خود به‌عمل نیاورد از نیکی و خیر به‌دور است، گویی که خدای متعال با این فرموده در قرآن کریم به مسلمانان فرمان می‌دهد که به هرچه نیکو و نیکویی است بیندیشید.

وی افزود:محبت به یکدیگر، ایستادگی در برابر ظلم، عدالت‌جویی، تلاش در جهت اعتلای معنوی جامعه و همچنین پیشرفت مادی،‌ از مظاهر نیکویی است که باید بدان بیندیشیم و در مسیرش به‌حرکت درآییم، لیکن نیکویی بزرگ، وحدت، ظلم‌ستیزی و عدالت‌جویی است. مسلمانان بیش از هر زمانی به وحدت نیازمندند و آحاد امت، آن را از نخبگان مطالبه می‌کنند.

وحدت مسلمانان نه به‌معنای کنار گذاشتن مذاهب و عقاید خود است ــ که اختلاف در دیدگاه و مذهب میان مسلمانان از دیرباز امری طبیعی و پذیرفته‌شده بوده است ــ بلکه هدف از وحدت، تقویت یکدیگر در برابر چالش‌های پیشِ‌روست. اصول این وحدت وقتی سهل‌تر خواهد شد که محوری برای آن داشته باشیم.

دکتر ولایتی خاطرنشان کرد: به‌نظر ما «قدس» بالاترین و والاترین عنوانی است که می‌تواند محور وحدت مسلمانان باشد؛ توجه به قدس، توجه به معنویت و اخلاق و عبادت است، توجه به قدس، حفاظت از میراث تاریخی مسلمانان و تمام ملل مشرق‌زمین است.

توجه به قدس، یعنی توجه به همزیستی مسالمت‌آمیز با پیروان دیگر ادیان سماوی، توجه به قدس، یعنی ظلم‌ستیزی و ایستادگی در برابر ظلم مستمر صهیونیست‌ها، توجه به قدس یعنی جهاد و مقابله با استکبار و سیاست‌های استکباری و خوی استکباری؛ توجه به قدس یعنی حق‌جویی و دفاع از حقوق ملتی مظلوم که در تاریخ نظیر ندارد، یعنی ملت فلسطین، توجه به قدس یعنی عدالت‌جویی.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌ الملل افزود: این کنفرانس، از این جهت شایان اهمیت است که یکی دیگر از ملت‌های مظلوم، یعنی ملت سوریه که قربانی دسیسه دشمنان امت اسلامی شده، در حالی که خود،‌ درد سخت زخم ناشی از چندین سال مقاومت در برابر توطئه‌‌گران خارجی را تحمل می‌کند، اما در این میانه، درد اصلی امت را از یاد نبرده است.

وی اظهار داشت:در اینجا لازم می‌دانم به نقش بزرگ مرحوم حافظ اسد اشاره کنم که توانست سوریه را به دژ مستحکم دفاع از مقاومت تبدیل کند، در عین حال گام‌های بزرگی در مسیر پیشرفت مادی کشور بردارد و پس از او، رئیس‌جمهور شجاع و حکیم، جناب آقای دکتر بشار اسد این مسیر را ادامه داده است.

دکتر ولایتی افزود: اساتید محترم و حضار گرانقدر، برادران و خواهران ارجمند،‌ دیرزمانی است که آحاد ملت، از نخبگان جهان اسلام،‌ تلاش در جهت وحدت و اعتلای مسلمین را طلب می‌کنند، اما گویی نخبگان، نیازمند تلاش بیشتری هستند تا در مسیر تعالی با امت همراه‌تر باشند. وظیفه نخبگان جهان اسلام در این برهه حساس،‌ بسیار اساسی و غیرقابل انکار است. نخبگان جهان اسلام،‌ افزون بر آنکه خود باید در مسیر وحدت و تعالی حرکت کنند، باید برای رفع موانع وحدت بیشتر و بیشتر بیندیشند و برای مشکلات امروز جهان اسلام،‌ راهکار ارائه کنند.

بدیهی است بسیاری از مشکلات فعلی امت اسلام،‌ مشترک است، دشواری‌های مقابله با شبیخون فرهنگی بیگانه، درمان نارسایی‌های اجتماعی و غیره، همگی نیازمند ارائه راهکار است.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری بر این نکته تأکید کرد که ملت سوریه با وجودی که با جنگ و مشکلات ناشی از آن روبه‌رو هستند، اما قدس و مظلومیت آن را فراموش نکرده و آن را هدف اصلی خود قلمداد می‌کنند.

دکتر ولایتی به جنگ بیش از 80 کشور جهان با ملت و دولت سوریه با همکاریآمریکا و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و فرقه منحرف وهابیت را محور تمام حرکت‌های تروریستی علیه ملت‌های منطقه دانست و تأکید کرد نظام فاسد و جاهل (آل‌سعود) هم نیازهای مالی و تجهیزاتی تروریست‌ها را تأمین می‌کند.

به‌گفته وی، تفرقه و نفاق، سلاح عقیده وهابیون است که در ابتدا با شعار تفرقه میان شیعیان و اهل‌سنت، جنگ‌افروزی را آغاز کردند.

وی همچنین با تجلیل از حافظ اسد رئیس جمهوری فقید سوریه خاطرنشان کرد بنیانگذار تشکیل خط محور مقاومت و آزادی قدس شریف در جهان اسلام امام خمینی(ره) بود که رهبر معظم انقلاب این راه را همچنان ادامه می‌دهند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: