velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۱۰۷
پ
کد خبر: ۲۳۰۶
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - 07 March 2018
دکتر ولایتی در جشنواره ملی قرآنی شیخ طبرسی:

قرآن کریم دُر یگانه عالم خلقت است/ تنها کتابی که هیچ شکی در اصالت آن نیست، قرآن کریم است


رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه قرآن کریم دُر یگانه عالم خلقت است، گفت: کسانی که علم دین نمی دانند، برای آگاهی از تفسیر قرآن کریم، از عالمان دینی سوال کنند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در دومین جشنواره ملی قرآنی شیخ طبرسی که صبح امروز در تالار دکتر حبیبی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت: توفیقی است که امروز در خدمت این جمع قرآنی باشم. از پیام محبت‌آمیز آیت‌الله جوادی آملی به این مراسم و اصحاب فرهنگ و قرآن دانشگاه آزاد اسلامی تشکر و قدردانی می کنم.
رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: به لحاظ سبقه فکری، مقدمه ای تاریخی عرض کنم و آن این که در بین همه کتب آسمانی، تنها کتابی که هیچ شکی در اصالت آن نیست، قرآن کریم است ، در صورتی که اصل تورات و انجیل از بین رفته و حواریون و نزدیکان حضرت موسی (ع) هرچه در یاد داشته‌اند، جمع‌آوری کردند و این کتاب ها را نوشتند.
دکتر ولایتی خاطرنشان کرد: اکنون چهار نسخه انجیل معتبر به نام های متی، مرقس، لوقا، یوحنا وجود دارد و یک انجیل پنجم هم پیدا شده که در واتیکان نگهداری می شود و محتوای آن با توحید همخوانی دارد تا با تثلیث.
وی گفت: تنها کتابی که در اصالت آن هیچ‌گونه تردیدی وجود ندارد، قرآن کریم است و اعتبار و وثوق سایر ادیان هم از سوی قرآن و پیامبر گرامی اسلام (ص) تایید شده است.
رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه زندگی هیچ‌یک از پیامبران جز پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد (ص) همخوانی دقیق با تاریخ ندارد، گفت: در مورد سایر پیامبران نمی توان به طور قاطع گفت که در چه سالی به دنیا آمده‌اند، زیست کرده‌اند و از دنیا رفته‌اند اما همه اتفاقات مربوط به ولادت، زندگی پیش از مبعوث شدن، دوران پیامبری و رحلت حضرت محمد (ص) به طور دقیق در دسترس است و با تاریخ انطباق کامل دارد.
دکتر ولایتی با بیان اینکه تا پیش از قرن چهارم هجری هیچ ترجمه‌ای از قرآن کریم به زبان دیگر وجود نداشت، خاطرنشان کرد: در زمان ساسانیان پادشاه وقت از علمای ماوراءالنهر سوال کرد که آیا می شود قرآن را به زبان فارسی ترجمه کرد که آنها این موضوع را تایید کردند و کتاب تفسیر طبری که در قرن سوم و چهارم نوشته شده بود، به زبان فارسی برگردانده شد و می توان گفت فتوای تفسیر و ترجمه قرآن کریم برای اولین بار توسط علمای ایران صادر شد.
وی با بیان اینکه باعث افتخار است که برای اولین بار در تاریخ اسلام، ایران به منظور فهم مردم از قرآن کریم، اقدام به تفسیر و ترجمه این کتاب آسمانی کرد، گفت: طولانی‌ترین کتاب تفسیر قرآن مربوط به امام فخر رازی در قرن ششم است و در تشیع نیز شیخ طوسی در قرن چهارم و پنجم و در عهد آل‌بویه تفسیری بر قرآن نوشت.
دکتر ولایتی افزود: شیخ طبرسی هم از شاگردان شیخ طوسی بوده که دو کتاب از کتب اربعه شیعه مربوط به شیخ طوسی است و شیخ طبرسی تحت تاثیر استاد خود، کتاب مجمع‌البیان را نوشت.
رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: آیت الله جوادی آملی را می توان خاتم‌المفسرین دانست که تفسیر قرآنی ایشان غنی‌ترین تفسیر قرآن است که قرار است به 70 جلد برسد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هیچ موضوعی وجود ندارد که قرآن از آن فروگذار کرده باشد و هرچه در قرآن آمده ، از نظر علمی نیز ثابت شده است، گفت: زمانی از بنده دعوت شد تا سخنرانی درخصوص قرآن و طب داشته باشم. بنده در همان ابتدای مراسم گفتم که قرآن کتاب پزشکی یا فیزیک و نجوم نیست، بلکه بنا به ضروت، به این علوم ورود کرده و هرچه در این باره در قرآن آمده ، عین واقعیت است و خلافی در آن وجود ندارد.
دکتر ولایتی افزود: تا پیش از زمان نزول قرآن، مردم براساس نجوم بطلمیوسی معتقد بودند که در جهان 9 فلک وجود دارد که به یکدیگر چسبیده و به دور زمین می چرخند اما قرآن کریم می فرماید 7 آسمان آفریده‌ایم که همه در فلک شناورند.
رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی به اشاره قرآن به مراحل رشد جنین پرداخت و گفت: طب یونانی معتقد بود که نطفه به صورت انسان کوچک است که در رحم مادر قرار می گیرد و بزرگ می شود ، اما خداوند در سوره انسان می فرماید نطفه مخلوطی از سلول نر و ماده است و همه مراحل رشد جنین را به ترتیب بیان می کند.
دکتر ولایتی در ادامه به سوره نمل اشاره کرد و گفت: قرآن کریم کتابی در حوزه بیولوژیک نیست، اما در سوره نمل در مورد تولید عسل و خواص شگفت‌انگیز آن توضیحاتی آمده و این خواص امروزه در علم پزشکی به اثبات رسیده ، به طوری که در جراحی اگر زخمی با انواع آنتی‌
باکتریال درمان نشود، یکی از راه ها این است که زخم را با عسل پانسمان کنند و این خاصیت عسل فقط در مقابل میکروب مضر واکنش نشان می دهد و زیانی برای بدن ندارد.
وی خاطرنشان کرد: اینکه قرآن کریم متون مختلف و تفاسیر متنوعی دارد، جایگاه حساس آن را نشان می دهد به طوری که نباید در تفسیر قرآن، تفسیر به رأی کرد همانطور که در روایات آمده است کسی که از قرآن تفسیر به رأی کند، جایگاه او آتش است. کسانی که علم دین را نمی دانند، باید از آن که عالم دینی است، سوال کنند و اینکه برخی فسلفه تقلید را زیر سوال می برند، حرفی غیرمنطقی می زنند چرا که به تعداد تمام انسان ها، تفسیر از دین وجود دارد.
رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه قرآن کریم دُر یگانه عالم خلقت است، خاطرنشان کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند دو یادگار از خود به جا می گذارند که قرآن و عترت است. اگر به هر دوی اینها تمسک کنیم، هیچ گاه گمراه نخواهیم شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: