velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۸۳۲
پ
کد خبر: ۲۳۰۵
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - 07 March 2018
دکتر ولایتی یک اصله نهال غرس کرد

درختکاری سنت حسنه مسلمانان و ایرانیان است

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: درختکاری ریشه در اعتقادات مسلمانان و ایرانیان دارد و همواره کار مقدسی است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی پیش از ظهر امروز در حاشیه جشنواره ملی قرآنی شیخ طبرسی، یک نهال سرو در جوار مزار شهدای گمنام واحد علوم و تحقیقات غرس کرد.
دکتر ولایتی در حاشیه مراسم روز درختکاری و در جمع خبرنگاران با اشاره به سنت حسنه درختکاری در فرهنگ مسلمانان و ایرانیان، گفت: درختکاری بنا به یک سنت حسنه ای که ریشه در اعتقادات مسلمانان و ایرانیان دارد، همواره کار مقدسی است.
وی ادامه داد: امام صادق(ع) در حدیثی می فرمایند "زارعین گنج های مردم هستند"، یعنی در بین مشاغل مختلف هیچ شغلی به اندازه زراعت، کشاورزی و درختکاری اهمیت ندارد.
دکتر ولایتی خاطرنشان کرد: در ایران درخت سروی در کاشمر بود که می گفتند این درخت را حضرت زرتشت کاشته و چند هزار سال برای آن عمر قائل بودند تا اینکه خلیفه عباسی وصف این درخت را می شنود و دستور می دهد درخت را قطع کنند و برای او به بغداد بیاورند. اکنون هم سروی در ابرکوه داریم که صدها سال عمر دارد. وجود این درختان نشان دهنده آن است که به سنت درختکاری همیشه در سرزمین نیمه خشک، اما پر برکت ایران اهمیت ویژه داده می شود.
رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: بسیاری از افراد در گذشته در کنار جاده ها و مزارع، درخت های مثمر می کاشتند تا عابران از آن استفاده کنند که این نشان دهنده آن است که سنت درختکاری یک سنت شناخته شده در کشور ماست و اگر رعایت کنیم محیط زیست ما، محیط زیست با برکتی است و مردم می توانند در شهرهای مختلف متناسب با اقلیم آنجا زراعت کنند.
در این مراسم، حجت الاسلام والمسملین دکتر کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر رضا نصیری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی و حجت الاسلام حجت الله ذاکر معاون فرهنگی و دانشجویی واحد علوم و تحقیقات دکتر ولایتی را همراهی کردند.
همچنین در پایان این مراسم، دکتر ولایتی با حضور در مزار شهدای گمنام و اهدای شاخ گل و قرائت فاتحه به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: