velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۸۷۹
پ
کد خبر: ۲۲۸۱
تاریخ انتشار: يکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - 11 February 2018
دکتر ولایتی در دیدار با هیات فرانسوی

ایران در خصوص توان دفاعی و موشکی خود از هیچکس اجازه نخواهد گرفت

دکتر ولایتی درباره احتمال سفر رئیس جمهور فرانسه به تهران توصیه کرد: در صورتی که مکرون در سفر به تهران در خصوص مذاکرات موشکی مباحثی را مطرح نماید حتما با پاسخ منفی جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.
 دکتر ولایتی در حاشیه همایش هم‌اندیشی میهمانان خارجی شرکت‌کننده در جشن‌های دهه فجر انقلاب اسلامی با هیاتی فرانسوی به ریاست ژاک هوگارد دیدار و گفتگو کرد.
جلسه مذکور با این هیات که متشکل از برخی وزرا و مقامات عالی سابق و نمایندگان پارلمان کشور فرانسه بود بیش از ۲ ساعت به طول انجامید و موضوعاتی از قبیل روابط فی مابین ایران و فرانسه، اوضاع منطقه غرب آسیا، سفر امانوئل مکرون به تهران و ... مورد بحث و تبادل نظر  قرار گرفت.
دکتر ولایتی در این دیدار با اشاره به سابقه روابط ایران و فرانسه گفت: ملت های دو کشور از یکدیگر خاطرات خوبی دارند به خصوص در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و حضور امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو که نوعی ارتباط قلبی بین دو ملت ایران و فرانسه برقرار شد. 
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه ما فرانسه را با ژنرال دوگل می شناسیم، افزود: لذا انتظارمان از فرانسه به عنوان پیشتاز آزادی در اروپا و پایه گذار انقلاب کبیر فرانسه متفاوت از برخی کشورهای اروپایی و غربی است‌.
وی با اشاره به تلاش های گذشته مقامات دو کشور در جهت تحکیم روابط گفت: برخی مواضع متناقض و دو سویه می تواند تلاش های گذشته را تحت الشعاع قرار دهد.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل افزود: انتظار ما این بود که آقای امانوئل مکرون در موضوع برجام مواضع مستحکم تری اتخاذ کند نه اینکه به توصیه ترامپ با آلمان و انگلیس در جهت اصلاح برجام نشست برگزار کنند.
دکتر ولایتی با بیان اینکه برجام نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد نخواهد شد افزود: اینکه مواضع دولت فرانسه با فشار و توصیه های ترامپ تغییر می کند نشان دهنده آن است که مدیریت مستقل فرانسه در بلوک غرب دچار اخلال شده است.
دکتر ولایتی با یادآوری تلاش های شرکت فرانسوی توتال برای سرمایه گذاری در ایران هنگام تصویب قانون داماتو گفت: زمانی که آمریکایی ها در داماتو مدعی بودند شرکت هایی که بالای ۲۰ میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری می کنند را جریمه خواهند کرد، توتال در صنایع نفت ایران میلیاردها دلار سرمایه گذاری کرد و آمریکایی ها نیز هیچ کاری نتوانستند انجام دهند. 
وی با بیان اینکه اما امروز شرکت توتال خود را متغیری از سیاست های دولت ترامپ می بیند افزود: این تفاوت فرانسه امروز با فرانسه زمان میتران است و به نظر می رسد فرانسه می بایست جایگاه واقعی و مستقل خود را به دست آورد.
مشاور مقام معظم رهبری درباره احتمال سفر رئیس جمهور فرانسه به تهران هم توصیه کرد: 
 در صورتی که مکرون در سفر به تهران در خصوص مذاکرات موشکی مباحثی را مطرح نماید حتما با پاسخ منفی جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.
دکتر ولایتی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران درباره توان موشکی خود از هیچ کشوری اجازه نخواهد گرفت و متناسب با نیازهای دفاعی خود به توسعه توان موشکی خواهد پرداخت.
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع ثبات لبنان اشاره کرد و گفت: لبنان در نیم قرن اخیر و به خصوص از ۱۹۸۲ تا کنون هیچ وقت شاهد امنیت و ثبات کنونی نبوده است‌.
دکتر ولایتی ابراز امیدواری کرد: فرانسه نیز مانند ایران مدافع ثبات سیاسی و امنیت در لبنان باشد.
وی امنیت سوریه و لبنان را در گرو یکدیگر دانست و افزود: بشار اسد محور اصلی ثبات در سوریه است و امروز حتی مسیحیان سوریه فهمیدند که حضور وی در قدرت چه اهمیتی دارد.
مشاور مقام معظم رهبری با بیان اینکه مصلحت ایران و فرانسه اقتضا می کند که از ثبات و امنیت در سوریه با محوریت بشار اسد دفاع کنند افزود: کسی را در سوریه با لیاقت تر و مقتدر تر از بشار اسد برای ریاست جمهوری که بتواند محور ثبات باشد نمی شناسیم و البته برخی اصلاحات هم بید در دولت سوریه م صورت پذیرد.
دکتر ولایتی همچنین در خصوص یمن خطاب به هیات فرانسوی گفت: اگر سعودی ها به جنگ با یمن اصرار داشته باشند مطمئن باشید یمن ویتنام سعودی ها خواهد شد.
دکتر ولایتی با بیان اینکه سعودی باید دندان طمع درباره یمن را بکشد گفت: یمنی ها با فرهنگی چند هزار ساله مردم مقاومی هستند که با حداقل ها حاضرند از استقلال خود دفاع کنند و سعودی ها نمی توانند مقاومت مردم یمن را بشکنند.
ژاک هوگارد رییس هیات فرانسوی نیز در این دیدار با بیان اینکه این هیات فرانسوی متشکل از برخی وزرای سابق و نمایندگان پارلمان فرانسه است گفت: ایران قلب خاورمیانه و پایه صلح منطقه است.
وی با بیان اینکه ما برای ایران احترام خاصی قائل هستیم، افزود: هدف ما تعمیق روابط ایران و فرانسه از نظر سیاسی، فرهنگی و تجاری اس

ت.
سایر اعضای این هیات نیز با انتقاد از سیاست های گذشته فرانسوا اولاند در خصوص منطقه غرب آسیا و به ویژه سوریه و لبنان ضمن اشاره به دیدار های خود با بشار اسد تاکید کردند: اسد در سوریه باید سر کار بماند و کمک فرانسه به گروه هایی نظیر ارتش آزاد یک اشتباه استراتژیک بود چرا که از دل همین گروه ها داعش متولد شد.
اعضای این هیات با اشاره به نقش ایران و روسیه در ایجاد امنیت و ثبات در سوریه عنوان کردند: اگر این تلاش ها نبود امروز داعش به تهدیدی برای جهان تبدیل شده بود و جمهوری اسلامی ایران  در مقابل ۷ سال جنگ تحمیلی در سوریه مقاومت کردند و امروز چیزی از داعش باقی نمانده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: