velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۶۴۸
پ
کد خبر: ۲۲۷۹
تاریخ انتشار: شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - 10 February 2018
دکتر ولایتی تاکید کرد

استقلال در تصمیم‌گیری و انتخابات آزاد از دستاوردهای انقلاب اسلامی است

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت:‌ استقلال در تصمیم‌گیری، حفظ تمامیت ارضی و انتخابات آزاد از دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

دکتر ولایتی طی سخنانی در همایش هم‌اندیشی مهمانان خارجی شرکت‌کننده در جشن انقلاب اسلامی با تبریک ایام دهه فجر و سی و نهمین سالگرد انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در آستانه ورود انقلاب اسلامی ایران به چهلمین سال حیات پربرکت خود هستیم و دستاوردهای انقلاب اسلامی در سطح داخل و خارج با نگاهی که به یکی از مهم‌ترین دستاوردهای منطقه‌ای آن یعنی ایجاد و تقویت گفتمان مقاومت موضوعی است که باید به آن اشاره شود.

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب در عرصه‌های مختلف، گفت: در حوزه سیاسی باید از استقلال در تصمیم‌گیری، حفظ تمامیت ارضی کشور، انتخابات آزاد، افزایش بینش سیاسی مردم، استقلال در سیاست خارجی و رساندن ایران به عزت و کرامت لایق خود نام برد که باعث شده است جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام مردم‌سالار دینی جزو دموکراتیک‌ترین کشورها در دنیا به شمار رود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل اظهار کرد: برای تبیین دستاوردهای انقلاب لازم می‌دانم مختصری از وضعیت ایران در دوران رژیم طاغوت از جهات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را بیان کنم؛ چرا که بدون توجه به شرایط داخلی و خارجی ایران در دوران قبل از انقلاب اسلامی نمی‌توان به عظمت دستاوردهای این انقلاب الهی و دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی در دوران ما بعد از انقلاب پی برد.

وی افزود: نظام سیاسی ایران در دوران قبل از انقلاب اسلامی،‌ نظام پادشاهی بود و مردم ایران هیچ نقشی در به قدرت رسیدن پادشاه نداشتند. هم رضاخان و هم محمدرضا پهلوی به عنوان دیکتاتورهای مستبد، خشن و بیگانه‌پرست که هیچ اختیاری از خود نداشتند هر دو با نظر بیگانگان به قدرت رسیدند و در واقع دست نشانده آنان بودند. تحقیر مردم ایران از یک طرف و بها دادن به بیگانگان از طرف دیگر از خصوصیات خاندان حاکم پهلوی در ایران بود.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در ادامه گفت: از نظر اقتصادی، اقتصاد ایران در سال‌های پایانی رژیم پهلوی یک اقتصاد کاملا وابسته به خارج بود، نداشتن برنامه مشخص اقتصادی، عقب ماندگی علمی، وابستگی شدید به صادرات نفتی، رشد سرمایه‌داری در دامان امپریالیسم، نابودی کشاورزی، وضع بد بهداشت همگانی، بی‌اعتنایی به علم و مراکز تحقیقاتی، توزیع ناعادلانه درآمدهای ملی و تشدید فاصله طبقاتی و در یک کلام فساد و اسراف و فقر اکثریت مردم ایران از ویژگی‌های برجسته مدیریت فاسد، بی‌کفایت و ناکارآمد این دوران بود.

دکتر ولایتی ادامه داد: مبارزه با فرهنگ اسلامی و ملی از مختصات فعالیت‌های فرهنگی رژیم طاغوت می‌باشد،‌ اسلام‌زدایی از یک طرف و ترویج فرهنگ غربی از طرف دیگر از اولویت‌های کاری تمامی دستگاه‌های فرهنگی رژیم گذشته بود. در چنین شرایطی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) به وقوع می‌پیوندد و پس از قرن‌ها الگو و ساختار نوینی از نظام سیاسی در دنیا تحت عنوان مردم‌سالاری دینی را که متکی به رای مردم و در چارچوب اصول و موازین اسلام ناب محمدی است، تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد و امروز به روشنی می‌توان کمیت و کیفیت دستاوردهای شگرف آن را در سطح داخل، منطقه و جهان به تماشا نشست، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی و بر اساس آمارهای مراکز معتبر جهانی از نظر روند رشد علمی و فناوری جزو شتابنده‌ترین کشورها در سطح دنیا محسوب می‌شود و سرعت پیشرفت علمی در ایران یازده برابر متوسط دنیاست. همچنین افزایش میزان تولیدات علمی، پیشرفت در حوزه‌های فناوری نانو، سلول‌های بنیادی، فناوری هسته‌ای، حوزه هوا و فضا، بیوتکنولوژی و حوزه داروهای پزشکی تنها گوشه‌ای از دستاوردهای انقلاب در عرصه‌های علمی و فناوری است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل همچنین بیان کرد: از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز انقلاب اسلامی ایران به رغم تحریم‌های ۴۰ ساله دستاوردهای بزرگی برای ملت ایران به ارمغان آورده است که گسترش عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت و امکانات،‌ ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی و خودکفایی در بسیاری از زمینه‌ها از آن جمله است. همچنین باید از احیا و اجرای قوانین اسلامی در سطح کلان جامعه در ابعاد سیاستگذاری و قانونگذاری، ترویج فرهنگ اسلامی و قرآنی و احیای شعائر الهی و احکام اسلامی، مبارزه با انحطاط و ابتذال فرهنگی و اعتلای فرهنگ اسلامی هم نام برد که از جمله دستاوردهای انقلاب در حوزه فرهنگی است.

دکتر ولایتی خاطرنشان کرد: علاوه بر آثار ارزشمند داخلی انقلاب، دو دستاورد مهم نیز در عرصه خارجی به وجود آمده که گفتمان و اندیشه بیداری، مقاومت و استکبارستیزی و ورود اسلام به افق‌های تمدن نوین اسلامی در فراسوی جغرافیای ایران از آن جمله است که بیش از پیش سایر مکاتب فکری و تمدنی غرب را به چالش کشیده و نظام سلطه و استکبار را با هزینه‌های سنگین مواجه ساخته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: پدیداری و ماندگاری اندیشه مقاومت که امروز به مولفه‌ای تعیین‌کننده و قدرتمند در معادلات منطقه و جهان اسلام تبدیل شده است یکی از تاثیرات بسیار مهم و راهبردی انقلاب اسلامی است که متاثر از آرمان‌ها، ارزش‌ها و اندیشه‌های انقلابی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و تدابیر و تصمیم‌های دورنگرانه و استراتژیک مقام معظم رهبری است و اگر هدایت‌های مقام معظم رهبری و ایستادگی و شجاعت و درایت ایشان و مقاومت جوانان شیفته اسلام در لبنان و فلسطین و سوریه و عراق و ایستادگی دولت‌های قانونی این کشورها نبود اکنون دمشق، بیروت و بغداد به دست عوامل صهیونیست افتاده بود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل ادامه داد: با وجود اهداف متعددی که مقاومت اسلامی از نخستین روزهای شکل‌گیری در دستور کار خود قرار داده، آزادی فلسطین و رهایی قدس از بند اشغال هدف متعالی و اولویت اول مقاومت اسلامی را تشکیل می‌دهد. مقاومت اسلامی به این دلیل شکل گرفت که بر اساس اصول مسلم اسلام ناب محمدی، امکان سازش با رژیم غاصب صهیونیستی وجود ندارد. کدام مسلمان غیرتمندی است که به اشغال قبله اول مسلمین رضایت دهد لذا تنها راه موجود مقاومت و مبارزه بود تا هم شریعت اسلام حفظ شود و هم از حقوق مسلمانان در هر نقطه‌ای از جهان که مورد ظلم واقع می‌شوند، دفاع شود.

دکتر ولایتی در ادامه بیان کرد: نظام سلطه در حوزه جنگ سخت و در مواجهه میدانی با اندیشه و گفتمان مقاومت اسلامی عرصه را باخته است. تحولات داخلی در سوریه و عراق و نابودی داعش که اهرم فشار و ابزار راهبردی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تحقق منافع خویش از طریق از کار انداختن اندیشه مقاومت در این دو کشور بود یکی از شکست‌های مهم نظام استکبار در مقابل مقاومت در هزاره سوم میلادی است.

وی تصریح کرد: ملت یمن به رغم حملات گسترده متجاوزان سعودی که تحت حمایت غرب و آمریکا این کشور را به خاک و خون می‌کشند از نظر میدانی و سیاسی تاکنون فاتح این نبرد نابرابر بوده است. تحولات داخلی لبنان نیز در ماه‌های گذشته و عبور هوشمندانه و فاتحانه آن از معرض دسیسه‌های پیشگیری آمریکایی ـ صهیونیستی که برخی از رژیم‌های مرتجع عربی نیز در شکل‌دهی آن دست داشتند، مصداق دیگری از شکست نظام سلطه و استکبار در منطقه بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نظام سلطه و استکبار برای جبران شکست و رفع درماندگی در نبرد نظامی و میدانی در مقابل جبهه مقاومت اسلامی به جنگ نرم روی آورده است، گفت:‌ برای همین است که مقاومت اسلامی امروز و در عین حال که دوران طلایی خود را سپری می‌کند در شرایط حساس و پیچیده‌ای قرار گرفته است؛ چرا که صهیونیسم غاصب و پشتیبانان بین‌المللی آن به صورت برنامه‌ریزی شده درصدد تضعیف گفتمان مقاومت و به حاشیه راندن مساله مهم و حیاتی فلسطین هستند.

دکتر ولایتی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی مهمترین راهبرد آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی از حکام عربی که با پشت کردن به مبانی اسلام و اصول گفتمان مقاومت در جبهه دشمن غربی ـ عبری قرار گرفته‌اند، دامن زدن به اختلاف‌های قومی و مذهبی و منازعات فرقه‌ای در میان مسلمانان و تضعیف پایه‌های اقتدار ملی در کشورهای عضو جبهه مقاومت و تجزیه آنها است.

وی اظهار کرد: امروز امت اسلام برای حفظ دستاوردهای میدانی و سیاسی ناشی از پیروزی‌های جبهه مقاومت و همچنین عبور از توطئه‌های نرم و سخت موجود و پیش‌رو که قدرت‌های بین‌المللی تدارک دیده‌اند بیش از هر زمان دیگری به وحدت و اتحاد که مقدمه رسیدن به تمدن نوین اسلامی است، نیازمند می‌باشد.

دکتر ولایتی در پایان گفت: نظام سلطه و استکبار و وابستگان منطقه‌ای آن از خشونت و کینه‌ورزی خود علیه کشورهای اسلامی و جوامع مسلمان و گفتمان مقاومت هرگز دست بر نخواهند داشت؛ از این رو ملت‌های مسلمان باید دائما خود را برای مواجهه با هر تهاجمی از سوی دشمن مهیا سازند و لازمه آن تداوم کار فرهنگی و بصیرت‌افزایی در سطح جوامع اسلامی از سوی علما، متفکران، اندیشمندان، نخبگان و فعالان فرهنگی جهان اسلام و جبهه مقاومت است.

دکتر ولایتی در حاشیه این برنامه و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص جایگاه مربوط به توان موشکی در دکترین سیاسی ایران و ارتباط این مساله با برجام، گفت: به هیچ وجه این مساله با دیدگاه جمهوری اسلامی ایران تطابق ندارد و جمهوری اسلامی ایران برای اینکه از خود دفاع کند از کسی اجازه نمی‌گیرد. هر چقدر که لازم بداند از امکانات دفاعی از جمله موشک استفاده می‌کند و این حق مشروع جمهوری اسلامی ایران است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص حمله جنگنده‌های اسرائیلی در سوریه، اظهار کرد: حکومت و مردم سوریه نشان داده‌اند که از تمامیت ارضی کشورشان و امنیت و استقلال‌شان دفاع کرده و حاضرند جان‌شان را فدا کنند و هفت سال است که در حال جنگ هستند در حالیکه دشمنان آنها اینطور نشان داده بودند که ممکن است ظرف چند هفته حکومت سوریه ساقط شود.

دکتر ولایتی افزود: اما مردم سوریه و حکومت آن هفت سال است که در مقابل یک جنگ بین‌المللی که بیش از ۸۰ کشور برای ارسال تروریست‌ها در آن شرکت داشتند مقابله کرده و پیروز شدند پس این مردم مقاوم حاضر نیستند تجاوز رژیم صهیونیستی را قبول کنند و تنها کشورهایی که در خط مقدم جبهه در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا پایدار مانده‌اند لبنان و سوریه هستند و حق دارند که از سرزمین خود دفاع کنند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در مورد عملیات نظامی ترکیه در سوریه نیز اظهار کرد: باید تمامیت ارضی کشورهای منطقه مورد احترام همه باشد و از سوی دیگر تحریکات خارجی‌ها در مورد اقوام مختلف خاتمه یابد. آمریکایی‌ها حق ندارند در تجزیه سوریه یا هر کشور دیگری تلاش کنند و اگر این کار را انجام دهند مردم منطقه در مقابل آنها می‌ایستند.

وی با اشاره به همایش هم‌اندیشی مهمانان خارجی شرکت‌کننده در جشن انقلاب، ‌گفت: امروز جلسه پربار و سازنده‌ای را با مهمانان خارجی دهه فجر داشتیم که از حدود ۳۷ کشور در این مراسم شرکت کرده بودند که میزبان این مهمانان هم دبیرخانه مجمع جهانی بیداری اسلامی بود.

دکتر ولایتی تصریح کرد: افراد برجسته‌ای از کشورهای مختلف جهان اسلام سخنرانی‌های قابل توجهی داشتند و در رابطه با چهل سالگی انقلاب اسلامی مطالب مهمی را بیان کردند و این سخنرانی‌ها حکایت از این دارد که مردم دنیا بخصوص جهان اسلام به انقلاب ما امیدوار هستند بخصوص پس از پیروزی‌های بسیار مهمی که در منطقه و با پرچمداری ایران و کمک رزمندگان کشورهای مختلف از جمله سوریه، لبنان و عراق حاصل شده، این مردم مسلمان و منطقه را امیدوار کرده است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل همچنین بیان کرد: ‌اگر کمک‌های جمهوری اسلامی ایران و حمایت‌های دولت‌های قانونی این کشورها و همچنین حضور جوانان رزمنده عراقی، سوری، لبنانی و فلسطینی نبود حتما این پیروزی‌ها به دست نمی‌آمد و بدون تردید آینده منطقه روشن‌تر از گذشته خواهد بود.

وی افزود: با توجه به پیروزی مردم منطقه در مقابله با متجاوزانی که در پی سال‌های اخیر جنگ‌های متعددی را تحمیل کرده‌اند بخصوص مردم سوریه و عراق و همچنین یمن، امیدواریم به زودی مردم یمن در مبارزه حق‌طلبانه‌ای که دارند علیه متجاوزین سعودی پیروز شوند.

دکتر ولایتی درباره اینکه کدام ویژگی امام (ره) باعث شد تا انقلاب استمرار یابد، گفت: در درجه اول اینکه امام دعوت‌کننده مخلص به تجدید حیات اسلام و ارزش‌های اسلامی بود و به دلیل اینکه مردم کشورمان،‌ منطقه و جهان اسلام در آرزوی این بودند که ارزش‌های اسلامی مجددا احیا شود این دعوت زمینه‌ای را فراهم کرد و موجب شد که مردم به ایشان علاقه‌مند شوند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: انقلاب متعلق به مردم است،‌ امام از بین مردم بود و با توجه به اینکه انقلاب را مردم به وجود آوردند و حفظ کردند، حفظ آن مهم‌تر از به وجود آوردن بوده است به ویژه اینکه در پی هشت سال دفاع مقدس و پس از آن در سازندگی مردم مشارکت داشتند و حتی بعد از اینکه متوجه شدند در منطقه کشورهای متجاوز غربی و صهیونیست‌ها می‌خواهند جمهوری اسلامی ایران را به خطر اندازند ابتکار عمل را به دست گرفته و دشمن را قبل از اینکه به مرزهایش برسد از بین بردند لذا حضور مردم حکایت از این دارد که کماکان به انقلاب خود علاقه‌مند هستند و با حضور عملی خود در ۲۲ بهمن یک بار به دنیا نشان می‌دهند که علیرغم تبلیغات سوء، مردم انقلاب خود را تایید می‌کنند البته خواسته‌هایی هم دارند که مسئولین و منتخبین خود باید به آنها رسیدگی کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: