velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۹۴۱
پ
کد خبر: ۲۲۷۴
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - 31 January 2018
دکتر ولایتی در نهمین سفر استانی و در فارس تاکید کرد

علوم انسانی غربی را برای تاثیرگذاری فرهنگی به ما تحمیل کردند

 رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد گفت: دیگران برای سلطه بر کشورهای اسلامی و جهان سوم، به علوم انسانی پرداختند تا عقاید خود را بر آنها تثبیت کنند.
دکتر ولایتی رئیس هیئت امنا دانشگاه آزاد اسلامی در جریان نهمین سفر استانی روز چهارشنبه با سفر به استان فارس و در دومین گردهمایی سراسری استادان معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع تحول در علوم انسانی، یادواره آیت الله حائری شیرازی، عنوان کرد: در آستانه دهه فجر و بعد از گذشت چندین سال از پیروزی انقلاب باید تغییری در علوم انسانی ما متناسب با آنچه در جامعه واقع است، روی دهد.
دکتر ولایتی با بیان اینکه دیگران برای سلطه بر کشورهای اسلامی و جهان سوم، به علوم انسانی پرداختند تا عقاید خود را بر آنها تثبیت کنند، افزود: فرویدیسم وداروینیسم را به ما تحمیل کردند درحالی که کسی جرات نداشت در مورد تنازغ بقا و تنوع انواع حیوانات سخنی بگوید، در علوم دقیقه که قطعی فرض می شود گاهی تردید هایی ایجاد می شود.
عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در دانشگاه های ما همان مبانی نظری در جامعه شناسی تدریس می شود، تاکید کرد: وظیفه ما این است که علوم انسانی را مبتنی بر مبانی اسلامی و فرهنگی بومی پایه گذاری کنیم.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه کتاب های درسی باید تغییر پیدا کند و محتوای آن برگرفته از آثاری از فرهنگ و تمدن اسلام باشد، تصریح کرد: نمی شود که در کتابهای ماهم در مورد دکارت و هگل و ارسطو گفته شود اما، در مورد قطب الدین شیرازی و فخررازی نامی برده نشود، لذا اینطور نیست که علم از غرب شروع شده باشد و به غرب خاتمه یابد.
دکتر ولایتی محدود ساختن دیگران به عنوان انسان های دسته سوم از سوی غرب را پروژه ای بلند مدت ارزیابی کرد و گفت: خود افلاطون می گوید آدمها دو دسته هستند یا یونانی می باشند یا بربر و غیر متمدن هستند؛ اینکه ترامپ می آید مردم را تحقیر می کند جرمش این است آنچه دیگران نمی گویند او می گوید.
رییس هیئت امنا دانشگاه آزاد اسلامی  در ادامه به نقش علم پزشکی در تمدن پرداخت و افزود: در تاریخ علم غربی ها آمده است که پزشکی و جراحی از فرنگ آمده در حالی که اولین کسی که از روده گوسفند نخ بخیه درست کرد، کسی که الکل را کشف کرد، پنبه الکل برای محل زخم ها استفاده کرد دانشمندان مسلمان و ایرانی بودند و  این در حالی است که دانشجویان پزشکی نمی دانند و به آنها آموزش هم داده نمی شود.
وی به قانون ابن سینا اشاره کرد و افزود: 600 سال در جهان غرب و اسلام، قانون، کتاب اول پزشکی دنیا به شمار می رفت و به عنوان کتاب درسی در دانشگاه فرانسه تدریس می شد.
دکتر ولایتی تصریح کرد: شیخ الرئیس میکروب را ندیده و براساس منطق می گوید باید ذرات ریزی باشد که بیماری را ایجاد کند؛ لذا ما اگر بخواهیم تحولی در علوم انسانی ایجاد شود باید به اصل خودمان و نظریات بزرگان برگردیم.
وی ادامه داد: اینکه انسان اشرف مخلوقات است و اینکه به صورت آنی تکامل پیدا نمی کند انگیزه انسان همان می شود که فروید مطرح می کند و منکر عواطف و روحیات متعال انسانی می شود.
مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری علت بروز انقلاب اسلامی در ایران را ناشی از این مهم اعلم کرد که مردم ایران زیر سلطه غرب نرفتند و کسانی از فرهیختگان جامعه آمدند و حرفهایی زدند.
دکتر ولایتی موضوع را فرهنگ ارزیابی کرد و گفت: علت پیروزی انقلاب اسلامی این است که خودباوری به ملت ایران برگشت و امام(ره) هم به زبان ساده می گفت که نمیخواهیم دیگران بر ما سلطه داشته باشند و رمز پیروزی ما خودباروری است.
رییس هیئت امنای دانشگاه آزاد بدین خاطر ایران را الگوی کشورهای منطقه دانست و افزود: به خودباوری رسیدن و آن را به دیگران منتقل کردن از نتایج خود باوری است که از ایران آغاز شد.
خود باوری حشد الشعبی در عراق و حزب الله در لبنان از نتایج انقلاب اسلامی در ایران است.
دکتر ولایتی افزود: اگر حشدالشعبی را در عراق می بینید یعنی خودباوری مبتنی بر آنچه ایرانیان کردند چراکه، آنجا که مردم احساس کنند انقلاب در خطر است به میدان می آیند.
رییس هیئت امنا دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اینکه مردم ما بعد از انقلاب در جنگ شرکت کردند یعنی اینکه به حرکت خویش باور دارند و اینکه از حرم حضرت زینب (س) دفاع می کنند برآمده از این باور است.
وی در پایان اظهار کرد: با تحول در علوم انسانی انقلاب اسلامی تضمین خواهد شد.
دومین گردهمایی سراسری استادان معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع تحول در علوم انسانی، یادواره آیت الله حائری شیرازی پنجشنبه 12بهمن با حضور حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی به کار خود پایان می دهد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: